Ik zal dit even 'afsplitsen ' uit mijn ander topic: Paard mankt op kleine cirkel? zodat iedereen die niets verloren had in dat topic toch eens deze vraag leest:
Alvast bedankt!Oorspronkelijk Geplaatst door horsefreakje
Ik zal dit even 'afsplitsen ' uit mijn ander topic: Paard mankt op kleine cirkel? zodat iedereen die niets verloren had in dat topic toch eens deze vraag leest:
Alvast bedankt!Oorspronkelijk Geplaatst door horsefreakje
Groetjes
Ariane xxx
My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥
Ik heb nu meerdere cursussen en clinics bij Marijke gevolgd en haar manier van werken bevalt mij (en mijn paarden) erg goed.
Ze bekijkt ieder paard individueel op wat er aan de hand heeft en wat de oplossing zou kunnen zijn. Meestal begint ze aan de hand en leert ze het paard voorwaarts neerwaarts lopen, stelling aannemen en dan de achterhand goed eronder te zetten. Dit doet ze door oefeningen als schouderbinnenwaarts, renvers, travers (ze bouwt het wel rustig op hoor) en ze werkt in het begin alleen met een kaptoom.
Mijn paard reageerde heel goed op haar manier van dingen aanleren.. vragen totdat het paard hetzij per toeval hetzij bewust de oefening laat zien en dan gewoon stoppen.. zodat het paard het kan verwerken. Als het paard de oefening door heeft kun je het gaan uitbreiden. En zo geeft zij ook de hulpen aan een paard: vragen, als het paard het doet nageven en pas weer vragen als er iets gecorrigeerd moet worden of als je iets anders gaat doen..
http://www.paardenbegrijpen.nl is haar site, staat veel info op met foto's en filmpjes,
Goh.. ik heb ergens een heel verslag geschreven over mijn ervaringen bij Marijke de Jong. Misschien vind je het nog via de zoekfunctie? Ik ben er vorig jaar augustus geweest met Amy.
ik dus ookOorspronkelijk Geplaatst door trea
![]()
Was er wat later, in maart.
Okee, ik zal de zoekfunctie eens raadplegen.
Bedankt!
Groetjes
Ariane xxx
My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥
Ik heb les van een leerling van haar en ik moet zeggen het bevalt me prima! Als iemand me een jaar terug had verteld dat ik met pablo in een rustig tempo op een rechte lijn in draf schoudervoor moest uitvoeren, had ik diegene voor gek verklaard. Nu, is het wel moeilijk, maar we komen er wel. Dus Ja, ik zou er wel voor kiezen als ik jou was![]()
Hoewel ik de dame in kwestie niet persoonlijk ken, ik heb enkel haar dvd gezien, zie ik er dingen die mij persoonlijk niet zo bevallen. Wij hebben zelf van iemand anders met een hele goede opleiding les en hierin zitten behoorlijk wat verschillen. Omdat ik er geen expert in ben, kan ik niet helemaal in detail gaan, maar wat me het meest stoort is de (ver)buiging in de hals. Hierdoor buigt het paard te weinig in het lijf zelf en dat is dus net wat je wel wilt ! Daarnaast moet ik erg hardnikken om de manier waarop de travers uitgelegd wordt; via een speciaal "plekje" in de hals ??!! Overigens vond een kenner die de dvd ook gezien heeft, bij het paard wat op de dvd het verst qua africhting is, de bespiering wat twijfelachtig ! Ik moet er wel bijzeggen dat ik de manier waarop zij bezig is, toch liever zie dan die van menig andere dressuurruiter. Mijn conclusie is; ze is op de goede weg beland, maar het is het nét niet !
Ja! Dat zei Wim vorige week exact zo tegen me. Ze buigen te extreem.maar wat me het meest stoort is de (ver)buiging in de hals.
Maar dat wil niet zeggen dat de rest van de dvd erg goed is, het "overstrekken" kan je dan omheen kijken.
Wim had er iets van dat hij ook een rechtricht dvd wilde maken. Misschien kan je daarop wachten anders?
Vergeet niet dat Marijke paarden krijgt die een probleem hebben! En dat sterke inbuigen kán het probleem verhelpen. Daarna moet je je eigen dingen doen en het minder heftig maken. Ik geloof nooit dat ik zonder dit extreme buigen, Andor rechter had kunnen krijgen.Oorspronkelijk Geplaatst door trea
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Hoewel ik wel wat meer details kan opnoemen... Deze discussie is hier echter vorig jaar als zeer uitgebreid gevoerd n.a.v. de dvd van Marijke. Ik heb niet zo'n zin om weer alles op te moeten schrijvenOorspronkelijk Geplaatst door Firsty
![]()
Groeten,
Dorien
-->http://www.antichip.nl/ <--
The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
- Albert Einstein -
Zet je toch gewoon een ]/images/smilies/icon_wink.gif[/img]. Grz ElsOorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
http://savvyserver.canonno.com/nh/fo...hp?f=61&t=8363
© E l s v a n d e r Z a n d e n ©
"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
and those who matter don't mind." Theodor "Dr. Seuss" Geisel
Het is wellicht wel handig als er mensen reageren die ervaring hebben met haar manier van trainen en niet alleen de dvd hebben gezien..... Zien en voelen is namelijk een wereld van verschil...![]()
Ha! Tnx, ik had ook geen zin om het topic op te zoekenOorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
![]()
Groeten,
Dorien
The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
- Albert Einstein -
Oorspronkelijk Geplaatst door Pablo
Huh?
Sorry hoor, maar waar slaat dit nou op???
Als Marijke nou niet zelf die dvd had gemaakt en uitgebracht had je (in dit specifieke geval) nog een beetje gelijk gehad, maar nu?
Als we zo gaan redeneren kunnen we 80% van de discussies hier schrappen
Oh wacht effe...
Jij weet dus wel hoe het zit met Marijke zelf...Oorspronkelijk Geplaatst door Pablo
Groeten,
Dorien
- Albert Einstein -
Ze vraagt toch om reacties van haar manier van trainen? Is heel wat anders als het dvdtje bekijken denk ik zelfOorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
![]()
Bladwijzers