Gisteren voor het eerst een ritje gemaakt met een bitloos hoofdstel.
Ryan reageerde er goed op en het ging allemaal zeer ontspannen, maar ik twijfel nogal over hoe hoog de neusriem nu hoort te zitten.
Graag advies.
Gisteren voor het eerst een ritje gemaakt met een bitloos hoofdstel.
Ryan reageerde er goed op en het ging allemaal zeer ontspannen, maar ik twijfel nogal over hoe hoog de neusriem nu hoort te zitten.
Graag advies.
"In all things it is better to hope than to despair."
Johann Wolfgang Van Goethe
Volgens mij moet hij twee vingers boven de mondhoek zitten.(als het een Cook is)
Kan je mss ook een foto laten zien in vooraanzicht?
Don't dream your life, live your dream!
Volgens mij is het belangrijk dat de neusriem op het harde gedeelte van het neusbot ligt.
Anders kijk je even op een site over bitloos rijden daar staat het vast wel op.
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Bedankt voor jullie reactie's!
@mirel, het is een Nobit hoofdstel, zie http://www.nobitbridles.com/
@Parel, een foto van het vooraanzicht heb ik (nu even) niet maar wel een iets duidelijker van de zijkant.
Op de website van de Nederlandse Nobit wederverkoper staat dat er 25- 40mm ruimte moet zitten tussen de neuriem en de mondhoek van het paard.
Dit zou betekenen dat de neusriem lager zou moeten dan dat die nu zit
Ik zou hem ook iets lager hangen. Zorg er dan gewoon voor dat hij op het harde neusgedeelte ligt. Dan zal ie wel goed liggen denk ik. Hoe reageert je paard er zelf op tijdens het rijden? Want op die laatste foto kijkt hij niet zo goedgezind![]()
Don't dream your life, live your dream!
Zo te zien is het wel het zelfde systeem als de Cook, op http://www.bitloosrijden.nl word uitgelegd hoe je deze hoofdstellen moet gebruiken.
Ik hoop dat je daar iets aan hebt.
@Mirel, bedankt voor je reactie op deze website staat ook dat er tussen de 3 a 5 cm moet zitten tussen neusriem en mondhoek, ga zo naar stal met rolmaat op zak.![]()
@Parel, Ryan reageerde erg goed en ontspannen op het hoofdstel tijdens het rijden. (zie ook mijn eerste berichtje) Ik heb vnl. met een los teugeltje gereden.
Maar stilstaan (voor de camera) is niet zijn sterkste kant, en na 2 keer beleefd te zijn terug gezet op zijn plaats krijg je zo'n foto.![]()
Dit is een indicatie! ga zeker niet met een rolmaatje aan de gang..hihi...ik zie je al staan trouwens))
Voel met je vingers van boven naar beneden langs de neus, links en rechts van het neusbot. Op een zeker moment voel je dat dit zachter gaat worden. Hier eindigt of begint de neusvleugel en de plek waar het paard ademhaalt. (de zogenaamde neusvleugels)
Op de grens van dit zachte gedeelte en het harde daar boven hoort de neusriem te liggen. Zo kan je nl de ademhaling nooit belemmeren. Tuurlijk kan ie altijd een stukje hoger als je paard dit prettiger vind. Maar als je het weer TE hoog doet komen de signalen weer minder door en kan het soms zo zijn dat je duidelijker moet zijn. Dus werkt minder prettig.
Doe je de neusriem te laag dan kan je de ademhaling belemmeren, en dat is iets wat je liever niet hebt, mag ik aannemen.
gemiddeld komt dit verhaaltje dus uit op tussen de 3 en 5 cm, maar ja altijd uitzonderingen daargelaten. Kleine mondjes en grote mondjes...
![]()
Hi Inger,
Bedankt voor je super duidelijke uitleg! Ik ga maandag meteen (voorzichtig) voelen.
Ik ga juist bitloos rijden om het rijden aangenamer voor mijn paard te maken dus het paard belemmeren op wat voor een manier dan ook is inderdaad niet de bedoeling.
Nogmaals bedankt!
Ik zat eerst ook in centimeters te denken, maar heb hem uiteindelijk gewoon vrij hoog gehangen. Zodat hij Susan niet hindert. En ze reageert super. Dan liever hoger, wat mij betreft (als het kan qua reaktie).
May the horse be with you!
ik zal mijn faq lijstje aanpassen, deze vraag krijg ik nl wel meer.
En net wat je zegt Mafhaf, soms is hoger beter. Gewoon uitproberen, je merkt gauw genoeg wat voor paard en rutier het prettigst is.
Gaat het met alle paarden verder goed??
@Mafhaf: Inderdaad "better safe than sorry".Dus ook ik heb de neusriem hoog gedaan en gevoelt of die op het harde gedeelte van het neusbot zit en dan
meteen ook maar even een neusbontje gekocht en ja dan krijg je dit:
@Inger: Hij loopt er lekker ontspannen op en reageert goed, dus voor ons gaat het Myler bit (een tijdje?) de kast in.
Suus had ook een neusbontje, meer vroeg onlangs toch dringend of dat er NU af mocht. Ben benieuwd of Ryan het wel echt fijn vindt! Ziet er niet uit, in elk geval![]()
![]()
May the horse be with you!
Hahaha ja inderdaad het is wederom weer eens mijn invulling i.p.v. dat ik het paard er een plezier mee doe!
Probeer het nog een paar keer, maar als hij blijft vinden dat hij compleet voor gek loopt dan mag het bontje ook zonder bontje door het leven.
Bladwijzers