Ik vind dat er wel degelijk een verschil is tussen 'zelf ervaren' en een DVDtje bekijken. Nog afgezien van het feit dat de DVD van Marijke er een is die alweer een heel tijdje geleden werd uitgebracht, (nu ook niet meer verkrijgbaar, er wordt aan een nieuwe gewerkt), de paarden waarmee zij op de DVD werkt op dat moment relatief ongetraind waren. De theorie die zij uitdraagt is echter, wat mij betreft, boven enige twijfel verheven en iemand die ook maar iets van gymnastiseren afweet e n dit in praktijk kan toepassen, kan daar eigenlijk geen commentaar op hebben. Het is Steinbrecht-gebaseerd en die theorie heeft zich in de loop van een eeuw wel bewezen zou ik zeggen.
Zelf heb ik een aantal lessen ( plus een theoriedag) bij Marijke gevolgd en 'hands on' is het toch een heel ander verhaal dan thuis in je stoeltje naar een DVD kijken, geen enkele mogelijkheid tot feed-back te hebben en informatie op te nemen die eerst door je eigen, misschien vooringenomen ervaring heen moet dringen.
Dit geldt wat mij betreft ook voor bv Irwin; als je met hem samen in de ring staat is er een direct kontakt en uitwisseling - dat maakt het tot een hele andere ervaring.
Overigens, een ding wat ik niet begrijp is de opmerking die ergens hierboven staat over het 'te ver doorstrekken' van het paard. Kan iemand mij dat misschien toelichten?
Bladwijzers