Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Nieuw 'thuis'!

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Nieuw 'thuis'!

Mijn pony komt 1 september eindelijk! Nou heb ik wat vraagjes over 'de verhuizing'
    Ze staat nu nog bij de fokker, gewoon dag en nacht op het land.
    Wat kan ik het beste doen als ze aankomt? Meteen op het land zetten, in de paddock, of op stal?
    Moet ik dan eerst een rondje land lopen, zodat ze alles kan bekijken? En moet ik rekening houden met het gras, wat waarschijnlijk van andere kwaliteit is.
    Kan ze dan snachts al buiten blijven, of beter eerst nog snacht's op stal. (stel dat ze uit het land wil breken?)
    En is het verstandiger om de eerste dagen nog een halster om te houden?

Of kan ik meteen met der aan de slag.. Poetsen, beetje grondwerk etc.

In de winter, wil ik der in de paddock (liefst dag en nacht, ligt er aan hoe zij er op reageert). Maar ik ben bang dat ze hierdoor zand koliek krijgt. Of gebeurd dit niet zo snel?

Een hoop vragen Hoop dat jullie wat advies hebben

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Re: Nieuw 'thuis'!

Jeetje, dat zijn ècht een hoop vragen Wel goed dat je er zo over nadenkt.
    Ik neem aan dat ze nog nooit op stal heeft gestaan bij de fokker? Dan zou ik haar iig niet in een stal zetten, ook niet 's nachts. Het lijkt me het beste om haar niet gelijk bij de andere paarden te zetten, maar wel naast andere paarden in een naastgelegen weide of paddock. Als je haar voor het eerst loslaat wel eerst een rondje met haar lopen langs de omheining, zodat ze weet waar een hek of een sloot loopt en niet in haar enthousiasme daar gelijk in rent.

Wat betreft grondwerk e.d., niet de eerste dag, gewoon kijken hoe ze het doet in haar nieuwe omgeving. Is ze gestresst dan wat langer wachten, anders wordt het denk ik wat veel voor haar.

Mijn paard staat zomer en winter in een paddock. Om zandkoliek te voorkomen voer ik niet op het zand, maar op de tegels of in de schuilstal. En hij krijgt 2x per week een lijnzaadpapje om eventueel zand in de darmen weer mee naar buiten te nemen.

Veel plezier met je nieuwe paardje

Eerst in de paddock, even laten rondkijken, daarna de wei op.
    Verhuizingen kunnen het paard veel onrust brengen, dus laat 'm een paar dagen wennen en doe er niet veel mee behalve er veel bij zijn, wat aaien en poetsen. Géén grondwerk! De omgeving opnemen doen ze zelf wel.
    Als ze gewend is buiten te staan dag en nacht, dan het paard niet op stal gaan zetten. Dat is dan wéér iets nieuws. Zorg voor een goede afrastering.
    Halster alleen erop laten als er geen gevaar is dat ze ergens blijft hangen.

Winter in de paddock: zorg voor een goede grote hooibak ( geen hooi op de zandbodem geven) zodat ze ruim voldoende kan eten zonder uit verveling aan het zand te gaan likken. En zorg voor een goede liksteen ( Himalaya bv)
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Ze is wel gewent op stal te staan, met slecht weer. Dus ze kent het wel. Ze staat alleen op dit moment 24/7 buiten.
    Dan nog meteen snachts buiten laten?
    En na hoelang kan ik dan echt met der beginnen? is dat 2 dagen, 1 week, 1 maand.. ?

Actief Forumlid Mieke_Cunna's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2007
    Leeftijd
    37

Als ze aankomt zou ik haar eerst in de paddock zetten zodat ze even tot rust kan komen, na een paar uurtjes kan je haar het land opzetten maar haar wel in de gaten houden.
    Om te voorkomen dat ze erg aan de diarree raakt van het andere gras is het misschien handig om haar in de nacht even binnen met hooi te zetten.
    Verder lekker met rust laten de eerste week.
    Succes met wachten en voor je het weet is het zo ver.
    High five van: Binkie, Frummel, Robyn, Bo, Bondai!

Bladwijzers

Forum Rechten