Ik leef hier helemaal met je mee. Het is net of ik mijn paardje zie lopen in het begin van onze huidige sessies.
Ik kocht ze als 4jarige omdat ze iedereen eraf gooide in de manege. Ze is nu 7, heeft al vaak mank gestaan en kan ontzettend moeilijk te rijden zijn. Sinds vorige maand heb ik nu wekelijks lessen in het recht richten volgens Antoine Debodt zijn methode.
In mei volgde ik de cursus van Chris Irwin maar hij kon me geen raad geven.
Je paardje is zeker niet nukkig of zo. Ze probeert je iets te vertellen en volgens mij heeft ze een ongelijke bespiering. Mijn paardje is extreem links gebogen. Als je rechtdoor rijdt en je hebt het gevoel dat je meer gewicht in de ene dan in de andere hand hebt dan is ze niet in balans en dat is de eerste vereiste en daaruit komt de ontspanning. Ik heb al vele oplossingen gelezen in de verschillende antwoorden en vat ze graag nog even samen. Om het ons allebei gemakkelijk te maken kon ik beter met teugels rijden. Altijd lichtrijden in draf zolang de rug nog niet sterk genoeg is. Ik moet dan iets meer gewicht op mijn binnenbeugel nemen en buitenstelling aan het hoofd vragen. Omdat ze zo moeilijk hun balans kunnen vinden gaan ze vanzelf over in galop. Dit toestaan en ook tijdens de galop niet doorzitten maar goed meeveren met de knieën. Het hoofdschudden gaat er nu nog vaak heftig aan toe, zodat de teugels soms over haar oren vliegen, ik moet dan het tempo verhogen en het lukt me steeds vlugger om ze ontpannen te krijgen. Als mijn lesgeefster komt dan rijdt zij er eerst mee en dan komt de ontspanning nog veel vlugger. Zij weet dan ook precies wat te doen op welk moment en voelt mijn paard veel beter aan. Als ik op het eind van de les dan eens mijn hoofdstel af doe om te rijden is ze zoveel makkelijker te besturen omdat ze zich zoveel beter in haar vel voelt.
Bij ons gaat het nu al zoveel beter dan een maand geleden dat ik terug eraan denk om mijn level 2 eens te filmen.
Ik ben zeker dat Wim je probleem zal kunnen oplossen en wens je veel suc6 met je paardje
Bladwijzers