Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Direct op weide?

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Direct op weide?

Hoi,

m'n ouders weten nog van niks, maar... Ik ben van plan aankomend schooljaar zó hard m'n best te doen dat ik minder tijd ga hebben voor internet (en da's speciaal voor mij ). En dan hoop ik héél hard, dat ik dan misschien een eigen paard mag (10% kans.......).
    Natúúrlijk zou ik dan het liefste Yolein hebben (manegepaard, rij ik altijd op, bitloos, mag ook beetje grondwerk met haar doen voor zover dat kan).

Nu is mijn vraag: Yolein heeft waarschijnlijk nóóit op een weide gestaan sinds ze op de manege stond (is al aardig lang, denk zo'n 4-5 jaar, ze is 11). Het liefste zou ik haar natuurlijk 24/7 op de wei hebben, maar is het wel handig als dat diréct zo is? Of kan ik haar beter langzaam laten wennen (eerst 5/6 uurtjes p.d., daarna alleen snachts niet, en zo opbouwen)? Ik denk zelf het laatste, maar wou toch wel graag jullie mening weten

En wat was ook alweer de minimum grootte aan weiland voor n paard?

xxx Rianne
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Re: Direct op weide?

bij mijn verzorgpony bouwen het altijd op. Zij kan swinters niet op het land(vanwege de kwaliteit van het land) Beginnen met een half uurtje, en als het weer het toe laat eindigen we met dag&nacht. Dit jaar is dat mislukt door alle regenval. Toen ze dag & nacht ging, regende het zooveel, het land werd echt helemaal vertrapt.
    Ik weet ook niet precies, of dat opbouwen nou nodig is.

Weet niet waar je ergens woont? maar volgens mij is het bijna nergens in nederland mogelijk om je paard 's zomers en 'swinters 24/7 op het land te laten. Als je je land goed wilt houden tenminste.

Is er een minimum grootte dan? Ik zou er wel rekening mee houden, dat je een winter en zomer landje appart moet hebben als je je paard echt altijd op de wei wil.
    En in de zomer is het ook wel lekker, als je af en toe een stuk 'vers' gras erbij kan geven.
    Wil je je paard alleen op een weiland zetten? (omdat je vraagt naar minimum, grootte voor 1 paard)

Heel veel succes met het smeken voor een eigenpaard! Als jij kan bewijzen, dat je de tijd ervoor hebt (en het geld als je het zelf moet betalen) Dan moet het lukken. Zelfs mij is het gelukt

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Hier in belgië is het mogenlijk! Bij ons kunnen de paarden met gemak zomer en winter doorbrengen op het land... Dus als het hier kan in ons kleine belgenlandje moet het in het grotere nederland volgens mij ook mogenlijk zijn... Het is gewoon bekijken hoeveel je kan en wil spenderen aan het kopen of huren van een weiland....

We hebben twee paarden die in de winter wel op stal gaan 's nachts. Als zij in het voorjaar terug komen (en er dus nieuw voorjaarsgras staat) of de paarden die er al staan op een nieuw stuk zetten, dan zorgen we voor prikpaaltjes... We geven ze een klein stukje (groot genoeg dat ze elkaar kunnen wegjagen zonder in de draad te zitten en elke dag schuiven we de draad op. Zo zijn we zeker dat ze niet teveel jong gras binnen krijgen... En ze eten het gras dat achter hun gat terug groeit gewoon mee op. Op deze manier komen we héél goed toe met onze 3 hectare weiland. Op dit moment lopen er 4 paarden op het weiland, in het verleden waren het er 5, onderverdeeld in twee kuddes: twee van twee (vroeger 1 van twee en 1 van drie).
    We hebben de weide onderverdeeld in 6 stukken. Elke kudde krijgt dus 3 stukken, waarvan telkens 1 winterstuk. Als de ene kudde van 2 oudjes op stal gaat in de winter komen er 2 tot 3 veulens die gespeend worden op hun winterstuk te staan.

Ik weet het, ingewikkelde uitleg... maar 'k wil zeggen: als je het slim aanpakt kan het zeker!

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Okeej bedankt inderdaad moeilijk verhaal willeke, maar metnog eens doorlezen snap ik het vast wel

En ik hoop dat (stel dat ik n eigen paard zou krijgen/mogen) ik m'n paard dan op een wei kan zetten met andere paarden samen, in d'r eentje vind ik zielig
    Hoe groot moet 't land eigenlijk zijn als je je paard dag en nacht ook 's winters op de wei wilt? (voor zover het kan, als je 1 grote weide hebt).
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Goh wij hebben 3 hectare... delen door 6 stukken kom je op een halve hectare per twee paarden per seizoen... Bij ons is dat ruim voldoende om ze een hele zomer en winter op de weide te houden. De rest van onze 3 hectare gebruiken we om te hooien of een jaar te laten rusten.

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Okaj bedankt En nog een vraag (ja ik vraag veel haha): Is het oké, of is het zielig als je paard als enige ook 's nachts op de weide blijft, terwijl de rest binnen staat?
    Ik heb zelf wel al het vermoeden dat het ook een beetje aan je paard ligt, of die graag dan óók naar binnen wil, of buiten wil blijven... Toch?

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Dus 's zomers & 's winters dag en nacht kan wel moet ik misschien tog eens gaan verhuizen... Als je dat bij ons doet, blijft er voor de zomer niks meer over.

Denk dat je paard het leuker vind om met zn vriendjes op het land te blijven, of mee naar binnen te gaan. Maar ligt ook wel weer aan je paard inderdaad. Er zijn vast ook wel paarden die daar helemaal geen moeite mee hebben. Zou dan heeel goed kijken hoe je paard erop reageert..Mja, dat weet je dan niet van te voren..

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ach, dan ga ik als 't eenmaal zover is maar eens nachtbraken
    Kan ik kijken hoe hij/zij derop reageerd

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Hier bleef Bully ook alleen op het land. Liever alleen op het land dan met de rest in de stal. Maar dat scheelt heel erg per paard. Dat je je paard bijna nergens 24/7 buiten kan laten is niet waar hoor. Ken zoveel mensen die het doen en dat is niet alleen hier in Zeeland.

Je kan Yolein gewoon 24/7 buiten zetten hoor. Vooral als het in een paddock is. Alleen even oppassen met gras. En hoeveel je nodig hebt? Ja het liefst zoveel mogelijk. maar alles is al meer dan haar stal nu denk ik zo.

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Okaj bedankt Op een site van de manege vlak bij m'n huis (duur, chique, goede schone stallen etc) staat bijv. dat de paarden alleen in de zomer op de wei gaan. Dat vond ik wel gek, aangezien op mijn manege (stuk minder goede kwaliteit, helaas) de paarden beide seizoenen op wei gaan. Nu is het wel zo dat ze echt een énorm stuk weide hebben, genoeg om álle paarden te verplaatsen in de winter.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    Okaj bedankt Op een site van de manege vlak bij m'n huis (duur, chique, goede schone stallen etc) staat bijv. dat de paarden alleen in de zomer op de wei gaan. Dat vond ik wel gek, aangezien op mijn manege (stuk minder goede kwaliteit, helaas) de paarden beide seizoenen op wei gaan. Nu is het wel zo dat ze echt een énorm stuk weide hebben, genoeg om álle paarden te verplaatsen in de winter.
    Dan is jouw manege dus beter

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Maar qua stallen weer een stuk minder, helaas... De manegepaarden staan er nog in stands (die worden toch verboden dus ze zullen zowiezo moeten verbouwen), stallen zien er niet zo schoon uit. Maar de weide is dan wel weer goed, idd

Bladwijzers

Forum Rechten