Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Is @ Liberty jullie doel?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Is @ Liberty jullie doel?

Dat vroeg ik me af, ook omdat het stiekem mijn doel is en ik de weg ernaartoe ook @ liberty wil bereiken. Dus toen het Parelli Liberty pakket uitkwam, was ik ook helemaal joepie omdat PNH nu ook een heel level liberty ging doen - totdat ik er natuurlijk achter kwam dat dat niet het geval was..

Maar dat neemt niet weg dat in Level 2 de PNH ook de liberty kant op gaat, en dat een hoop mensen bijvoorbeeld gefascineerd zijn door juist zo iemand als Honza die alles @ liberty (minus twee zweepjes ) doet. Dus vroeg ik me af of @ liberty bij anderen hier ook het doel is, of dat het meer een middel is, of je liberty juist als einddoel ziet of ook als startpunt? Ik ben erg benieuwd.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Re: Is @ Liberty jullie doel?

Ik zie het als een leuk spele-dingetje voor erbij.
    Mijn doel is zeker niet om alles @liberty te gaan doen, ik werk heel graag online met contact maar eindig meestal wel @liberty.
    Ik zie mezelf ook niet gymnasticeren trouwens zonder lijn. Of langeteugelen zonder teugels

Uiteindelijk zou ik graag alles at liberty doen. Omdat Poca bij me wil zijn en het fijn vindt om dingen te doen. Liberty kun je niet dwingen, dus dat bevalt me er zo veel aan. Ik zou het liefste ook leren rijden zonder enige vorm van optoming maar wel behoud van juiste houding en stelling voor de gezondheid van het paard.

Ik ben niet gefascineerd door Honza zijn liberty. Het enige wat ik in de Honza shows zie is twee paarden die constant met hun oren plat naar achter kunstjes vertonen, no thanks.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik werk graag at liberty, of aan een halstouw.
    is het mn doel... nee, denk het eigenlijk niet. Ik bedoel, het is leuk hoor, at liberty werken, maar mn doel is mijn paard de mogelijkheid bieden het beste uit zichzelf te halen en hem daarin te begeleiden.
    Het begeleiden gaat het best at liberty omdat, zoals pocalover zo mooi zegt, je niet kunt dwingen. (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je on line wél zou dwingen, maar ik werk gewoon liever vrij omdat ik dan ook niet de mogelijkheid zou hebben om )

Groetjes, Lacuna

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Oef, heel herkenbaar, Lacuna!

Ik heb mezelf om diezelfde reden een paar maand geleden maar ontzweept, omdat ik mezelf eigenlijk veel te jengelig vond. Tikje tegen pootje voor een piaffe-pasje, antwoord nee? Ah toe, nog een tikje, Nee? 'Maar eeeen pasje,' en nog een tikje, und so weiter und so weiter - en intussen staat Blacky me steeds zuurder aan te kijken. Dus vanaf nu is Miriam zonder zweep en ineens een stuk beleefder. Af en toe moet je hard zijn voor jezelf. En toen trainden we al gewoon at liberty.

Zelf heb ik een tijdje geleden besloten om het ook allemaal at liberty te doen, ook zonder cordeo, omdat de pony's dat toch minder prettig vonden en erdoor afgeleid raakten. Maar mijn doel is inderdaad niet het liberty zelf, maar meer om de pony's in vrijheid te leren zichzelf te gymnasticeren. En soms gaat dat beter dan anders. Maar ik weet dat het voor mijzelf erg goed is om niet te vertrouwen op de sturende en overredende kracht van hulpmiddelen (want die ga ik dan toch zo gebruiken...), maar op hersenkracht en wat ik zelf met mijn lichaam kan overbrengen. En het is wel een uitdaging om in vrijheid te gymnasticeren - en ook niet altijd even makkelijk of snel - maar tot nu toe zijn we nog niets tegengekomen dat gewoon door het liberty-aspect niet lukte. Voor ons werkt het liberty op deze manier wel, en dus ben ik benieuwd naar hoe anderen het liberty gebruiken in hun training: full-time, of inderdaad als afsluiting van een sessie, met het halster als het minder gaat? Als einddoel of als hulpmiddel in de training?
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik zie at liberty als: even spelen, even leuke dingen doen. En als bevestiging dat ik het touw niet nodig heb voor controle, of om shanna bij me te houden. Gisteren heerlijk gespeelt at liberty. Het is wel iets wat ik graag goed wil kunnen, gewoon omdat het mij een kick geeft als shanna in vrijheid mij de moeite waard vind om mee te spelen, en omdat weinig mensen het echt goed kunnen Ben stiekem toch een beetje prestatiegericht hierin denk ik. Maar mn belangrijkste doel is toch wel gewoon veel lol hebben, en dat heb ik domweg echt met liberty.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Liberty mijn doel?
    Verdorie, nu ik erover nadenk heb ik niet eens echt een doel. Misschien later wel, maar niet op dit moment.

Liberty is dus niet mijn doel denk ik. Ach ja, ik heb gewoon het geluk gezegend te zijn met een fantastisch paard die een super playdrive heeft en graag liberty speelt. Dus dan kan je dat makkelijk zeggen. Hij is beter in liberty dan in on line, we doen dan ook vaak onbewust alle grondwerk @ liberty.

Bij ons zie ik het eerder als spel, on line spelen vinden we beiden nogal saai. Daarnet nog gingen we na het rijden wat spelen en dan gebruiken we de hele wei als we een keer die kans hebben. Dat is moeilijk on line. Bij het spel "wie het kan het snelste?" hebben we echt allebei plaats nodig.

Ik denk dat Aramis gewoon al zo goed is in liberty dat ons doel nu ergens anders ligt. Ik weet alleen nog niet waar. Misschien een goed idee om daar een keer over na te denken.

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Met dank aan het gedenk en geformuleer in het clickertopic denk ik nu dat mijn doel, zo ik dat echt heb, is om Pathos aan het lachen te kunnen maken. Om zulke leuke dingen met 'm te doen dat hij blij is mij te zien, actief aangeeft waar hij zin in heeft en dat ik steeds beter leer hoe ik 'm in z'n blijste, trotste en leukste stemming kan krijgen. Zodat 'ie bij mij inderdaad zichzelf kan zijn, maar wel z'n fijnste zelf en niet de boze en agressieve zelf die hij ook heeft en die ik heb gezien toen hij nog niet van mij was. Ik wil dat hij die tijd en die zelf vergeet en dat lijkt redelijk te lukken.
    Gymnastiseren is daar een onderdeel van, maar buitenrijden en spelen met allerlei objecten ook.

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Om zulke leuke dingen met 'm te doen dat hij blij is mij te zien, actief aangeeft waar hij zin in heeft en dat ik steeds beter leer hoe ik 'm in z'n blijste, trotste en leukste stemming kan krijgen. Zodat 'ie bij mij inderdaad zichzelf kan zijn, maar wel z'n fijnste zelf en niet de boze en agressieve zelf die hij ook heeft en die ik heb gezien toen hij nog niet van mij was
    Ja Sannie! Dat!

Ik kwam er niet op, ook niet wat dan wel mijn doel is, maar dit is heel mooi gezegd!
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Nee voor mij ook niet, al vindt ik het wel belangrijk dat ik iets kan doen at liberty, want dan kiest het paard ervoor om bij mij rond te hangen...dus ja dan toch wel één doel. Maar het doelen gedoe heb ik nogal laten varen, wat ook weer een doel was, maar ik wil nu toch wel weer nieuwe doelen gaan vormen, dus ja daar heb ik al een doel! Zo ik ben goed bezig
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

@liberty is ook geen doel voor mij. Ik zou het wel graag eens willen meemaken,maar ik werk er niet aan om dit mogelijk te maken. Daarvoor heb ik nog te weinig savvy. Mijn doel is om Aspen zijn wonde zo goed mogelijk te verzorgen zodat het sneller geneest.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sannie
    Met dank aan het gedenk en geformuleer in het clickertopic denk ik nu dat mijn doel, zo ik dat echt heb, is om Pathos aan het lachen te kunnen maken. Om zulke leuke dingen met 'm te doen dat hij blij is mij te zien, actief aangeeft waar hij zin in heeft en dat ik steeds beter leer hoe ik 'm in z'n blijste, trotste en leukste stemming kan krijgen. Zodat 'ie bij mij inderdaad zichzelf kan zijn, maar wel z'n fijnste zelf en niet de boze en agressieve zelf die hij ook heeft en die ik heb gezien toen hij nog niet van mij was. Ik wil dat hij die tijd en die zelf vergeet en dat lijkt redelijk te lukken.
    Gymnastiseren is daar een onderdeel van, maar buitenrijden en spelen met allerlei objecten ook.
    Heb je mooi gezegd Sannie. Daar ben ik het helemaal mee eens. Mijn doel is om om Bully en Stella het zoveel mogelijk naar hun zin te maken. Bully is naar mijn idee altijd helemaal blij als hij me ziet en komt altijd naar me toe gerend. Stella heeft dat veel minder en ik ben ook heel gelukkig als ze dat wel een keer doet. Bij haar weet ik dat ze het gelukkigst wordt van een lekkere buitenrit en niet van grondwerk, dus dat doe ik ook bij haar. Bully vindt het grondwerk en vooral at liberty heel erg leuk, op hem rijd ik dan veel minder. Mijn doel is dat mijn band met allebei uiteindelijk nog veel beter wordt.

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Liberty is ook niet mijn doel. Mijn doel is om mijn paard zo gelukkig mogelijk te houden en om het goed te gymnastiseren ( wordt hij uiteindelijk ook gelukkiger van)

Ik zie het meer als een soort test of onze band sterk genoeg is ( wil hij graag doen wat ik vraag en wil hij bij mij zijn of is hij liever verderop??)
    Ik vind het wel een enorm leuke manier om met je paard te spelen en als afwisseling in de training te gebruiken.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

mijn doel is het ook niet. Vind het wel gaaf om dat te kunnen, maar dan meer als iets erbij dan echt als een doel. Ik weet niet wat mijn doel is en of ik wel een doel heb.... Heb daar nooit zo over nagedacht eigenlijk...

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Nee, absoluut niet. Ik vind het leuk om at liberty te werken, vooral als ik merk dat de weinige dingen die wij "kunnen" ook dan werken. En inderdaad, de redenen die sandra ookal opnoemt, ze wìl bij je zijn zonder hulpmiddelen en ook wel een klein stukje showen en laten zien naar anderen toe... At liberty wordt t opeens wel bijzonder... Daarnaast is het gewoon makkelijk soms, ik kan niets in de wei laten liggen omdat de andere paarden het dan kapot knagen.
    Maar veder vind ik het vooral fijn om on line te werken. Niet omdat ik zo van touwen houd, maar omdat ik veel liever werk met geintresseerd, kleine hulpmiddeltjes, gewillig en aandacht voor èlkaar. En dat dan weer omdat ik denk ik toch wel hetzelfde wil als sannie; een paard in zo'n toestand brengen dat ie zichzelf goed fijn en blij voelt. En dat gaat momenteel het beste online, dan kan ik veel dingen zoveel duidelijker maken (ik ben al zon raschaoot), haar beter helpen en begeleiden. Eigenlijk "set it up for succes" zoveel beter gaat. En dat is toch wel wat ik wil.
    Over dat hulpmiddelen weglaten; als ik het touw weg zou laten om te zorgen dat ik minder zou irriteren/dwingen/watdanook dan heb ik dat kennelijk nodig. Dan vind ik het mooi dat ik dat door zou hebben, maar vraag ik me af of het me wel zou lukken zonder en of ik dan niet in een grote hoop frustraties zou belanden en we nog maar enkele dingen zouden doen die dan wel lukken. Wat nog meer frustratie en minder plezier zou opleveren. Dan gebruik ik mijn creativiteit liever om mijn onhebbelijkheden te omzeilen, als om dat hulpmiddel te omzeilen...

Bladwijzers

Forum Rechten