Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 46 tot 50 van de 50

Topic: ervaring met Marijke De Jong?

Re: ervaring met Marijke De Jong?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    Na eens een dagje gekeken te hebben bij een clinic van Marijke, zag ik haar dat travers-knopje weer gebruiken en vertelde dat dat bij Blacky niet gewerkt had. Waarop zij antwoordde dat zo'n reflexpunt alleen werkt als je paard recht is in zijn lichaam en niet scheef bespierd is. Wat natuurlijk heel logisch is, aangezien een scheve bespiering alles kromgetrokken houdt en het buigen van het lichaam op een correcte manier verhindert.
    Héé da's vreemd!
    Ik ging met Amy een cursus RR volgen bij Marijke en wat was de derde oefening (na de volte en het schouderbinnenwaarts)?? Juist, de travers mbv "het knopje".

Dus in mijn ervaring werkt het wel, maar alleen als je paard echt goed los en evenwichtig bespierd is. Als je veel druk moet zetten of als het niet werkt, dan is de kans groot dat je paard niet recht genoeg is om hier op te kunnen reageren. Just my two cents.
    Kijk! Dan zal dát de reden zijn dat het niet goed werkte.
    Ze had het dan wel eens beter mogen uitleggen aan me, vind ik. Ik dacht dat Amy het gewoon niet snapte. Logischer zou dus zijn dat ze het gewoon niet kón.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

.. enneh... als je wilt leren lange-lijnen/teugelen, zou ik vooral NIET naar het stukje van Linda kijken in het L&HB pakket... Leuk wat ze doet als driving.. maar zelden zo'n stukje 'rudeness-ness' tov een paard gezien (ihkv Irwin ) en een gymnastiserend effect zit er al helemáál niet in!! Beter lesnemen.. of met een ervaren lange-teugeler/lijner samen doen!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik ging met Amy een cursus RR volgen bij Marijke en wat was de derde oefening (na de volte en het schouderbinnenwaarts)?? Juist, de travers mbv "het knopje".
    Ze doet het inderdaad in cursussen erg vroeg in de cursus (waar wat mij betreft niet heel veel mis mee is als het werkt), maar mijn vraag was specifiek op Blacky gericht, en die heeft naast een geschiedenis van rugproblemen ook habituele patellaxifatie aan een achterbeen waardoor hij dat lange tijd minder belastte dan de rest en erg scheef was. Dus dat dat traversknopje bij hem even op non-actief stond, was eigenlijk best logisch... Maar ik kan me ook voorstellen dat het knopje bij een erg rechts paard wel werkt als je hem vraagt om zijn achterhand naar rechts naar binnen te buigen. Bij Blacky was zijn lichaam er echter nog duidelijk niet aan toe.

Het grappige is dat toen hij de travers wel kon geven, zijn achteruit in diezelfde periode ineens ook recht naar achteren kon. Ik vraag dat door een meter of tien achter hem te staan en een stemhulp te geven - en eerst moest ik dan zelf steeds een paar meter naar rechts lopen omdat Blacky de banaan zijn lichaam steevast die kant op stuwde. Nu niet meer.

Zijn travers is trouwens ook nog zeker niet aan beide kanten gelijk: rechtsgebogen buigt hij zijn achterhand minder naar binnen maar vindt het makkelijker om vooruit te stappen, en ]/images/smilies/icon_mrgreen.gif[/img]
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Steinbrecht beschrijft het niet, maar Bent Branderup is zo'n beetje de 'ontdekker'.
    Da's dan waarschijnlijk ook de reden waarom BB door zijn collega-grootmeesters niet voor vol aangezien wordt !

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Ach ja, als ik mensen die iets nieuws ontdekken steevast als niet voor vol aan zou zien, zou ik mezelf wel erg sneu vinden... En dat wil ik natuurlijk niet!
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234

Bladwijzers

Forum Rechten