Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Zomerecxeem of niet?

Zomerecxeem of niet?

Hoe weet je of een paard zomerecxeem heeft?
    Ik begin me dat toch wel af te vragen bij Fjalar.

Sinds hij (in april/mei) weer op de wei is gegaan, begonnen zijn manen nogal uit te vallen. Bleek dat hij nogal veel aan het schuren was. Ik dacht dat hij wat jeuk had door het verharen ofzo, maar hij schuurt nogsteeds best veel. Zn manen zijn nog maar half zo lang als voordat ie in de wei ging en z'n staart is ook best wel "vogelnest-achtig"

Nou hoor ik dat de weitjes 2x per jaar bemest worden, in februari met gecomposteerde paardenmest en nu in de zomer met kunstmest. Lijkt mij behoorlijk overbodig (zelfs slecht eigelijk). Het zijn nogal rijke weitjes met ook veel klaver.

Heb het topic van trea maar eens doorgelezen ( viewtopic.php?f=53&t=12304 )
    Daar begrijp ik uit dat kunstmest en vette weides erg slecht zijn voor paarden en zomerecxeem kunnen veroorzaken.
    Zou het kunnen dat Fjalar nu beginnend zomerecxeem heeft daardoor? Hoe herken je het verschil tussen "gewoon" jeuk en zomerecxeem?

Hier even wat foto's om een idee te krijgen

Manen in de winter:

Manen nu:

Staart nu:
    (er zitten ook echt van die groeven boven de staart, zijn hier niet zo goed te zien)
    Surrender to fun!

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Re: Zomerecxeem of niet?

Als niet-kenner vind ik de foto's er niet uitzien als seme. Volgens mij zou een seme-paard dat vanaf mei zonder verder maatregelen (boett-deken, dieet etc.) 24/7 buiten had gestaan nu één grote bloederige korst als manenkam hebben.

Wat ik wel herken is het vogelnest in de staart, en volgens mij heb je dat te danken aan ordinair stekend ongedierte als muggen. Dat een paard geen eczeem patiënt is betekent volgens mij namelijk niet dattie ongevoelig is voor jeuk: dazen- muggen- en andere beten jeuken je paard gewoon net zo als ze jou en mij jeuken.

Tegen het vogelnest gebruik ik voor Pathos hertshoorn-olie. 5-10 druppeltjes pure olie op de staartharen en er niet achter gaan lopen want je gaat tegen de vlakte van de stank. Maar dat houdt Pathos's staart een paar dagen uit de knoop, terwijl weidegenootjes stug door-vogelnesten. Spul moet niet op de huid komen en ook niet op je kleren want je krijgt het nergens uit. 'k Heb ook 't idee dat die olie de staart iets laat verkleuren maar Pathos'staart is toch zwart en wat bruine highlights vallen niet echt op.

In de manen heb ik gisteren ook wat gedruppeld, niet dat 'ie schuurde maar gisterenavond met spelen atond hij constant te schudden vanwege de muggen en dat vond ik sielug. Dus nu stinkt hij echt heel vreselijk

Hm, hertshoorn-olie heb ik. Wel een spray, maar dat voldoet vast ook wel.
    Dat ga ik proberen! Is dat spul ook regenproof eigenlijk? Of de stank in ieder geval?
    [size=99px]En ja, stinken doet het zeker! Ik val iedere keer ongeveer om van de stank als ik het stalletje weer "beveilig" tegen een hout-vretend paard [/size]

Als niet-kenner vind ik de foto's er niet uitzien als seme. Volgens mij zou een seme-paard dat vanaf mei zonder verder maatregelen (boett-deken, dieet etc.) 24/7 buiten had gestaan nu één grote bloederige korst als manenkam hebben.
    Dat denk ik ook, voor een paard dat al seme heeft.
    Maar hoe zit dat met beginnend seme? Bouwt dat zich langzaam in de loop der jaren op tot steeds meer schuren, of ontstaat dat in 1 jaar tot bloedens toe kaal schuren?

Lijkt mij dat dat zich langzaam opbouwd.. Ecxeem- experts??
    Surrender to fun!

Een beetje-eczeemkenner. Mijn pony's hebben ook seme. Is ineens gekomen toen Nine bij mij kwam, voordien had ze een prachtige manenbos, die langs beide kanten de dikte had zoals alles nu aan één kant ligt.
    Maar goed, ik denk wel dat het seme kan zijn. Zeker omdat er iets veranderd is in de voeding (rijker?). Ook zeg je dat je de stal moet beveiligen tegen schuren, dus schuren doet hij wel. Schuurt hij echt vaak, en dan lang?
    Of het zich opbouwd? Ik denk het wel, maar ben dit niet zeker. In het begin zoeken ze wat hoe ze die jeuk weg krijgen. Eens ze het doorhebben, zullen ze het vaker doen denk ik.

@ Sannie: een seme-paard hoeft niet zozeer vol bloed te hangen. Volgens mij heb je ook met mindere mate een allergie (zoals bij de mens).

Xjes,
    Elineke
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elineke
    Ook zeg je dat je de stal moet beveiligen tegen schuren, dus schuren doet hij wel.
    Stal beveiligen is ter voorkoming van stal opeten, niet tegen schuren

Schuurt hij echt vaak, en dan lang?
    Wat is vaak? Wat is lang? Ik zie hem wel regelmatig schuren en dan verzoek ik hem toch vriendelijk te stoppen. Maar wat ie de rest van de dag uitspookt als ik er niet ben.. geen idee..

Is ineens gekomen toen Nine bij mij kwam, voordien had ze een prachtige manenbos
    Wat was er bij jou dan anders dan waar ze vandaan kwam?
    Surrender to fun!

Ow, opeten! Ok.

Als je hem veel ziet schuren als je er bent, dan heeft hij wel jeuk ja. Dus dan zal hij dat wel vaker doen als je er niet bent.

Wat er anders was, geen idee. Het is inmiddels een jaar of 10 geleden !
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik zou ook niet durven zeggen dat het geen seme is. Moeilijk te zien zo. Ik weet wel dat zoals Elineke al aangeeft het niet ineens tot een bloederige manenkam hoeft te komen hierdoor.

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Ik weet wel dat zoals Elineke al aangeeft het niet ineens tot een bloederige manenkam hoeft te komen hierdoor.
    Er heeft ook niemand (incl. me!) beweerd dat een seme-paard ineens een bloederige manenkam heeft.
    Het seme seizoen is al een maand of 4-5 bezig (vroeg begonnen wegens zeer warme en droge periode in maart-april). Het zou mij zeer verbazen als een seme-paard pas zo laat in het jaar begint met schuren en als de gevolgen beperkt blijven tot een wat dunnere bos manen. Schuren is op zichzelf normaal gedrag, elk paard heeft weleens jeuk en een dazenbeet op een strategische plek kan net zo goed schuren aan de manenkam veroorzaken.

Met niet-seme kenner bedoel ik overigens dat ik zelf geen seme-paard heb en ook geen studie van het gebeuren heb gemaakt, zoals bijvoorbeeld Trea wel heeft gedaan. Ik bedoel er niet mee dat ik nog nooit een seme paard heb gezien (we hebben een paar Friezen op stal met eczeem, maar aangezien die niet van mij zijn kan ik niets zinnigs zeggen over diëten of middeltjes die verlichting brengen)

Wat betreft beginnend seme:
    Eén van de friesjes bij ons die het heeft is bij ons geboren. Mama heeft het niet. Veulen is na afspenen (juli) in de wei gezet met leeftijdgenootje(s). Schuren begon de volgende zomer (paard inmiddels 1,5). Toen naar stal gehaald omdat de manenkam een vieze bende was. Tot de herfst, toen weer naar buiten tot het voorjaar en sindsdien terug op stal met 's zomers midden op de dag een paar uur in de wei. Ze heeft geen deken, maar staat midden in de gang dus d'r is niet echt veel kans dat die steekvliegjes tot daar komen en haar toch prikken. Desondanks zijn manen en staart als je even niet oplet vogelnestjes. In dat geval wordt ze met betadineshampoo gewassen en wordt de boel ontward en dan gaat het weer een paar dagen goed. De zomer dat ze teruggehaald is naar stal was de manenkam echt helemaal korst, had ze in 1-2 weken voorelkaar. Ik zou graag weten hoe ze het zou doen met een Boett-deken en aangepast rantsoen maar ze is niet van mij dus daarmee experimenteren gaat gewoon niet gebeuren.
    Misschien is ze ermee geboren maar is het in het eerste jaar niet duidelijk geworden omdat de moedermelk min of meer het perfecte dieet is? In elk geval was het bij dit paardje op dezelfde leeftijd als Fjalar (die is ruim 2 jaar toch, of heb ik de verkeerde voor?) vele malen erger.

Het seme seizoen is al een maand of 4-5 bezig (vroeg begonnen wegens zeer warme en droge periode in maart-april). Het zou mij zeer verbazen als een seme-paard pas zo laat in het jaar begint met schuren en als de gevolgen beperkt blijven tot een wat dunnere bos manen.
    Hij schuurt dus al vanaf april ongveer, toen het warmer werd en hij weer in de wei ging.

Ik vraag me dan af hoe dat zich opbouwd, ineens (dus in een jaar tijd) zoveel jeuk hebben dat het zonder deken (of andere maatregelen) niet meer gaat of het 1e jaar een beetje jeuk, 2e jaar alle manen wegschuren, 3e jaar tot bloedens toe..
    Ik weet het niet.. ben dus duidelijk geen seme kenner.

Wat betreft beginnend seme:
    Eén van de friesjes bij ons die het heeft is bij ons geboren. Mama heeft het niet. Veulen is na afspenen (juli) in de wei gezet met leeftijdgenootje(s). Schuren begon de volgende zomer (paard inmiddels 1,5). Toen naar stal gehaald omdat de manenkam een vieze bende was. Tot de herfst, toen weer naar buiten tot het voorjaar en sindsdien terug op stal met 's zomers midden op de dag een paar uur in de wei. Ze heeft geen deken, maar staat midden in de gang dus d'r is niet echt veel kans dat die steekvliegjes tot daar komen en haar toch prikken. Desondanks zijn manen en staart als je even niet oplet vogelnestjes. In dat geval wordt ze met betadineshampoo gewassen en wordt de boel ontward en dan gaat het weer een paar dagen goed. De zomer dat ze teruggehaald is naar stal was de manenkam echt helemaal korst, had ze in 1-2 weken voorelkaar. Ik zou graag weten hoe ze het zou doen met een Boett-deken en aangepast rantsoen maar ze is niet van mij dus daarmee experimenteren gaat gewoon niet gebeuren.
    Misschien is ze ermee geboren maar is het in het eerste jaar niet duidelijk geworden omdat de moedermelk min of meer het perfecte dieet is? In elk geval was het bij dit paardje op dezelfde leeftijd als Fjalar (die is ruim 2 jaar toch, of heb ik de verkeerde voor?) vele malen erger.
    Dit vind ik dus al redeleijk "ineens" seme. Vorig jaar schuurde dat paardje zich ineens zo kaal dat het niet meer ging zonder maatregelen, begrijp ik dat goed?

En ja, Fjalar is ruim 2 inderdaad (bijna 3 inmiddels)
    Surrender to fun!

Bladwijzers

Forum Rechten