Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: bitloos buitenrijden?

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

bitloos buitenrijden?

Hallo!

Van Anne en Franky mag ik niet op wandeling met Pipa met een touwhalster.. Ook niet als ik mijn CS meedoe voor moest ze weglopen en ze niet zou regearen op de ors ik een fase 4 zou kunnen geven met de stick.

Het moet met bit.
    Nu zei een vriendin van Anne die met Nappe kwam rijden dat het ook iets met de verzekering te maken heeft??
    Als er iets gebeurt en je reed bitloos dan komt de verzekering niet tussen...? Daar heb ik nog nooit van gehoord..iemand die dit kan bevestigen of het al dan niet zo is?

Ik zou dan met bit gaan en dan het touwhalster over haar hoofdstel doen en dan met touwhalster rijden...als er iets gebeurt kan ik nog altijd met bit rijden...en nu maar hopen dat ze dit wel oké vinden!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: bitloos buitenrijden?

Verzekeringswijs is het onzin. Al zou je zonder iets om het hoofd van paardlief over straat gaan rijden dan nog wordt eventuele schade door je WA verzekering gedekt. Vooralsnog zijn daar geen regels over (of dat zo blijft is weer een tweede).

Toen ik Sjo nog als leasepony had heb ik ook een tijdje rondgereden met hoofdstel in en halster erover. Als je de eigenaar niet bent heb je weinig keus. Uiteindelijk mocht ik toch van ze buiten rijden met alleen een bosal hoewel ze dat wel raar bleven vinden.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Aangemeld
    Apr 2006

Hm...dacht al dat het onzin was...ik zal het uitleggen aan Anne, maar ik denk niet dat ze het zal geloven. Evie heeft al meer ervaring met paarden dus zij zal wel gelijk hebben (volgens Anne). Nuja, ik kan maar eens proberen hé...idd, het is m'n eigen paard niet en ik ben al heel blij dat ik Parelli mag doen met Pipa. Ik ben ook nog niet meteen van plan om buiten te gaan rijden maar als ik dan wel eens wil zal het idd met hoofdstel worden vrees ik, maar dan wel met een touwhalster erover..
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Arianne, ik rij met casandra ook met een hoofdstel met gewoon bit en daarover een touwhalster. Ik doe dat omdat 'k weet dat casandra soms nogal driftig kan zijn op wandeling, met name in galop, dan wil ze alles geven en is ze echt niet in te buigen op alleen het touwhalster, wel op het hoofdstel. Als ik stap en draaf kan 'k wel rijden op het touwhalster.

Tjah weet je, het is niet jou eigen paard... Ik denk dat je je gewoon moet neerleggen bij hun beslissing. En het halster over het hoofdstel, daar kunnen ze volgens mij niet veel problemen mee hebben hoor... Als zij het veiliger vinden dat je met bit rijdt doe je dat toch maar best...

Het enige nadeel daaraan is dat er rond het hoofd van je paard nogal wat riempjes zitten en dat je eigenlijk twee teugels hebt... maar het is wel zo handig als je moet afstappen om voorbij een treshold te gaan.

Aangemeld
    Apr 2006

Jep, ik weet het.

Maar ik hoop alleen dat Pipa niet voortdurend zit te schudden met haar hoofd Zodra ze een bit inrkijgt begint ze te schudden en dat houdt pas op als je het bit er weer uit doet...en dat is zooo vervelend!!

Maar ze zullen de DA ook eens naar haar tanden laten kijken want dat is niet normaal.
    Ik zal dan nu alvast eens kijken naar 'Bridling with Savvy'...
    Groetjes
    Ariane xxx

Het is zo dat je je paard ten alle tijden onder controle moet hebben. Tja of dat nu met bit is of zonder, daar wordt niks over gezegd. Maar ik denk, als er iets gebeurt en je rijdt met touwhalster, de verzekering er sowieso moeilijk over gaat doen. Zodus, hoofdstel erin en touwhalster erover!!
    Don't dream your life, live your dream!

Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Parel
    Maar ik denk, als er iets gebeurt en je rijdt met touwhalster, de verzekering er sowieso moeilijk over gaat doen. Zodus, hoofdstel erin en touwhalster erover!!
    Dit is gewoon echt NIET waar. Je WA verzekering dekt gewoon schade of je nu met stang/trens rijd of een touwhalster.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

ja mss in Nederland maar in België doen ze nogal vlug moeilijk! Nu ja, doe het dan maar met touwhalster alleen, maar zeker als het niet je eigen paard is, zou ik het niet doen...

Dit staat er in de wegcode voor ruiter en menner:
    (wegcode= geschreven door een politierechter)
    - Van een ruiter/menner wordt verondersteld dat, als hij zich in het verkeer begeeft, hij een normale vaardigheid van heeft. Hij dient normale schrikreacties van het paard te kunnen onderdrukken en manoevres uit te kunnen voeren die tot het normale verkeersproces behoort.
    - Het 'goed ruiter- of menschap' veronderstelt dat het rijdier correct wordt opgetuigd volgende de regels eigen aan de rij- of menkunst. alle benodigheden moeten correct en voorzien van de juiste spanning worden aangebracht
    - Het is door de wegcode niet verboden zonder zadel of bit op de openbare weg te rijden. Bepalend is het deugdelijk in de hand kunnen houden van het rijdier.
    - Het dragen van de helm is niet verplicht. Verzekeringsmaatschappijen kunnen de verzekerbaarheid van een schade wel ondergeschikt maken aan het dragen van een rijhelm. (heb ik er even tussengezet, vond dit wel interessant om weten)

@ maaike: mag ik dan vragen waar jij je info vandaan hebt?
    @horsefreakje: ik zou contact opnemen met je verzekering en het daar correct navragen (heb ik ook gedaan). Zolang je met touwhalster rijdt en er gebeurt niets, zal er niemand moeilijk doen. Maar wat bij een ongeval?? ...Daarom heb ik geschreven (om er zeker van te zijn dat je achteraf geen problemen hebt) dat je het beter niet doet.

Aangemeld
    Apr 2004

Van mijn verzekering

Jaaaa de ene verzekering is niet de andere....

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Ik heb dat ook eens nagevraagd bij de verzekering... Daar zeiden ze me dat er idd moeilijk om gedaan kan worden... maar ze zeiden ook: wat niet weet niet deert...
    Iedereen heeft toch nog wel uit z'n normal tijd ergens een hoofdstel liggen? Wel als er moeilijk gedaan wordt trek je toch gewoon dat hoofdstel stuk... en opgelost is het probleem Geen kat die weet dat je met een touwhalster reed...

Aangemeld
    Apr 2006

Hmmm...het heeft toch geen zin

Ik heb daarjuist gevraagd aan Anne of ik het zo zou mogen doen, dus hoofdstel in en touwhalster erover, en ze zei eerst 'nee' en toen zei ze 'we zien wel'...ze is zelfs van plan om Evie (haar vriendin die wekelijks Nappe komt rijden omdat wij het niet willen doen) met Pipa te laten rijden, met bit! "Om te weten of ze het nog kan, want als ik dan eens op wandeling wil met Pipa"..OMG! Natuurlijk kan ze het nog Alsof je paard zo vlug iets vergeet...

nuja, ik heb vandaag dus maar eens 'geoefend' met het hoofdstel. Al zittend het bit in gedaan, approach en retreat, bit erin, bit er weer uit....ging goed! Dan touwhalster erover gedaan en even met dr gereden..Pipa was gespannen en ze was weer de hele tijd aan t hoofdschudden...pfffff..

En nu gaan Ann en Evie (die vriendin) volgende week mss met Nappe en LaLinda gaan wandelen...en Anne vroeg of ik niet mee ging met Pipa....maar ik zie dat niet zitten hoor. Wat moet ik doen als Pipa een treshold heeft? ik ga haar er niet door stampen hoor...en dan dat bit...
    Groetjes
    Ariane xxx

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

ik weet uit mijn verzorg tijd dat het niet zoveel uitmaakt met WAT je rijd maar dat bij een schrikreactie van het paard de eigenaar verantwoordelijk gesteld wordt.
    Mocht de ruiter opzettelijk (wat dus nooit echt het geval zal zijn) op een auto insturen dan is de ruiter aansprakelijk....dus met of zonder bit maakt weinig uit de eigenaar moet altijd betalen en dat vinden ze nooit leuk!

Ik heb het gehad en uiteraard was het een heel gezeur...gelukkig heeft mijn vader het destijds weten te sussen anders had ik mijn huidige paard misschien nooit gehad...

Ik zou niet meegaan...ze begrijpen het niet...al is het natuurlijk wel zo dat als zij voorop gaan Pipa al een pak minder tresholds zal hebben...
    Dus misschien kan je vragen aan Anne of je dan achterop mag lopen met Pipa of in het midden zodat zij zich in elk geval veilig voelt.

En verder als het teveel wordt stap je gewoon af....Dat je ze niet kan dwingen om op je te wachten is tot daar aan toe...zij kunnen jou niet dwingen te blijven zitten als je dat niet wil
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Als ik buiten ga rijden,rijd ik liever ook met bit. Dat geeft me toch een vertrouwder gevoel. Ik ben natuurlijk al wel enkele keren met touwhalster buiten geweest, maar dan word ik toch zelf wat onzeker,dus dan liever maar het bitje erin.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten