Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Probleem touwhalster op te lossen met crosslink?

Probleem touwhalster op te lossen met crosslink?

Hoi,

ik heb dus een probleem met het touwhalster. Als ik druk zet op de teugels, dan voelen ze niets omdat het lusje tegen de keel komt (dus het wordt tegengehouden). Met andere woorden, ik heb dus niets te zeggen. Bij de crosslink van marylot (die dat Nienke verkoopt) kan je zowel een sidepull van maken, waardoor ze op de zijkant druk gaan krijgen en ik niet meer met het keel-probleem zit.
    Je kan ook een crosslink ermee maken, wat mij ook wel leuk lijkt om eens mee te rijden, maar is geen vereiste.
    Een positief punt is ook dat je het bit eraan kan klikken en met bit rijden dan (ideaal voor op buitenrit).

Dus zouden jullie voor de sidepull gaan dan?

Xjes,
    Elineke
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

pasterza
    Guest

Re: Probleem touwhalster op te lossen met crosslink?

Is je touwhalster dan niet te groot? Want bij een goed passend touwhalster zou je dat probleem niet mogen hebben lijkt me. Hebbie foto?
    Met de crosslink heb ik geen ervaring dus kan er niks zinnigs over melden.

Touwhalster is niet te groot, past perfect. Maar ik rijd met 2 shetten. Het gevolg is dat de hals in de weg zit als ik aan de teugels trek (omdat de afstand kin-hals veel kleiner is). Dus ik denk dat ik vanop zij beter contact kan maken met het hoofd ipv de keel, anders kan ik evengoed met een nektouw gaan rijden en daar zijn we nog niet aan toe ...

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Eline hier hetzelfde probleem: hoe ik het opgelost heb gewoon de teugels vastmaken waar de knoop zit, zo komt het halster niet meer tegen de keel.
    Je moet ook eens kijken op paardnatuurlijk.nl daar staan zo wat testen met verschillende halsters en hun positieve/negatieve uitwerkingen...
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Je moet ook niet aan 2 teugels tegelijk trekken hè, dan krijg je idd het door jou beschreven effect...

@ Liesbet: ja, ik heb dat eens gezien! Was heel interessant! Als ik het aan de knopen doe, dan komt mijn touwhalster in de ogen als ik ors doe.

@ Marja: soms wel, zoals bij achteruit gaan enzo. Ook als ik aan 1 teugel trek (bv one rein stop of sturen zelfs) komt de andere helemaal mee naar de andere kant en blijft die zo achter haar keel hangen, en vind ik dat onhandig.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Bij ons was ook wat ruis bij het rijden met touwhalster, als ik wil rijden zonder ruis gebruik ik mijn zelfgemaakte Indian Bosal en dat gaat perfect! Ze reageert daar heel licht en snel op, echt fijn.

Een ecchte sidepull heb ik helaas nog niet geprobeerd dus daar kan ik niets over zeggen.
    Crosslink heb ik wel geprobeerd, Fenna snapte hem niet omdat er druk onder haar kaken kwam en dacht dat ze dan haar hoofd omhoog moest doen wat ookw eer neit de bedoeling was... ingewikkeld voor haar dus.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elineke
    Hoi,ik heb dus een probleem met het touwhalster. Als ik druk zet op de teugels, dan voelen ze niets omdat het lusje tegen de keel komt (dus het wordt tegengehouden). <snap> Dus zouden jullie voor de sidepull gaan dan? Xjes,Elineke
    Elineke, ik kan aan je avatar al zien, dat je "techniek" verkeerd is... Veel mensen hangen tegenwoordig bitloze hoofdstellen aan hun paard; slechts weinigen weten er correct mee om te gaan ( Naar mijn mening een van de redenen voor de populariteit van de croslink of andere compenserende constructies). Goed Bitloos rijden, rijdt nou eenmaal anders dan bit....

Steek bij het afwenden (rustig) je hand uit, alsof je op de fiets richting aangeeft. En met je handpalm naar *buiten* gedraaid. Eerst overdrijven, later hoeft het nog maar minder. Als je het op die manier doet, heb je geen probleem meer met je touwhalster. Zo wordt (werd?) het trouwens ook in de level 1 aangeleerd. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Steek bij het afwenden (rustig) je hand uit, alsof je op de fiets richting aangeeft. En met je handpalm naar *buiten* gedraaid. Eerst overdrijven, later hoeft het nog maar minder. Als je het op die manier doet, heb je geen probleem meer met je touwhalster. Zo wordt (werd?) het trouwens ook in de level 1 aangeleerd.
    Ja klopt. Zo staat het in de boekjes.
    En dan niet naar de grond kijken, want dan zakt automatisch je hand en is de hulp minder duidelijk.

Even nóg een tip,
    stuur niet alleen met je binnen-hand (zoals Els beschrijft), maar leg tegelijkertijd de buitenteugel losjes tegen de hals. Zo went je paard ook aan het gevoel van sturen op de buitenteugel (neckreining). Dit heb je namelijk nodig als je ooit iets anders wil dan freestyle rijden.

Een crosslink zou ik niet aan beginnen in jouw situatie omdat je dan toch meer op contact moet rijden. Wat wel zou kunnen is een bosal, maar ook daar moet je wat lessen in volgen (het gaat niet zomaar) en ik weet niet of het zou passen op je shets.

Ik zou echt met het touwhalster doorgaan en je techniek proberen te verbeteren.

Ik zal anders eens een paar duidelijke foto's maken zoals pasterza al sugereerde. Normaal rijdt ik zo niet, en aan de techniek ben ik nog aan het werken, want ik heb zo lang niet gereden (en vroeger nooit echt goed gereden) dat ik nu zelf alles nog moet leren en er inderdaad eea aan te sleutelen is.
    @ Evenaar: jaaaaa, dat is wat ik bedoel! Ruis!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik vermoed dat je stiekem toch teveel aan de teugels trekt, in plaats van je pony te leiden in de richting waar je hem hebben wilt. Trea merkte al terecht op dat je je hand moet uitsteken, en niet naar je toetrekken. Lees anders in je L1 de juiste hulpen nog eens na. Als je deze allemaal opvolgt en je paard reageert dan nog niet, ga dan niet harder trekken maar gebruik je stick ter ondersteuning.

Bij het achterwaarts gaan zet je idd druk op je beide teugels, maar ook als ze dan tegen de hals (keel) van je pony aankomen, voelt ze dat als een achterwaartse druk. Het klopt wel dat je dan minder druk op de neus kunt zetten, maar dat zie ik niet per se als een nadeel. Eerder als een voordeel om op creatieve wijze achterwaarts te kunnen gaan, zónder veel druk op het touw te zetten.

Maar je weet wel zeker dat je halster niet te groot is? Het zou nl. niet in het oog moeten kunnen schuiven, ook niet bij een ors waar je wat meer druk op de teugel zet. Ik had voor het rijden een kleiner halster dan voor grondwerk, juist om die reden. Met rijden mag het wat strakker om de neus zitten (niet echt strak hoor, maar wel wat strakker dan een grondwerkhalster).

Bladwijzers

Forum Rechten