Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Hoeveel ruimte nodig voor 1 paard en 1 pony?

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Hoeveel ruimte nodig voor 1 paard en 1 pony?

Stel, je hebt 1 paard en een gezelschapspony. Hoeveel ruimte heb je nodig?
    Ik weet dat er normaliter 1 hectare per paard wordt genomen, maar ik moet realistisch blijven...dat kan gewoon niet. Dat geld heb ik niet en dat vind je ook bijna niet meer in deze buurt (waar wij willen wonen)

Maar ik ben nieuwschierig wat kan en wat niet kan.

30 are bv, is dat ruimte genoeg?
    Waarschijnlijk niet om een heel jaar gras te hebben, maar bijvoeren moet dan maar. Ik bedoel dus echt bewegings ruimte an sich.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Hoeveel ruimte nodig voor 1 paard en 1 pony?

Hm, ik stel me even mn eigen land voor. 30 are is ongeveer 40 x 75 toch?
    Ik heb 2 landjes van 75 breed en 20 diep. Ik ben van plan dit land steeds kwa begrazing af te laten wisselen, volgend jaar. Dan is het precies groot genoeg voor 2 paarden in de zomer.
    Of het kan in de winter hangt denk ik af van hoe nat het land is. Ik heb de paarden nu gescheiden staan omdat het anders een dikke modderzooi zou worden. Waarschijnlijk heb je dan wel een stuk zandpaddock nodig om het land nog enigszins begaanbaar te maken. Maar kwa ruimte kan het makkelijk lijkt me, mits je uiteraard bijvoerd. Dit zal soms ook in de zomer nodig zijn bij droogte of juist bij nat weer.

Ik zou toch gaan voor minstens een halve hectare dan (50 are dus). Maar ik weet dat het moeilijk te vinden is in het Antwerpse. Mss kan je , zoals ik, proberen in de buurt van je huis een stuk grond te bemachtigen want aanpalende wei aan het huis wordt steeds schaarser, maar natuurlijk wel ideaal! Veel succes met je zoektocht!!
    Don't dream your life, live your dream!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Als je een paddock aan de schuilstal voorziet en ze daar vb 's nachts in zet, kan het denk ik wel. Heel veel mer heb ik zelf ook niet helaas. En dan vb voor in de winter een strook van 3 meter rondom afzetten, dat lopen ze wel kapot maar kunnen ze toch rennen.
    In de zomer dan overdag in het midden (of nog in 2 delen en om en om laten begrazen), kan het buitenste stuk herstellen.
    Drinken en hooi/gras goed uit elkaar geven zodat ze veel moeten bewegen.
    En je moet maar denken, het kan altijd beter, maar een open stal, gezelschap en een paddock met dan als het kan nog renruimte en weide is veel beter dan wat de meeste stalpaarden hebben!
    Gewoon met de middelen en ruimte die er is het zo optimaal mogelijk maken!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Kate en Wick staan op een paddock van 40 bij 20, de schuilstal staat in het bos ernaast. Beide kunnen rennen op deze oppervlakte en maken de indruk ruimte zat te hebben. Ik moet er natuurlijk eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat ik zowiezo bijvoer (zand eet niet lekker ) en dat ze in de zomer ook bijna dagelijks op een grote wei komen.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Oké, dank jullie alvast voor de antwoorden.

Sandra, 30 are is inder ong. 40 x 75
    Ik ha dme ookal bedacht om een zanduitloop te maken voor de nacht (voor de dag ivm met zomerexceem) Misschien zelfs nog beter voor het gras, dan kan het in de dag herstellen.

50are Kathleen...die droom heb ik al stilletjes opgegeven hoor. We zijn overlaatst naar een huisje met 50 are gaan kijken en dat is maar liefst voor 350 000€ weggegaan...not an option dus.

Gudrun, je hebt gelijk, er zijn veel paarden die het slechter hebben. Maarja, voor je eigen paard wil je het prefect hè.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey

50are Kathleen...die droom heb ik al stilletjes opgegeven hoor. We zijn overlaatst naar een huisje met 50 are gaan kijken en dat is maar liefst voor 350 000€ weggegaan...
    Dat is een koopje
    Een onbewoonbaar huis zonder grond, maar wel buitenaf gaat hier gemiddeld al voor 400.000 weg.

Ondanks dat we allebei goed verdienen moeten wij ons er bij neer leggen dat een huis met grond er sowieso de eerste 10 jaar nog niet in zit. En dat het zeer waarschijnlijk, als het al in ons bereik komt, een huis wordt wat je van de grond af ongeveer opnieuw moet opbouwen.

Maar om even op je vraag terug te komen. Volgens mij moet het wel kunnen met 30 are. Als je het handig inricht en goed weidebeheer doet, moet het kunnen. Uitgangspunt is dan wel dat ze veel in de paddock staan, met hooi en alleen op de wei als het weer het toelaat.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik zou het gewoon zo groot mogelijk doen. Als 30 are het grootst haalbare is, dan is dat ook ok lijkt mij. Het is altijd beter dan alleen maar op stal staan. Als je een deel paddock maakt is het helemaal prima te doen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Kim, mijn wei is ongeveer 45-45 of iets groter en daar staat nu een shet op en dan Great. Als je het wat slim aanpakt moet dat wel lukken!
    Don't lose your grip on the dreams of the past
    You must fight just to keep them alive

Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Wij hebben ook lang gezocht naar een huis, met liefst rond de 50 are omdat ik toch wat gras wou overhouden.
    Maar de prijzen zijn echt om van achterover te vallen!

En toen is het plots op een andere manier gelopen: Een wei gevonden die we mogen huren en een maand later stond in de buurt van die wei een betaalbaar huis te koop. Oke, het is niet in men achtertuin, maar ben er wel op 2 min fietsen dus heb niet te klagen. En een tweede voordeel: ze staat daar in een kudde dus ik moest geen gezelschapspony gaan kopen.

Maar het plan is toch om over 10 jaar ofzo ergens een hoevetje met grond te kopen...sparen dus

30 are zou ook gaan denk ik, toch zeker qua beweging, ideaal zou dan zijn als je een zomerwei zou vinden zodat deze grond kan rusten tegen de volgende winter..

Bladwijzers

Forum Rechten