Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: wat kan dit zijn?

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

wat kan dit zijn?

1 van de paarden bij ons had vanochtend toen 'k ging voeren twee plekjes...

Als ik niet beter wist zou'k zeggen: het zijn schuurplekjes van het hoofdstel. Ze liggen exact op de plaats waar de bakstukken liggen... Maar dit paard is al 4 weken niet meer gereden omwille van problemen aan de hoeven.... Een halster dragen ze ook niet in de wei... Enkel wanneer de smid of veearts moet komen.... Dus daar kan het ook niet van zijn.

Het lijken mij overigens geen schuurplekjes omdat ze héél rond zijn en er geen rafelige randjes rond zijn....
    Ze liggen wel aan dezelfde kant van het hoofd en op 1 lijn. 1 op de wang, de ander ter hoogte van de neusriem aan de zijkant.

Zal even beschrijven hoe de plekjes eruit zagen. Voor 'k het schoon gemaakt had stond er een soort van geel vocht op. Ik dacht eerst dat er al isobetadine opgedaan was van gisteren, maar toen 'k het ging schoonmaken met een doek en wat water zag 'k dat het echt etter was dat erop stond.

Na het schoonmaken had je rondom de huid (een beetje in korstvorm), dan naar het midden toe was de huid rood en helemaal in het midden was het hard en wit (opgedroogde etter) en dat kon 'k niet weg krijgen....

Eerst dacht 'k dat het paard gewoon geschuurd had, maar dan zou je op meerdere plaatsen moeten zien dat haren weggeschuurd waren en waren de wondjes normaal wel wat rafeliger en was het nooit mooi rond, maar zou je eerder strepen zien...

Ik dacht zelf aan een soort infectie... Mijn tante gaat vanavond kijken of de veearts erbij gehaald moet worden...

Re: wat kan dit zijn?

Het zou ringworm kunnen zijn.. en dat is besmettelijk, voor mens en dier.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

ziet het er zo uit?

www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

@poca: yep zo ongeveer, alleen lijkt het plekje bij dit paard iets meer opgedroogd. Het plekje ligt op dezelfde plaats.... Alleen was het plekje bij dat paard iets kleiner... en zat er nog eentje aan de kaak....

@marianne, wat is ringworm precies? Heb daar nog nooit van gehoord.

Hier heb je een link met allerlei informatie over huidziekten van het paard

http://www.dierenklinieklemmer.nl/
    Info Paard aanklikken
    Meer info over ringworm vind je onder 'Schimmelinfecties'
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

eikes... don't like it!!!! Hoop dat het dat niet is!

Vanavond weet 'k meer...

Klinkt inderdaad als ringworm, inderdaad flink besmettelijk voor paard en mens.

Vorig jaar ook gehad op stal, niets aan te houden elk paard heeft het in meerdere of minder mate gehad.
    (duurt ook vrij lang voordat de haartjes weer terug komen, paard leek er geen last van te hebben)

Goed wassen (meerder keren) met Imavarol, ook dekjes en hoofdstellen etc. niet vergeten te ontsmetten.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Mag ik vragen he, als het zo besmettelijk is voor de mens ook, wat krijgt een mens daar dan van?
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Roos ...
    wat krijgt een mens daar dan van?
    Dezelfde jeukende plekjes. Kan er uitzien als een schaafwondje. Maar altijd in een min of meer ronde vorm, met een wit randje in de aangedane plek. Vandaar ook: "ring-worm" - alsof er onderhuids een worm zit. Terwijl het helemaal geen worm is maar een schimmel)

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

brrrrr 'k weet nog niets meer... volgens m'n tante zijn er geen plekjes meer bijgekomen, dus ze is er vrij gerust in dat het geen schimmelinfectie is.... 't is afwachten... Het eerste wat ik gedaan had gisteren ochtend is het andere paard dat daarbij in de weide staat ook controleren en zij had (nog) niets...

Van het moment dat er plekjes bijkomen of het andere paard ook die plekjes vertoont laten we de veearts komen.

@Pocalover: Een mens krijgt soortgelijke klachten, maar bij ons op stal is het toen bij niemand overgeslagen van paard op mens.

Gewoon alles wassen/ontsmetten wat in aanraking is geweest met je paard. ( handen, broek, laarzen etc. etc.)
    Waarschijnlijk heb ik het wel iets te rigoreus aangepakt maar ja better safe than sorry.

Een nieuw paard wat bij ons op stal kwam te staan bleek (achteraf) ringworm te hebben en toen was er geen ontkomen meer aan.

@Willeke: En..... hoe gaat het met de plekjes?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gipsy Spirit
    @Pocalover: Een mens krijgt soortgelijke klachten, maar bij ons op stal is het toen bij niemand overgeslagen van paard op mens.
    Bij ons wel. Marjolein heeft het ook gehad, na Pebbles. Een paar keer smeren met miconazolcreme en het is weer over. Miconazol kan je overigens ook bij de paarden gebruiken. Ik heb het altijd in huis omdat ik chronisch zwemmersexzeem heb. Als de paarden een verdacht plekje hebben smeer ik gelijk een paar keer een dun laagje creme erop. Je koopt het gewoon bij de apotheek (niet op recept) en misschien ook wel bij de drogist.
    Veearts laten komen hiervoor vind ikzelf wat overdreven, want dat kost een boel geld voor een diagnose die je heel goed zelf kan stellen.

Mee eens ik heb toen meerdere keren telefonisch contact gehad met mijn DA, die elke keer vreselijk moest lachen om mijn overbezorgheid over een schimmel(tje).

Ach het zal wel net zo zijn als je eerste kind, sorry paard (en DA). Volgende keer doe ik het anders.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2005

Mocht het ringworm zijn dan goed wassen met Imaverol, zoals Gipsy Spirit zegt.
    Op mijn oude stal hebben we ook een flinke uitbraak van ringworm gehad!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten