hmmmm ik zie hier in de meeste charts weinig bolletjes bij extreme... Ben precies 1 van de enige... komt dat nu doordat ik nog zo weinig savvy en dat dus meer tot uiting komt bij mijn paard omdat ik haar nog niet genoeg begrijp?
hmmmm ik zie hier in de meeste charts weinig bolletjes bij extreme... Ben precies 1 van de enige... komt dat nu doordat ik nog zo weinig savvy en dat dus meer tot uiting komt bij mijn paard omdat ik haar nog niet genoeg begrijp?
Of je iets scoort als 'mild' of juist 'extreme' heeft denkik ook veel te maken met je referentie-kader. Wanneer je veel paarden meemaakt, kun je het gedrag van je eigen paard ook beter daarmee vergelijken: is hij erg 'hyper alert' of is hij, in vergelijking met paard 'zus-en-zo' eigenlijk helemaal niet zo hyper alert?
Daarmee wordt de chart net zoals een zadelindruk met de plip: een momentopname van de combinatie: paard+jezelf+situatie
Wanneer ik mijn paard vergelijk met paarden als Shanna, Lodash of het paard van mn zusje, dan is mijn paard in vrijwel alles heel mild. (en dat klopt ook, want zoals ik hem inschat, is hij een perfect, gemakkelijk leerpaard)
Zou ik weinig referentie hebben, dan zou ik hem bijvoorbeeld op 'mouthy' als moderate tot extreme scoren (hij zit echt constant overal aan te knabbelen. Maar ook dat weer op een zachte manier: goed beheersbaar en daarmee eigenlijk ook weer 'mild' te noemen.
Leuk trouwens dat al zoveel mensen hun chart hier geplaatst hebben![]()
Ik wil hem best invullen, maar ik vind het heel moeilijk.......
Vond het ook al moeilijk om het long, short RB LB op Timber toe te passen, want Timber is een extreem RB maar ook extreem short horsedus weer zo'n apart geval zeg maar......dat zou haar RB introvert maken, maar in mijn optiek is ze zeker niet introvert
![]()
Zal vanmiddag eens kijken of ik deze chart toch in kan vullen en plaatsen.....
When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!
De chart van Shanna was voor mij, na mn wimweek niet verbazend meer.
Je ziet er duidelijk de overgang in van RB naar LB, nu nog half/half. Veel tekenen van LB zie ik nu vaker, dan voorheen. En veel RB-dingen beginnen minder te worden.
En extrovert paardje, maar daar was ik zelf ook wel over uit.
Interesting, die van Shanna. Als ik langskom, neem ik die van Lodash mee, leggen we ze op elkaar. BIG match. Maar net effe anders![]()
May the horse be with you!
Heb je die van Pebbles dan niet bekeken? Ik had ook al zoiets van hmmm das precies ni zo goe.... Maar ik denk , zoals Evenline ook zegt, dat het het heel subjectief is. Ik heb nu wel vijf paarden dus ik kan wel goed vergelijken. Ik speel uiteraard veeel liever met Apollo als met Pebbles maar langs de andere kant is dit toch ook weer een uitdaging.hmmmm ik zie hier in de meeste charts weinig bolletjes bij extreme... Ben precies 1 van de enige... komt dat nu doordat ik nog zo weinig savvy en dat dus meer tot uiting komt bij mijn paard omdat ik haar nog niet genoeg begrijp[size=99px]waardoor dat weinig savvy gevoel ook wel bij me opkomt[/size]
![]()
Don't dream your life, live your dream!
hebben jullie allemaal ook een "before" chart ingevuld? Da's ook heel leuk![]()
www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training
ik kan geen before chart invullenomdat ik van het moment dat ik met casandra beginnen werken ben ook metteen aan pnh begonnen ben...
Oké, ik heb het ook een keer geprobeerd voor Aramis. Alleen weet ik nog niet zo wat ik er nu mee aan moet.
Klopt wel met mijn beeld van Aramis:
Veel van ALLES!!![]()
May the horse be with you!
Toch blijf ik me afvragen hoe een paard extreem playfull kan zijn en dan toch ook nog mildly disinterested...
En ook hoe een paard meer go kan hebben maar toch een 'tendency to stop'
Vond het zelf ook lastig omdat mijn paard ook vaak anders is...er is niet een soort....maar gemiddeld genomen is hij dan weer zus of zo...
Nou ja...denk niet dat die chart me erg heeft geholpen...maar wel de verschillende typeringen van gedrag en hoe erop te reageren...Ik denk dat elk paard namelijk wel eens 1 van de 4 vertoont.
Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill
In bijvoorbeeld Aramis zijn geval kan ik dat makkelijk uitleggen.Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
Extreem playfull, ik weet niet dat je hem al een beetje kent, maar als hij aan het spelen dan gaat hij ook echt. MAAR, als ik durf af te komen met saaie dingen die hij goed kent en waardoor hij zich een beetje te kort gedaan voelt dan draait hij zich om en loopt weg. Hij zegt dan: "nah, niet interessant genoeg, ben weg"
Meer go...weer dat spelen. Ook met rijden wanneer hij left brain is heeft hij meer go dan whoa. Als hij een oefening niet snapt gaat hij maar voorwaarts en is het moeilijk om hem in een andere richting te laten denken.
Intencydy to stop. Als hij bang is stopt hij gewoon, hij zal dan ook niet galopperen, hij gaat dan eerder stappen. Of hij verstijft en blijft zo staan tot ik hem heb overtuigd dat dat vogeltje hem niet gaat opeten. Dus right brain is stoppen, left brain is go...
Misschien heb ik gewoon een raar paard?![]()
hihi grappig...hij lijkt wel een beetje op Room wat rijden betreft...die heeft in zijn eerste 7 levensjaren niks anders gezien dan weiland (plat wel te verstaan) en de A9 waar hij vlak naast stond..ook auto's en de grootste machines zijn geen probleem....
MAAR een paars bloemetje op de hei wat hij nog nooit heeft gezien daar maakt hij een sprong voor opzij![]()
En ook zal hij als hij RB is niet gaan rennen maar eerder stoppen...een noodstop voor een paars bloemetje vanuit galop is dan ook geen uitzondering![]()
En als hij LB is dan gaat het gas erop....heel vreemd![]()
Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill
Bladwijzers