Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 50

Topic: ervaring met Marijke De Jong?

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Re: ervaring met Marijke De Jong?

Steinbrecht ga ik ook zeker lezen

Ik blijf er zelf dan ook bij dat ik heeeeeeeel veel geleerd heb die vrijdag en heel veel inspiratie heb opgedaan. Tja en je hebt gelijk waar het hier en daar wat verzet betreft, dat zou ook kunnen omdat de spieren nog beter getraind en opgerekt moeten worden oid. Klinkt ook wel weer logisch.....dus dat zou een mogelijkheid zijn.

Ik denk alleen wel dat als ik een filmpje van mijn travers of sbw zou plaatsen en Timber ook zou staartzwiepen ik dat als een van de kritiekpunten op mijn bord zou krijgen

Gisteren met travers begonnen voor de 2e dag (en ja ja met de knop ) en een ding was zeker Timber vind dit grondwerk verschikkelijk leuk en op een of andere manier voelt het wel als ons pad .
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Ik denk alleen wel dat als ik een filmpje van mijn travers of sbw zou plaatsen en Timber ook zou staartzwiepen ik dat als een van de kritiekpunten op mijn bord zou krijgen
    Van mij niet hoor! Ach, niet iedere staartzwiep betekent meteen ook verzet, of dat het paard iets ernstigs aangedaan wordt. Wel vind ik dat voordat je travers of sbw doet, je eerst een soort baistraining recht richten gedaan zou moeten hebben. Dan zijn de spieren aan beide zijden van het paard al 'opgerekt' en dan belast je het paard minder met verdere oefeningen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    May 2005

Mijn travers bestaat momenteel nog uit 2 pasjes die ik gewoon geexpirimenteerd heb om te kijken of ze deed wat ik op de curus geleerd heb

Juiste reactie heb ik meteen beloond door een vette appel en daarna lekker terug naar de wei. Vandaar dat Timber deze train manier wel fijn vind....duurt het niet zo lang en alles is in stap, dan wordt ze niet zo moe van

Gekheid hoor, ik ga vandaag weer even op de volte aan de slag met ondertreden e.d. en SBW deden we al een tijdje en dat gaat best redelijk. Merkte trouwens dat de behandelingen van Karianne ook hun vruchten afwerpen want ze was een stuk soepeler in de SBW.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Ik heb de manier van travers vragen (dmv het halsknopje) ook gedaan. Best handig, het werkt best, maar ik heb nu ontdekt dat het met lange-teugelen véél makkelijker gaat.
    Je staat dan aan de andere zijde van het paard (aan de buitenzijde) en bij de heup ipv de schouder, je handen bij elkaar en de hand die bij het paard is ligt tegen de heup (dit moet je been voorstellen). Je vraagt travers vanuit de schouderbuitenwaarts door enkel je stelling te veranderen. Heeft het paard de neiging om de bibs te willen verschuiven, dan is je hand daar op die heup om te begrenzen. Zó licht en gemakkelijk. Geen geduw en getrek. Bij Amy heeft het 3 dagen geduurd eer ze de travers snapte, kon en dééd op Marijke's manier. Troy boodt hem zelf aan tijdens lange-teugelen. Nu was Amy destijds niet helemaal recht (daarom wás ik bij Marijke), maar zelfs de travers aan haar "makkelijke" kant wilde ze niet doen. Het duwen op het "knopje" gaf bij Amy ook veel verzet.

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

ik wou er net vol goede moed aan beginnen, zijn er wéér een heleboel zeer interessante, lange, en 'zwaar te verwerken' reacties binnengekomen.

Nou, het is mn eigen topic, dus ik begin er maar eens aan. Voor wie me nodig heeft...ik ben hier te vinden het komende uurtje.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Apr 2006

Oef, dat viel nog mee!

Errug interessant allemaal, ik ben nu nog nieuwsgieriger geworden naar de manier waarop Marijke De Jong werkt!

TS kan zelf wel bepalen waar ze wat aan heeft neem ik aan
    Gelijk heb je hoor, ik heb aan al deze reacties wel wat! En voor mij zijn ze allemaal even betrouwbaar. Of de een nu de DVD gezien heeft en de ander op cursus geweest is, als je het zelf met je paard gedaan hebt kun je wel zeggen wat je er van vind, vind ik. En ik houd er ook wel rekening mee dat het allemaal een tikkeltje 'subjectief' is wat hier verteld wordt. Ook al probeer je zo objectief mogelijk te zijn, als je ergens een gevoel over hebt zullen anderen dat ook kunnen lezen in de manier waarop je iets neerzet.

Steinbrecht, de meest recente grootmeester van paardentraining van de afgelopen eeuwen had één credo: richt uw paard recht en rij hem voorwaarts. Daarna kun je pas zonder schade alle andere oefeningen doen die je wilt verzinnen ( travers, renvers, appuyementen etc.). Amen to that, wat mij betreft.
    Ik besef nu ook dat ik van Pipa geen travers, renvers en appuyementen moet verwachten. Het zou wel heel cool zijn maar Pipa kan het gewoon niet. Of tenminste, haar lijf kan dit niet. Ze moet idd eerst rechtgericht worden...waauw, het zou echt fantastisch zijn als ik haar dat zou kunnen 'schenken'...en lichaam waar ze zich beter in voelt. Maar ik vrees echt dat ik hiervoor veel te weinig ervaring heb.

Iig wil ik wel meer horen over Marijke De Jong en rechtrichten!

Ik heb op de rommelmarkt gisteren 2 paar lange lijnen gekocht...ik zou heel graag langelijnen met Pipa, alleen heb ik er geen flauw idee van hoe dat moet. Gelukkig staat dat een beetje uitgelegd in het LB/HB pakket!

Maar ik zal nu toch eens kijken voor een DVD van Marijke hoor. Het kan me niks schelen of we nu zo vlug mogelijk door ons Level 2 gaan, ik wil dat we er door gaan en er alle2 beter van worden..als Pipa zich niet goed voelt als ik op haar zit dan hoeft 't voor mij niet.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

SBW is geen probleem voor Kate, niet aan de hand maar ook niet via lange lijnen/teugelen. Ze kan het zowel links als rechts op een 3 of 4 spoor. Onder de man is het nog wat ingewikkeld, maar dat vind ik vrij logisch . Travers ben ik nog niet aan begonnen, ik vind dat eerst de schoudervoor en SBW goed bevestigd moeten zijn.

En wat betreft Steinbrecht... volgens mij beschrijft Steinbrecht de hulpen voor al deze oefeningen uitgebreid in zijn boek. Weliswaar uit het oogpunt van wat de ruiter moet doen, maar met even wat visualisatie en nadenken prima om te zetten naar de hulpen voor deze oefening aan de hand. Goh... en hoe verassend, laten dat nou de hulpen zijn die o.a. Marijke de Jong beschrijft. Voor de travers wordt echter geen knop zoals Marijke die benoemt bescherven, maar slechts de wijze waarop de ruiter de hulpen dient te geven. Ik blijf trouwens Steinbrecht een taai, maar zéér duidelijk boek vinden hoor!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    Ik heb op de rommelmarkt gisteren 2 paar lange lijnen gekocht...ik zou heel graag langelijnen met Pipa, alleen heb ik er geen flauw idee van hoe dat moet. Gelukkig staat dat een beetje uitgelegd in het LB/HB pakket!
    Welke DVD Ariane? Grz Els [size=99px] (die vreest dat ze weer eens door Linda heengeslapen is )[/size]
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

more fun with the driving game Vond ik ook erg handig, ik ben nu constant met één teugel bezig
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    Welke DVD Ariane? Grz Els [size=99px] (die vreest dat ze weer eens door Linda heengeslapen is )[/size]
    heb helemaal beeld, Els die kost wat kost wakker wil blijven tijdens die dvd's...maar dan toch indommelt...en terwijl Linda dr hele verhaal doet ligt Els heel geboeid te...slapen.

Ehh, dat weet ik niet zo uit mijn hoofd hoor..maar ik wil het wel ff nakijken voor je! Dan zul je wel moeten wachten tot vanavond vrees ik.
    Groetjes
    Ariane xxx

@Els; moet je maar helemaal niet aan de dvd's van Chris beginnen

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Firsty
    Daarnaast moet ik erg hard nikken om de manier waarop de travers uitgelegd wordt; via een speciaal "plekje" in de hals ??!!
    Daar kun je om niken, maar het plekje bestaat wel.

Steinbrecht beschrijft het niet, maar Bent Branderup is zo'n beetje de 'ontdekker'. Het is inderdaad een plek laag in de hals met een reflexpunt: als je daar tegenaan drukt, buigt het paard daar zijn nekbasis van je af en zet de achterhand naar binnen. Ik geloofde er eerst ook niet in toen ik het voor het eerst las omdat het bij Blacky ook gewoon niet werkte. Na eens een dagje gekeken te hebben bij een clinic van Marijke, zag ik haar dat travers-knopje weer gebruiken en vertelde dat dat bij Blacky niet gewerkt had. Waarop zij antwoordde dat zo'n reflexpunt alleen werkt als je paard recht is in zijn lichaam en niet scheef bespierd is. Wat natuurlijk heel logisch is, aangezien een scheve bespiering alles kromgetrokken houdt en het buigen van het lichaam op een correcte manier verhindert. Dus direct na de clinic probeerde ik het weer met Blacky at liberty, omdat we de afgelopen jaren wel ontzettend veel aan rechtrichten via schouder binnenwaarts hebben gedaan. Et voila, het werkte!

Dus in mijn ervaring werkt het wel, maar alleen als je paard echt goed los en evenwichtig bespierd is. Als je veel druk moet zetten of als het niet werkt, dan is de kans groot dat je paard niet recht genoeg is om hier op te kunnen reageren. Just my two cents.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info &amp; www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

haha het plekje doet het bij netam dus mooi niet karianne en ik hebben het beide geprobeerd! (karianna had het ook al met suus gedaan) maar netam trapte er mooi niet in
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    richt uw paard recht en rij hem voorwaarts. Daarna kun je pas zonder schade alle andere oefeningen doen die je wilt verzinnen ( travers, renvers, appuyementen etc.). Amen to that, wat mij betreft.
    Wat verstaan je dan precies onder rechtrichten? Voor zover ik het heb begrepen is je paard recht als hij aan beide kanten even soepel en bespierd is en even goed kan inbuigen. Hoe krijg je dat dan voor elkaar zonder dit soort oefeningen te doen? In mijn training wordt juist benadrukt om SBW (B=buiten en binnen) en dergelijke te doen om haar aan beide kanten soepel te máken waardoor ze recht wordt, waarbij SBW de eerste oefening is, maar waar oefeningen als renvers, travers, wijken en appuyementen ook bij horen (in principe allemaal dezelfde buiging, alleen met een andere positie)... En dit dan in korte stukjes afgewisseld met stukken rechtuit en VWNW. Zo creeer je lengtebuiging door de spieren op te rekken met laterale buiging... Ik ben wel benieuwd hoe jullie dit zien dan

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    Waarop zij antwoordde dat zo'n reflexpunt alleen werkt als je paard recht is in zijn lichaam en niet scheef bespierd is. Wat natuurlijk heel logisch is, aangezien een scheve bespiering alles kromgetrokken houdt en het buigen van het lichaam op een correcte manier verhindert. Dus direct na de clinic probeerde ik het weer met Blacky at liberty, omdat we de afgelopen jaren wel ontzettend veel aan rechtrichten via schouder binnenwaarts hebben gedaan. Et voila, het werkte!

Dus in mijn ervaring werkt het wel, maar alleen als je paard echt goed los en evenwichtig bespierd is. Als je veel druk moet zetten of als het niet werkt, dan is de kans groot dat je paard niet recht genoeg is om hier op te kunnen reageren. Just my two cents.
    Op zich logisch wat je zegt maar Timber reageerde er aan beide kanten vrijwel meteen op.....en die is volgens mij toch niet helemaal evenwichtig bespierd. Rechts vind ze het wel wat moeilijker dan ]/images/smilies/fnis.png[/img] )

Misschien zou het wel kunnen betekenen dat ze niet zo scheef is als ik dacht of het heeft te maken met het feit dat al haar botten en spieren net losgemaakt zijn door Karianne dat zou natuurlijk ook een mogelijkheid zijn

@Kellybelly ik zie dat geloof ik hetzelfde als jij rechtrichten door te buigen. Ene keer binnenachterbeen laten dragen en dat afwisselen met buitenachterbeen.

@Marianne ik neem aan dat jij bedoelt dat je vind dat ze eerst op eigen benen moeten kunnen lopen en de SBW beheersen aan beide kanten

Bladwijzers

Forum Rechten