Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Spierpijn

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Spierpijn

Als mensen heel heftig gesport hebben, dan is het het beste om de dag erna ook in beweging te blijven. Ik neem aan dat dit ook voor paarden geldt?

Maar wat is die beweging, hoeveel is genoeg?

Ik begrijp dat je een paard wat 2 dressuurproeven heeft gelopen niet de volgende dag een rustdag moet geven in de zin van terug in de box en je mag 10 minuten in de paddock rennen.
    Maar wat als dat paard op de wei staat? Wat als je gymoefeningen hebt gedaan of net iets intensiever grondwerk dan anders? Op de wei beweegt hij of zij zelf, is dat genoeg? Kan je zeggen dat een paard slim genoeg is om zelf te bepalen wat goed is voor zijn lichaam?
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: Spierpijn

Na een trektocht doe ik de dag erna altijd rustige beweging. Een rondje van 3 kwartier lekker stappen en beetje draven. Als ze aangeven dat ze in galop willen , is een stukje ook goed.

Verder doe ik nooit iets speciaals. Iets heftiger gymen? Dan krijgen ze van mij niet speciaal rust ofzo. Hoort er gewoon bij.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Zoals je zelf min of meer wel aangeeft is het natuurlijk ene heel verschil of een paard op de wei staat of in een stal. Als ze in een grote wei staan met soortgenoten blijven ze zelf mooi in beweging op zo'n dag. Als ze op stal staan is iedere dag laten lopen toch wel het minste wat je kunt doen.

Aangemeld
    Dec 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Na een trektocht doe ik de dag erna altijd rustige beweging. Een rondje van 3 kwartier lekker stappen en beetje draven. Als ze aangeven dat ze in galop willen , is een stukje ook goed.

Verder doe ik nooit iets speciaals. Iets heftiger gymen? Dan krijgen ze van mij niet speciaal rust ofzo. Hoort er gewoon bij.
    Maar ik kan me voorstellen dat je met ingewikkelde oefeningen andere spieren gebruikt dan normaal (het paard dan) En als ze op de wei staan gebruiken ze die niet. Dat kan dan geen kwaad?

Ik vraag het me af.
    Bij paarden die op stal gehouden worden zie je vaak na zware inspanning/wedstrijden dat de zgn. 'maandagsziekte' (tie-up) toeslaat. Ook paarden die door de week niet of nauwelijks gereden worden kunnen er last van krijgen omdat ze in het weekeinde ( vandaar 'maandag-ziekte) opeens aan het werk gezet worden.

Het lijkt me hoe dan ook beter 'the day after' je paard rustige beweging te geven. In de wei laten lopen is al wat. Maar iets steviger beweging waardoor de hartslag omhoog gaat, de bloedsomlopp sneller gaat en daardoor eventuele melkzuur in de spieren beter afgevoerd wordt, zou de voorkeur hebben. Denk ik.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Al doe je gewoon 10 minuten stappen aan de hand, dan doorbloedt alles toch best lekker. Gewoon langs de weg (hmm, rozenstruiken ) of in de bak.
    OOk voor de afvoer van afvalstoffen iderdaad.
    En als je echt zwaar getrained hebt, kan je enkele dagen wat vitamine E/selenium bijgeven, dat helpt ook om afvalstoffen weg te werken.

[size=99px](Jee gaan we aan de pirouette in galop werken? )[/size]

May the horse be with you!

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman

Maar ik kan me voorstellen dat je met ingewikkelde oefeningen andere spieren gebruikt dan normaal (het paard dan) En als ze op de wei staan gebruiken ze die niet. Dat kan dan geen kwaad?
    Ik vind van niet.
    Je gaat immers geen ongetraind paard inene de pirouette laten draaien.
    Wat je wel doet, is de spieren een heel klein stukje meer oprekken. Je paard zit al een bepaald level en daar vraag je iets meer van. En tuurlijk rek je dan wat uit, maar daar is niets mis mee. Ik zou wel atijd de dag erna niet dezelfde oefening met dezelfde duur intensiteit vragen. Dus flink dressuur, dan die spreekwoordelijke piroutte oefenen voor 10 minuutjes ofzo.
    De dag erna een lekker buiteritje, of wandeling .
    Als de spreekwoordelijke pirouette erin zit, kun je een nóg moeilijkere oefening proberen.
    En daarna weer rust.
    Zo bouw je mooi de spieren op.

Aangemeld
    Dec 2005

Bedankt!, Na "arbeid" is het belangrijk dat de afvalstoffen worden afgevoerd, lichaam goed doorbloed blijft, dit kan door rustige arbeid, waarbij de oefeningen an sich en gang niet zo belangrijk zijn. Zoiets, toch?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf

Ik hoop het niet!, maar ik vroeg me dit al een tijdje af, ook omdat bij ons op stal iedereen het anders doet.

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    Bedankt!, Na "arbeid" is het belangrijk dat de afvalstoffen worden afgevoerd, lichaam goed doorbloed blijft, dit kan door rustige arbeid, waarbij de oefeningen an sich en gang niet zo belangrijk zijn. Zoiets, toch?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf

Ik hoop het niet!, maar ik vroeg me dit al een tijdje af, ook omdat bij ons op stal iedereen het anders doet.
    Ja, zoiets

Bladwijzers

Forum Rechten