Subli ponybrokken: zetmeel 12,7%. Suiker staat er niet apart op, wel 7% rietmelasse en dat bestaat voor de helft uit suiker. Opgeteld kom je dan op 16,2% zetmeel en suiker.
Subli ponybrokken: zetmeel 12,7%. Suiker staat er niet apart op, wel 7% rietmelasse en dat bestaat voor de helft uit suiker. Opgeteld kom je dan op 16,2% zetmeel en suiker.
Ik zou in de zomer enkel gras laten eten. In de winter gewoon onbeperkt ruwvoer. Hier doen de paardjes het prima op inclusief de jonge hengst. Als je toch bij wilt voeren zou ik voor haver gaan omdat dat sneller omgezet wordt in goede stoffen dat bijvoorbeel ponybrok.
Begin daar alsjeblieft niet aan ! Paarden lijden eerder aan een teveel dan aan een tekort aan vitaminen ! Zeker bij een 2-jarige in de groei zou ik zijn eigen "huishouding" niet in de war schoppen, dan is ie straks voor zijn leven lang verpest !Oorspronkelijk Geplaatst door Funnygirl
nou als je hier niks mee kan dan weet ik het niet meer![]()
Heerlijk al die tegenstijdige adviezen....![]()
Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill
Ik bedoelde summerfit OF vital, foutje.Oorspronkelijk Geplaatst door Firsty
En ik ben zelf ook aan de voorzichtige kant. Ik geef mijn nu 4 jarige merrie hooguit een halve koek per dag en zeer regelmatig ook eens een aantal dagen niet.
Maar het is een grote stevige merrie geworden op vrijwel geen krachtvoer in haar leven.
Ja waarschijnlijk was ze eerst zekerder van haar zaak dan nu. En wat het goede is weet ze nog steeds niet.Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
![]()
Niet moeilijk hoor....gewoon mij advies volgen....![]()
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. De enig juiste moet nog worden uitgevonden. Dus vind je hier een verzameling van ervaringen. Wat voor soort pony is het eigenlijk? Ras bedoel ik? Waar komt hij te staan? Hoe wordt daar gevoerd? Ik neem niet aan dat hij alleen komt te staan toch? Op zijn leeftijd?
Het voedernormenboekje zegt:
24 maanden:
2200 VEP/ 170 VREp bij verwacht volwassen gewicht van 200 kg
3745 VEP/ 295 VREp bij verwacht volwassen gewicht van 400 kg
5120 VEP/ 405 VREp bij verwacht volwassen gewicht van 600 kg
36 maanden:
2260 VEP/ 170 VREp bij verwacht volwassen gewicht van 200 kg
3830 VEP/ 285 VREp bij verwacht volwassen gewicht van 400 kg
5215 VEP/ 390 VREp bij verwacht volwassen gewicht van 600 kg
Voor alles geldt bij jonge paarden om te voeren op conditie, dus goed in de gaten houden of het paard niet te dun of te dik wordt. Logischerwijs, voor je bij het eerste minder en het tweede meer. Mijn mening is dat je beter meer ruwvoer kunt gaan voeren als ze te dun worden, zeker in de winter zou ik meer geven (omdat de vertering van hooi ook voor warmte zorgt). Bij te dik, tja... minder ruwvoer lijkt logisch, maar is dat niet. Liever dan minder voedingsrijk ruwvoer geven of besparen op krachtvoer.
Ik heb niet gelezen om welk ras het gaat, maar wel pony, dus ik reken even op basis van een verwacht volwassen gewicht van 400 kg. Dat betekent dat het dier om goed te groeien 6.8 kilo hooi (produkt!!!) nodig heeft op een leeftijd van 24 maanden en 7 kilo hooi per dag op een leeftijd van 36 maanden.
Maar... dat is puur onderhoudsbehoefte en waarschijnlijk niet volledig dekkend qua mineralen en vitaminen. Mijn merrie is opgegroeid in een natuurgebied en heeft nooit ander voer als ruwvoer gehad, stond dag en nacht buiten in weer en wind en is nu toch een gezond paard. Het kan dus wel zonder bijvoederen, maar ik zou er zelf niet voor kiezen. Een paard in de groei heeft gewoon extra kalk etc nodig en tenzij je op mineraalrijke grond woont, zit dat onvoldoende in hooi. Ik zou om zeker te zijn dat je pony niets tekort komt een goed supplement bijgeven, wel gebaseerd op zijn te verwachten gewicht (je neemt dan automatisch de toeslag die nodig is voor groei mee). Dus geen 100 gram Vital per dag, maar de helft, geen halve Summerfit koek, maar een kwart.
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Het is een welsh pony.(sectie B, 1.40). Komt in Barneveld te staan in mijn 'achtertuin'Oorspronkelijk Geplaatst door lila
, zijn daar 3 stallen (met weidegang en paddock). Dus ze staan met z'n 3e. Tenminste, dat is de bedoeling! Zijn hard op zoek naar huurders
![]()
Ik ga zelf voeren, probeer 4 keer per dag. Voor ik naar school ga, erna, rond avond eten, en als ik naar bed ga. (in de winter dan.. )
Ze hadden kuil, maar dat vond ik net koeienkuil (heel nat, stonk, blaadjes erin etc.) , dus heb geregeld dat er hooi komt.
Als er echt geen paard komt te staan, dan ga ik iets anders verzinnen. Want wil haar indd niet alleen hebben! Kan wel tussen de schapen, want die staan er wel, maar ik vind dat ze in ieder geval 1 paardenvriendje moet hebben. (ook al was ze ouder hoor)
Dankje! Hier heb ik echt wat aan !Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
Hoeveel weegt ongeveer 1 plakje hooi, weet je dat?
En.. dat laatste, geen 100 gram Vital per dag maar de helft, geen halve summerfit koek, maar een kwart. Moet dat dan niet juist wel 100 gram , of een halve koek? *Ik zou om zeker te zijn dat je pony niets tekort komt een goed supplement bijgeven, wel gebaseerd op zijn te verwachten gewicht *
Een plak hooi weegt bij ons 2,5 tot 3 kilo , maar ik heb dan ook geen representatieve balen thuis liggen. Mijn man perst zelf ons hooi en onze balen zijn vaak 25 kilo of zwaarder. Dan nog, in het ene pak zitten 8 plakken en in een ander wel 10. Meestal weeg ik een baal en tel de plakken in de baal. Verder ga ik ervan uit dat alle balen gemiddeld hetzelfde wegen, dus 25 kilo per baal gedeeld door het aantal plakken en ik weet wat ik voer. Wellicht kun je ook eens een baal wegen, gewoon je personenweegschaal meenemen, jezelf wegen en dan met een baal in de armen wegen.
Wat betreft het laatste, van Vital geef je 100 gram per dag aan een volwassen paard. In dit geval gaat het om een pony die geen arbeid verricht, dus vandaar de helft (idd op volwassen gewicht). Van de Summerfit is de dosering mij niet geheel bekend, maar de meesten voeren een halve koek per dag aan hun volwassen paard met wat arbeid, dus vandaar een kwart (geen paard maar pony).
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Okee ik snap m! Ik weet niks van Vital. En summerfit geef ik m'n verzorgpony 1 koek per dag (zonder arbeid) dus vandaar dat ik het niet helemaal snapteOorspronkelijk Geplaatst door Jossie
![]()
Denk dat ik hooi onbeperkt ga geven. Gewoon eerst extra veel, en dan kijk ik hoeveel ze laat liggen.
En van Vital ga ik even uitzoeken wat het is enzo!
Dankjewel !!
Het is niet mijn bedoeling om het nog verwarrender voor je te maken, noch om een welles/nietes discussie uit te lokken met medeforummers, maar ik wil toch graag nog even kwijt dat IK in elk geval erg tegen het bijvoeren van vitaminenpreparaten ben (tenzij op een of andere manier aangetoond dat het paard echt een gebrek heeft). Producten als Vital en Summerfit worden door de fabrikanten aangeprijsd alsof je paard vanalles tekort komt als je het niet geeft. Als je deze producten geeft, dan ben je ervan verzekerd dat je paard alle benodigde vitamines en mineralen binnenkrijgt en niets tekort komt. Eigenlijk onder het motto meer=beter. Goede marketingstrategie, maar voor paarden helaas iets minder goed. Ik heb zelf meegemaakt dat een paard na toediening van dit soort overschotten een ernstige vorm van mok kreeg. Ook denk ik dat dit soort dingen meespeelt in het groeiende aantal paarden met allerlei vormen van exceem. Ik ben na ± 20 jaar allerlei soorten voer uitgeprobeerd te hebben, gewoon weer gaan voeren zoals de boeren dat vroeger deden: goed hooi, een liksteen en een beetje haver en geen poespas !
Succes in je nog verwarrendere zoektocht naar wat nu het beste voor je paard is !![]()
Bladwijzers