1 van de paarden bij ons had vanochtend toen 'k ging voeren twee plekjes...
Als ik niet beter wist zou'k zeggen: het zijn schuurplekjes van het hoofdstel. Ze liggen exact op de plaats waar de bakstukken liggen... Maar dit paard is al 4 weken niet meer gereden omwille van problemen aan de hoeven.... Een halster dragen ze ook niet in de wei... Enkel wanneer de smid of veearts moet komen.... Dus daar kan het ook niet van zijn.
Het lijken mij overigens geen schuurplekjes omdat ze héél rond zijn en er geen rafelige randjes rond zijn....
Ze liggen wel aan dezelfde kant van het hoofd en op 1 lijn. 1 op de wang, de ander ter hoogte van de neusriem aan de zijkant.
Zal even beschrijven hoe de plekjes eruit zagen. Voor 'k het schoon gemaakt had stond er een soort van geel vocht op. Ik dacht eerst dat er al isobetadine opgedaan was van gisteren, maar toen 'k het ging schoonmaken met een doek en wat water zag 'k dat het echt etter was dat erop stond.
Na het schoonmaken had je rondom de huid (een beetje in korstvorm), dan naar het midden toe was de huid rood en helemaal in het midden was het hard en wit (opgedroogde etter) en dat kon 'k niet weg krijgen....
Eerst dacht 'k dat het paard gewoon geschuurd had, maar dan zou je op meerdere plaatsen moeten zien dat haren weggeschuurd waren en waren de wondjes normaal wel wat rafeliger en was het nooit mooi rond, maar zou je eerder strepen zien...
Ik dacht zelf aan een soort infectie... Mijn tante gaat vanavond kijken of de veearts erbij gehaald moet worden...
Bladwijzers