Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 27 van de 27

Topic: bitloos buitenrijden?

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Re: bitloos buitenrijden?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Parel
    Dit staat er in de wegcode voor ruiter en menner:
    (wegcode= geschreven door een politierechter)
    - Het is door de wegcode niet verboden zonder zadel of bit op de openbare weg te rijden. Bepalend is het deugdelijk in de hand kunnen houden van het rijdier.
    - Het dragen van de helm is niet verplicht. Verzekeringsmaatschappijen kunnen de verzekerbaarheid van een schade wel ondergeschikt maken aan het dragen van een rijhelm. (heb ik er even tussengezet, vond dit wel interessant om weten)
    Hier staat het toch al? Het is niet verboden.
    En ik heb het toen met dat gedoe bij ons op stal nagevraagd bij de verzekeraar van het KNHS, en die zeggen ook dat er geen regels zijn voor het rijden met of zonder cap, bit zadel, oid. Zolang het wettelijk niet verplicht is, kan de verzekeraar neit moeilijk doen met een ongeval.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik denk ook dat het niet veel uitmaakt waar je mee rijdt voor de veiligheid. En voor de verzekering al helemaal niet. Ik ken van vroeger zat paarden die juist op het bit niet te stoppen zijn omdat ze het tussen hun tanden klemmen.

Als het echt niet anders is Ariane, zou ik Pipa maar gewoon op bit rijden. Als jij daar heel vriendelijk in bent zal Pipa het zo erg niet vinden.

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Ik denk niet dat je problemen met de verzekering moet onderschatten. Er staat bijvoorbeeld in dat stukje wettekst niet dat het dragen van een helm verplicht is. Maar dat betekent niet dat je bij schade net zo gemakkelijk uitgekeerd krijgt wanneer je wél een helm op had als wanneer je geen helm op had.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Parel
    Het dragen van de helm is niet verplicht. Verzekeringsmaatschappijen kunnen de verzekerbaarheid van een schade wel ondergeschikt maken aan het dragen van een rijhelm. (heb ik er even tussengezet, vond dit wel interessant om weten)
    Extra gecompliceerd wordt het in dit geval doordat Ariane minderjarig is en op het paard van een ander rijdt, met toestemming van die ander. Door toestemming te verlenen accepteert de eigenaar de verantwoordelijkheid voor mogelijke gevolgen van het gedrag van zijn paard. Mocht Pipa er in rengalop vandoor gaan en schade veroorzaken aan Ariane of anderen dan zijn de eigenaren daarvoor ten minste financieel aansprakelijk (da's iets anders dan juridisch aansprakelijk, je kunt geen gevangenisstraf krijgen voor een ongeluk waarbij niemand de wet overtrad, maar wel een schadeclaim). Wat er op neerkomt dat zij hun eigen verzekering moeten aanspreken om die schade te vergoeden. Zelfs al zou Ariane zeggen dat het haar eigen schuld was. Die claim wordt dan namelijk niet door Ariane (of haar ouders) ingediend maar door Arianes verzekering. De enige manier om dat te voorkomen is zelf betalen voor eventuele medische kosten. Ook niet leuk.

Pipa houdt niet van het bit. Daar is een reden voor. Zolang die reden niet bekend is en Pipa het bit niet accepteert zou ik niet met haar gaan buitenrijden, ook niet met een halster over het hoofdstel heen.
    Als het bitprobleem is opgelost (vaak tandarts of beter passend bit) zou ik met halster over hoofdstel heen gewoon 'binnen' gaan rijden. Merk je geen verschil meer in reactie tussen alleen halster of halster over hoofdstel, dan zou ik rustig beginnen met buitenrijden. Niet alleen, maar juist met Anne en dan heel goed afspreken wat je buiten wilt gaan doen. Jij geeft iets aan haar toe door weliswaar op je halster te sturen maar met een extra paar teugels aan het bit voor noodsituaties en dan vraag je haar om jou tegemoet te komen door het buitenrijden heel erg rustig op te bouwen. Betrek Anne in het Pipa-leren-buitenrijden-proces. Als ze begrijpt waarom je niet wilt draven voordat Pipa echt rustig kan stappen en niet wilt galopperen voordat Pipa rustig kan draven geeft ze je misschien geen gelijk, maar ze wil je vast wel het plezier doen om de eerste tijd alleen een beetje te stappen buiten. Misschien vindt ze het juist wel heel leuk dat je haar (met LaLinda) vraagt om jou te helpen.

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

In Nederland ben en blijf je altijd aansprakelijk voor het doen en laten van je eigen dier, ook juridisch. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat dit in Belgie eveneens zo is. Of de eigenaren van Pipa aansprakelijk zijn voor schade aan Ariane, is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Zij anvaard namelijk het risico op een ongeluk door voor Pipa te zorgen. Ze weet dat buitenrijden niet ongevaarlijk is. Overigens speelt ook vaak mee wie wel of niet verzekerd zijn.

Ik denk toch niet dat het erg veel uitmaakt of het paard een bit in heeft, of niet. Maar in dit geval zouden de eigenaren van Pipa bij eventuele ongelukken een minder grote kans hebben om de schade die Ariane daardoor heeft te vergoeden.

Maar ik kan het wel een beetje begrijpen van de eigenaren van Pipa. Vooral aangezien ze zelf volgens mij redelijk normal zijn. Ik zou denk ik ook niet snel iemand op een van mijn paarden laten buitenrijden.

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik ben ook niet van plan om met Pipa buiten te gaan rijden zolang ze zo raar doet met het bit. Eerst maar eens DA haar gebit laten checken...het is 3 jaar geleden dat haar tanden nog nagekeken geweest zijn dus het zou wel eens heel goed kunnen dat het iets met dr tanden te maken heeft...alhoewel, ik betwijfel het. Toen ik haar laatst 'gymnastiseerde' deed ze precÃ*es zo met haar nek/hoofd/mond alsof ze met bit doet! Ze schud dus kort en krachtig met haar hoofd op en neer en haar lippen klemt ze op elkaar en dan 'flappert' ze heel raar met dr lippen..en ze had niet eens een bit in! Echt raar

Bedankt voor je raad Sanne...had er nog nooit aan gedacht om samen met LaLinda en Anne te gaan wandelen...en zoals anroomy zegt, ze zal al een pak minder tresholds hebben als ze achter Nappe en LaLinda aanloopt.
    Ik herrinner me nog van in de tijd dat we normal reden met Pïpa en op wandeling gingen dat Pipa wel kijkerig was en oortjes vooruit maar ze had niet veel tresholds...bij waaiende bomen stopte ze wel eens en bij een onverwachte blaffende hond sprong ze wel eens opzij maar het was niet dat het gevaarlijk was.

En ik neem mijn CS en touwhalster mee, als ze te RB wordt stap ik er idd af en ga ik verder vanaf de grond...maar eerst dat bit/ die tanden eens checken dus!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik wil je erop wijzen dat je voor de tanden beter een paardentandarts laat komen dan een DA,deze hebben meestal niet veel verstand van tanden.

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aspen
    Ik wil je erop wijzen dat je voor de tanden beter een paardentandarts laat komen dan een DA,deze hebben meestal niet veel verstand van tanden.
    Daar had ik ook al aan zitten denken, maar weet niet of Anky een TA zullen willen laten komen...eens vragen morgen.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Mijn paardje kent niet eens een bit en is perfect bestuurbaar zonder bit. Heb eens op een manegepaard gereden waar ze ineens allemaal op hol sloegen en die hadden allemaal een bit in en stoppen deden ze niet. Liep die waar ik op zat juist op kop en heb ik hem gewoon naar het gevaar toe gedraaid en voila plots stonden ze stil. Toen was ik nog niet met nh bezig. Denk dat de wet bedoeld van wil je op straat moet je je paard maar gewoon in de hand kunnen houden.
    allemaal beestjes

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandro
    Mijn paardje kent niet eens een bit en is perfect bestuurbaar zonder bit. Heb eens op een manegepaard gereden waar ze ineens allemaal op hol sloegen en die hadden allemaal een bit in en stoppen deden ze niet. Liep die waar ik op zat juist op kop en heb ik hem gewoon naar het gevaar toe gedraaid en voila plots stonden ze stil. Toen was ik nog niet met nh bezig. Denk dat de wet bedoeld van wil je op straat moet je je paard maar gewoon in de hand kunnen houden.
    Ik denk dat het eraan ligt wie je treft als rechter als je zo gaat kijken. Wet kan je op verschillende manieren interpreteren natuurlijk. Maar zolang jij niet door de bitloze optoming een fout maakt is er natuurlijk niets aan de hand.

Wij rijden ALTIJD buiten zonder bit, ook op het strand, ook op de drukke weg.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006

Er wordt hier een aantal keer gezegd om het halster over het bit te doen, maar mij lijkt omgekeerd logischer, dus bit over halster, als je toch met het halster wil sturen.

Aangemeld
    Apr 2006

ik heb allang beslist dat ik gewoon met bit op de baan ga en vermits dit topic al redelijk oud is zijn verdere reacties overbodig denk ik.
    Groetjes
    Ariane xxx

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten