Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 50

Topic: ervaring met Marijke De Jong?

Re: ervaring met Marijke De Jong?

Ik vind dat er wel degelijk een verschil is tussen 'zelf ervaren' en een DVDtje bekijken. Nog afgezien van het feit dat de DVD van Marijke er een is die alweer een heel tijdje geleden werd uitgebracht, (nu ook niet meer verkrijgbaar, er wordt aan een nieuwe gewerkt), de paarden waarmee zij op de DVD werkt op dat moment relatief ongetraind waren. De theorie die zij uitdraagt is echter, wat mij betreft, boven enige twijfel verheven en iemand die ook maar iets van gymnastiseren afweet e n dit in praktijk kan toepassen, kan daar eigenlijk geen commentaar op hebben. Het is Steinbrecht-gebaseerd en die theorie heeft zich in de loop van een eeuw wel bewezen zou ik zeggen.
    Zelf heb ik een aantal lessen ( plus een theoriedag) bij Marijke gevolgd en 'hands on' is het toch een heel ander verhaal dan thuis in je stoeltje naar een DVD kijken, geen enkele mogelijkheid tot feed-back te hebben en informatie op te nemen die eerst door je eigen, misschien vooringenomen ervaring heen moet dringen.

Dit geldt wat mij betreft ook voor bv Irwin; als je met hem samen in de ring staat is er een direct kontakt en uitwisseling - dat maakt het tot een hele andere ervaring.

Overigens, een ding wat ik niet begrijp is de opmerking die ergens hierboven staat over het 'te ver doorstrekken' van het paard. Kan iemand mij dat misschien toelichten?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pablo
    Ze vraagt toch om reacties van haar manier van trainen? Is heel wat anders als het dvdtje bekijken denk ik zelf
    Wij verschillen duidelijk van mening (op meerdere punten Maar laat maar, dit is ernstig off-topic
    TS kan zelf wel bepalen waar ze wat aan heeft neem ik aan
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Het is wellicht wel handig als er mensen reageren die ervaring hebben met haar manier van trainen en niet alleen de dvd hebben gezien..... Zien en voelen is namelijk een wereld van verschil...
    Lessen bij "een leerling van" geeft ook niet echt een objectief beeld. Hierin kunnen ook ernstige interpretatieverschillen plaatsvinden.

Effe offtopic: wat ik wel een aanrader vind is "Riding the waves" van Chris Irwin !

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Afgelopen vrijdag ben ik naar een clinic van Marijke geweest en ik was wel heel enthousiast eigenlijk , er vielen zoveel kwartjes op hun plek.

Heb geen zin in een welles nietes discussie, maar ik heb er zeker dingen van geleerd, kijk anders naar mijn paard en pas dingen op mijn eigen gevoel nu toe op mijn paard.

Uiteraard heb ik ook dingen gezien die ik anders zou doen....maar dat is mijn goed recht en ook dat van Marijke. Zij traint de paarden op een manier die haar past en ik doe dat op mijn manier....en een ander weer op zijn/haar manier.

Ik merk bijv. dat als ik nu op de grond aan de hand ondertreden van het achterbeen vraag, dat de hals bij mij helemaal niet zo ingebogen is dus dat overbuigen heb je ook zelf in de hand.

Geloof ook dat je in alle gevallen niet als een blind paard achter iemand aan moet lopen maar altijd je eigen gevoel moet volgen

En Ariane om het stukje theorie van de dvd te leren lijkt me nooit kwaad kunnen, vooral leuk om de geschiedenis van de dressuur eens te horen
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Tja... té is nooit goed. Zoals voor iedere methode geldt dat er elementen zijn die wel heel goed zijn, zijn er ook in iedere methode minpunten. Dan nog, niet iedere methode past bij ieder paard en iedere combinatie van mens en paard. Kortom, ik pik dingen uit een methode die ik nuttig vind en die passen bij Kate. Zo vraag ik ook niet zo enorm veel buiging in de hals, want dan neemt tante Kaat haar rug niet mee in de buiging. Wel vind ik de manier van Marijke een goede, maar zoals al het goede, alles zonder té ervoor.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid Pablo's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Firsty
    Het is wellicht wel handig als er mensen reageren die ervaring hebben met haar manier van trainen en niet alleen de dvd hebben gezien..... Zien en voelen is namelijk een wereld van verschil...
    Lessen bij "een leerling van" geeft ook niet echt een objectief beeld. Hierin kunnen ook ernstige interpretatieverschillen plaatsvinden.

Effe offtopic: wat ik wel een aanrader vind is "Riding the waves" van Chris Irwin !
    Dat kan, echter is het stappenplan van Marijke heeeeel duidelijk (alleen niet voor ons weggelegd ) En die lijn wordt wel degelijk gevolgd. En mijn instructrice lest ook bij Bent zelf dus de weg die bewandeld word zal niet ernstig afwijken. Wel individueel verschillend voor ruiter/paard. Maar goed nu ben ik het zat

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Tja... té is nooit goed. Zoals voor iedere methode geldt dat er elementen zijn die wel heel goed zijn, zijn er ook in iedere methode minpunten. Dan nog, niet iedere methode past bij ieder paard en iedere combinatie van mens en paard. Kortom, ik pik dingen uit een methode die ik nuttig vind en die passen bij Kate. Zo vraag ik ook niet zo enorm veel buiging in de hals, want dan neemt tante Kaat haar rug niet mee in de buiging. Wel vind ik de manier van Marijke een goede, maar zoals al het goede, alles zonder té ervoor.
    Ben het met Jossie eens, alleen verwoord zij het net even beter
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Heb geen zin in een welles nietes discussie
    Dat zou het ook niet hoeven te worden als iedereen nu eens inhoudelijk op beweringen door zou gaan, in plaats van alleen maar dingen te beweren, die verder niet onderbouwd worden!
    Zoals bv een antwoord geven op de vraag, die ik al eerder stelde: "overstrekken van een paard? Overbuigen?" Waarom vinden jullie dit "te" ver overstrekt? Beweren dat iemand zijn paard op bepaalde punten anders zou trainen is makkelijk zat. Maar ik ben geïnteresseerd om dan te weten op welke andere punten en hoe je dat dan anders zou doen.

Geloof ook dat je in alle gevallen niet als een blind paard achter iemand aan moet lopen
    Is dat aan de orde? Ik zou zeggen dat, als een methode klopt, je dat op basis van je kennis zou moeten kunnen beoordelen en dan ook met een gerust hart die methode zou kunnen volgen.

Vandaar dat ik nog maar eens vraag: reageer nou eens inhoudelijk, geef 's aan wat je als minpunten ziet en waarom je dit minpunten vindt. Dan wordt een discussie pas echt interessant.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    May 2005

Of te ver doorbuigen in de hals goed of slecht is....dat antwoord moet ik je in ieder geval schuldig blijven Marianne ik trouwens niet met zoveel woorden gezegd dat dat slecht is.
    Mijn eigen ervaring is dat als ik Timber te veel buiging in haar hals vraag ze over de buitenschouder wegloopt en heeft mijn oefening niet zoveel nut meer, zeker als ik geen buitenteugel heb om te kunnen begrenzen. Maar goed dit zou ook gebrek aan ervaring kunnen zijn van mijn kant......Ik kan me ook voorstellen dat dit gebrek aan ervaring zou kunnen leiden tot precies nadoen wat zij doet, waardoor ik een paard krijg met een valse knik in de hals waarbij het lijf verder weinig doet.

In het andere topic is al vrij veel inhoudelijk gediscusieerd volgens mij dus zal dit verder denk ik niet een heel inhoudelijke discussie worden vrees ik.

Ik vind zelf trouwens dat ik voor een inhoudelijke discussie als deze gewoon te weinig verstand van zaken heb....ben maar gewoon een doorsnee recreatie ruiter die zich op dit moment wat in klasieke dressuur aan het interesseren is.
    Ik heb nog niet alle boeken van de grootmeesters gelezen dus kan niet zeggen waar misschien anders geinterpreteerd wordt. Maar gevoelsmatig was de manier van Marijke een die fijn aanvoelde voor mij en ook nog theoretisch goed onderlegt.

Op de dvd zag ik trouwens inderdaad de schimmel nog wel wat uitzwaaien aan de longe ook op een moment dat wel goed zou zijn terwijl ze uitlegt dat dat juist niet zou moeten (trouwens zag ik dat al voordat ik de discussie hierover las).
    Daar zette ik mijn vraagtekens bij zeker nadat ze zoveel dingen uitgelegd had op de cursus. Maar goed ik heb me daar een beetje overheen gezet, het is een moment opname en het is een paard en een mens in opleiding en die op leiding kost nou eenmaal tijd.

Ik heb trouwens ook niet aangegeven dat ik dingen van Marijke de Jong slecht vind. Ik vond het een heel leerzame en inspiratievolle dag waarbij veel dingen een plek hebben gekregen en waarbij ze dingen goed heeft uitgelegd.

Minpunten die ik op die dag zag waren soms wat innerlijk verzet dat ik zag door staartzwiepen.....en als je richting Irwin bekijkt soms wat centrum recht naar het paard (misschien daarom ook wel het straatzwiepen??). Maar ook daar weer ik heb geen Irwin cursus gedaan dus misschien heb ik daar ook wel te weinig inzicht in en heb ik fout gekeken. Ik zou zelf ook nog niet weten hoe je Irwin zou kunnen toepassen bij de manier van Marijke.

Ze liet ook training met oude Maestro zien en die keek in mijn ogen niet elke keer even happy, maar (grote maar) dat was ook een paard met een enorme rugzak vertelde ze die een cynische houding naar mensen heeft dus dat zou heel goed gespeeld kunnen hebben.

Zij zei trouwens door de hele dag ook zelf dat dit haar manier was en dat dat niet onze manier hoefde te zijn. Wat ik zelf altijd erg fijn vind omdat er dan ook ruimte blijft om dingen op je eigen manier toe te passen

Ik denk trouwens persoonlijk dat er aan een methode altijd wel wat zit wat iemand niet bevalt of anders zou doen dus dat is helemaal niet erg. Bij PNH bijvoorbeeld heb ik zelf enorme moeite met fase 4, of het goed of slecht is om een fase 4 uit te delen daar heb ik geen oordeel over. IK vind het moeilijk en zou dat liever op een andere manier zien, maar voor vele anderen werk het super. Dus ik denk zelf dat als een training goed onderbouwd is je het met een gerust hart zou moeten kunnen volgen zoals je al aangeeft, maar dat neemt niet weg dat er altijd dingen kunnen zijn die je zelf anders zou doen

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ohhh gut! Nu moet ik dit allemaal nog lezen ook zeker

Doe ik vnaaf wel, heb nu echt geen tijd..

maar wel leuk dat jullie allemaal zo enthousiast reageren
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    In het andere topic is al vrij veel inhoudelijk gediscusieerd volgens mij dus zal dit verder denk ik niet een heel inhoudelijke discussie worden vrees ik.
    Precies, dus om te herlezen hierbij nogmaals de ]http://savvyserver.canonno.com/nh/forum/viewtopic.php?f=61&t=8363[/url], wederom met dank aan Els

En ten overvloede zal ik uit die discussie een quote van mezelf opnemen: Theoretisch gezien heeft Marijke namelijk op heel veel punten hartstikke gelijk hoor, maar ik vind dat ze dat niet laat zien op die dvd.
    Groeten,
    Dorien

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Theoretisch gezien heeft Marijke namelijk op heel veel punten hartstikke gelijk hoor, maar ik vind dat ze dat niet laat zien op die dvd.
    En de dvd is al weer van een tijdje terug dus waarschijnlijk was ik daarom wel heel enthousiast vrijdag over de cursus ze zal in de tussentijd best het een en ander veranderd hebben

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Theoretisch gezien heeft Marijke namelijk op heel veel punten hartstikke gelijk hoor, maar ik vind dat ze dat niet laat zien op die dvd.
    En de dvd is al weer van een tijdje terug dus waarschijnlijk was ik daarom wel heel enthousiast vrijdag over de cursus ze zal in de tussentijd best het een en ander veranderd hebben
    Ik mag inderdaad aannemen dat het zo gaat, daarmee onderscheidt een goeie lesgever zichzelf (lopende de tijd aanpassen).
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Tja, in herhaling vallen waarom bepaalde personen vinden dat Marijke het op de DVD niet goed doet, dat weten we nu wel. In hetzelfde topic heb ik ook uitgebreid gereageerd ( opvallend dat ik een jaar geleden nog zo veel en uitgebreid schreef op dit forum - da's wel veranderd).
    Ik vind jouw reactie wel heel eerlijk Frances en de nuanceringen die je aanbrengt vind ik persoonlijk wel heel prettig om te lezen.

De DVD die Marijke heeft uitgebracht destijds is haar eerste product op dat gebied en ik denk dat een toekomstige DVD wellicht beter zal vallen, al was het maar door de groei die ze zelf doormaakt en de ervaring die ze inmiddels ruimschoots opgebouwd heeft.

Maar zelfs op basis van de 'oude' DVD blijf ik zeggen dat het niet verkeerd is wat ze doet. Dat een paard eens uitzwaait, het hoofd laat vallen of 's een staartzwiep geeft vind ik niet zo van belang. Het hoort allemaal bij het proces van leren wat het paard op dat moment doormaakt. Schweppes, de grijze Anda b.v. is ten tijde van het filmen van deze DVD een totale beginner. Ik heb zelf met hem wat gedaan en kan je garanderen dat hij zo soepel als wat liep, zonder protest. Hooguit reagerend op MIJ omdat ik bij de eerste les bepaald nog niet het 'loopje'in het lijf had.

Verder denk ik dat je je ten alle tijde moet bedenken dat je bezig bent het paardenlichaam te brengen in een situatie die hij niet gewoon is. Je moet tenslotte de holle kant ( dus de zijde met de korte spieren) 'oprekken' en het is logisch dat geen één paard dat niet al tot in perfectie getraind is om recht te lopen, dan kleine uitingen zal geven. Ga zelf maar eens opeens links proberen te schrijven als je eigen rechts bent. Daar moet zowel de betreffende hersenhelft als je spierstelsel wel even aan wennen! Het is een fase waar je doorheen moet. Stel je voor dat de hamstrings in jouw benen niet genoeg gerekt zijn zodat je niet met je vingers bij je tenen kan komen. Dat doet dan gewoon zeer. Maar na een paar weken oefenen, raak je met gemakt met je vingers de grond aan. Dit geldt in dezelfde mate voor een paard. In de natuur heeft het paard geen enkel probleem met zijn natuurlijke scheefheid - pas als wij erop gaan zitten beginnen de problemen. Het paard gaat compenseren, de ruiter gaat compenseren - met uiteindelijk alle gevolgen van dien.

Degenen op dit forum die mij enigzins kennen weten dat ik best wel een Miep-Kritiek kan zijn en zeker niet blind achter een methode aan loop. Maar de zaken zwart-wit stellen daar hou ik niet van, ik probeer toch altijd wel te nuanceren en omstandigheden mee te laten wegen. Wat mij betreft is het 'for the good of the horse' van groot belang dat je je paard rechtrichten ik zie dat 100 x liever gebeuren op de paardvriendelijke manier die Marijke voorstaat.

Steinbrecht, de meest recente grootmeester van paardentraining van de afgelopen eeuwen had één credo: richt uw paard recht en rij hem voorwaarts. Daarna kun je pas zonder schade alle andere oefeningen doen die je wilt verzinnen ( travers, renvers, appuyementen etc.). Amen to that, wat mij betreft.

daarmee onderscheidt een goeie lesgever zichzelf
    als de 'lesnemers' dat dan ook eens zouden doen ..

Bladwijzers

Forum Rechten