Ik heb er eerst zelf even over nagedacht en alsnog besloten het hier te posten.
Misschien is het wel interessant voor sommigen.
daarstraks had ik besloten om wat te gaan clickeren. Met dat dikke been (is nu bijna helemaal weg, alleen de snee is weer open) kan ik toch niet echt wat actiefs gaan doen.
Clickeren kent Aramis al. Ik gebruikt de "YES" en "GOOD BOY" afgekort tot "GUBOY" en "FLINK" heel vaak. Hij legt dan ook meteen de link met wat hij deed en wat ik wil.
Ik had echter nog nooit gecklickerd in de zin van: Opdracht, woordje, voedselbeloning. Normaal geef ik soms als surprice wel een stukkie wortel en hij begint dan vaak extra zijn best te doen.
Nu heb ik het boek van Miriam Nieuwe Weme en wilde het wel eens op haar manier proberen. De echte clicker methode dus.
Tragetten kent hij al. Nu wilde ik wat fanatieker aan de slag. En dan ook met echt elke keer een brokje en steeds wat moeilijker maken.
Ver ben ik niet gekomen. Elke keer als ik ""hand"" zei snapte hij het en raakte meteen mijn hand aan. Met de andere hand kwam er dan een brokje.
Na drie keer vond ik het wel goed en ging ik steeds verder af staan. Maar naar Aramis zijn idee ging dit allemaal wat te traag. Hij werd boos, echt boos. Oren heel plat en heel snel rond mij gaan lopen.
Oké, dit had ik niet in gedachten. Snoepjes weg gedaan, paard naar binnen halen en hem meermaals uit mijn ruimte dirigeren want hij leek plots vergeten wat dat is, persoonlijke ruimte.
Even wijken voor druk aan de achterhand want die kwam te kort naar mijn mening. Zijn reactie: BAAMM!
Hij slaat me daar toch echt een mep uit de muur! En als ik zeg slaan, dan bedoel ik ook slaan. Hij heeft gewoon een stuk uit zijn hoef geslagen tegen de betonnen muur. Die achterhoef vloog in minder dan een seconde tijd recht naar achter toe. Zo snel dat ik het bijna niet had gezien en het achteraf ook eerst niet geloofde. Gelukkig had ik mijn kop erbij en stond ik aan zijn schouder toen ik zijn achterhand porupinede. Als ik daar had achter gestaan dan denk ik niet dat ik dit nu aan het typen was.
Even waren we allebei verbaasd. Zowel hij als ik. Zijn hoofd ging meteen laag, likken en kauwen. Mooi zelf naar achter gaan uit mijn ruimte en buigen.
Ik weet nu wel zeker dat clickeren met steeds een voeselbesloning niets voor hem is. Hij is er te heftig voor in zijn hoofd. Hij wordt boos en agressief, en het ergste is dat hij het niet echt zelf beseft.
Plots leek het of hij uit een andere wereld weer terug op aarde kwam en zichzelf terugvond. En dat in slechts luttele minuten.
Clickeren doen we al lang, en we zullen het ook blijven doen. Maar zonder eten. Onverwachts nog wel. Maar niet meer bij elke goede poging van een oefening.
Gek toch hè, dat een paard zo gefocused kan zijn op eten.
Hebben meer mensen dit al gehad of gezien?
Bladwijzers