Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: rijden met barebackpad slecht voor pony?

rijden met barebackpad slecht voor pony?

hoi, ik vraag me het volgende af; is het rijden met pad slecht voor de rug van mijn pony? Ik ben 3 maanden met mijn pony op trainig geweest en reed daar dagelijks zon 1 a 2 uur met pad. Mijn pony heeft nog nooit zo goed en ontspannen gelopen! Ik ben met een nieuw zadel voor hem bezig maar dat kan door omstandigheden wel zon 6 weken gaan duren... Ik rij hem nu om de dag met pad a 1 uur, dressuurmatig (gaat super) en zon 2 x pw buiten. Hij is goed gebouwd en zit goed in zn spieren en ik weeg zon 50-55 kg, kan dit kwaad voor hem? (heeft nooit rugpijn ofzo)

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: rijden met barebackpad slecht voor pony?

Ik kom net bij Wim vandaan, waar m vriendin ook was met haar pony. Zij reed hem altijd zonder zadel (ook zonder bbp, maar een bbp verdeeld de druk niet)
    Toen we naar de pony zijn rug keken, bleek dat de afdruk van haar achterwerk precies zichtbaar op de rug van de pony.
    De pony had nergens last van op zich, maar daar waar zij zat met haar gwicht waren de spieren totaal verdwenen.
    Misschien dat het voor 6 weken niet zo'n vaart loopt, maar realiseer je wel dat je gewicht de spieren in de weg zit.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Er stond toevallig een artikel in ROS.een paardenmagazine.
    Ze hadden meetingen gedaan met een pad die de info doorgaf aan de computer.

Iemand van 40 kilo gaf geen problemen zonde rzadel, maar iemand van 60 kilo gaf teveel druk ter hoogt van de zitbeenknobbels.
    Er werd geadviseerd om niet langer dan 20 minuten te rijden. Bij wat dunnere paarden werd het afgeraden, en wanneer je zorgt voor een onderlegger verdeel je de druk alweer iets beter.

Wanneer je kiestvoor een dekje met inlages(die bij boomloos zadel wordtgebruikt) of gelpad dan zou je dedruk al iets meer op kunnen vangen denkik. Verder is het belangrijk dat je hetgewicht ook over je bovenbenen verdeelt.

Succes, want het blijft ook gewoon leuk om tedoen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Als je smal bent, voelnt je paard beter je zitknobbels, dan wanneer je wat dikker bent (als ik het zo mag zeggen).
    En inderdaad, die spieren worden gewoon geatrofieerd (weggdrukt dus) zoals Sandra al zei.
    Niet echt aan te raden, want atrofie is iets waar je paard (en vooral aan de rug) veel last kan van hebben.
    Don't lose your grip on the dreams of the past
    You must fight just to keep them alive

HorseHarmony
    Guest

Ik rijd bijna altijd zonder zadel, en heb dit al gedaan sinds ze is ingereden. Ik kan haar met zadel niet zo ontspannen rijden als ik zonder zadel doe. Ook haar rug heeft geen problemen. Als ik aan kom lopen met een zadel staat ze me chagerijnig aan te kijken (een zadel die gewoon goed past) maar kom ik aanlopen met mijn bbp, kijkt ze me vrolijk aan. Wil ik opstappen met zadel, zorgt ze er wel voor dat ik er gewoon niet op kom. Ligt het bbp erop, mag ik er zo op klimmen.

Het is dus net wat jullie fijn vinden. Ik wil niets liever, en zo te horen vinden jullie het ook prettig zonder zadel. Waarom dan niet? Zorg ervoor dat je ook genoeg gymt vanaf de grond, om iedere keer haar rugspieren te actieveren. Zo blijven ze in conditie, en kun je het 'wegslijten' voorkomen. Wat bij mij tot nu toe goed lukt. Volgens mij kan het ook niet zo
    heel veel kwaad als er uiteindelijk een kuiltje in de spieren ontstaat. Áls je paard maar nooit pijn heeft! Vermoed je dat eens, dan zou ik toch iemand er even naar laten kijken.

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Ik rijd Shiva in die 10 jaar dat ik haar heb zonder zadel. Ze heeft nog nooit een zadel op dr rug gehad bij mij en ook geen bbp.
    Ik weet zeker dat ze geen pijn heeft en ze loopt soepel op dr eigen benen.

Ze is zeker weten met dr 3e al ingereden, en dus vanaf dr 8e bij mij zonder zadel. Het is heel handig, al die testen ed, maar zegt het paard zelf er ook niet wat over? Horseharmony geeft al aan dat een zadel met ongenoegen wordt ontvangen en een bbp niet.
    Ik maak ritten van 1 uur en soms veel meer, ook springen gaat zonder zadel en ik merk nooit wat aan haar.

Dus wat is dan wijsheid?

Bladwijzers

Forum Rechten