Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 38

Topic: drafprobleem, nu eindelijk op film.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Re: drafprobleem, nu eindelijk op film.

En Saar moest eerst de kids in bed leggen, na flessen en boeren en zingen en voorlezen is het mamavoedings/entertainmentbureau tot hopelijk een uur of 2 vanacht gesloten.

Heb het filmpje ondertussen 10 keer bekeken.

Wat me opvalt: Jij zelf zit rond in je rug. Hiermee leg je automatisch je zwaartepunt naar voren, op de voorhand wel te verstaan. Ook je jonge paardje loopt op de voorhand, waar jij dus jouw extra gewicht even bij plaatst. In stap gaat dat nog, maar in draf wordt dat moeilijker om balans te houden. Paardje zoekt balans met het hoofd, zoekt eigenlijk naar de manier om die extra kilo's zo makkelijk mogelijk te dragen. Door het bochtenwerk en het terug halen vanuit draf wordt het vinden van balans voor het paard niet makkelijker. Denk aan kinderen die leren fietsen, die fietsen gelijk hard. In snelheid is het makkelijker balans vinden dan langzaam. Voor zo'n groen paard is dit tempo veel te laag, ze kan er duidelijk niet mee uit de voeten (en protesteert, eerst vriendelijk, maar haar fases lopen rap op!)

Daarnaast is ze ook in stap wat hol is in de rug, wel ruim loopt maar meer stuwend dan dragend. Ik heb niet het idee dat ze haar rugspieren veel gebruikt. Persoonlijk zou ik hier eerst naar laten kijken, om te voorkomen dat er ergens iets fysieks zit. Vervolgens zou ik rugspieren gaan trainen, aan de longeerlijn, aan de hand maar niet onder zadel. Eerst veel sterker maken, dan pas erop met zadel en in stevig tempo draven.

Ik geloof dat paarden eerlijk en werkwillig zijn, mits ze lichamelijk en geestelijk in staat zijn om de door ons gevraagde opdracht uit te voeren. Jouw paard schreeuwt "ik kan dit nu niet, vraag dit niet aan mij" en aan jou de nobele taak om te zoeken waarom dit nu even niet gaat. Tuurlijk kan je protest ook negeren, de kop in drukken en afstraffen. Zadel erop, zweep erbij en rijden? Om dan in galop tegen hetzelfde probleem aan te lopen?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Tuurlijk kan je protest ook negeren, de kop in drukken en afstraffen. Zadel erop, zweep erbij en rijden? Om dan in galop tegen hetzelfde probleem aan te lopen?
    Deze kretologie gaat mij te ver ... er is niemand die dat Sandra aanraadt en ik denk dat ze zelf wel helemaal niet op zo'n idee zou komen. Zó ongenuanceerd..

Maar de optelsom van het geheel is n.m.m. dat het paard de hulp niet begrijpt, nog niet sterk genoeg is om te 'dragen'. Daarom is het aan de longe werken een goed idee. Sandra erop, en een goede longeur met verstand van zaken op de grond. Iemand die nét dat kleine beetje meer druk kan geven maar inzicht genoeg heeft om de druk ook meteen weg te halen als het paard het snapt of iets goed doet.

ik ben benieuwd wat Wim er mee gaat doen - hou ons op de hoogte Sandra! ( Dat filmen zou mooi zijn!)
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    En Saar moest eerst de kids in bed leggen, na flessen en boeren en zingen en voorlezen is het mamavoedings/entertainmentbureau tot hopelijk een uur of 2 vanacht gesloten.

Heb het filmpje ondertussen 10 keer bekeken.

Wat me opvalt: Jij zelf zit rond in je rug. Hiermee leg je automatisch je zwaartepunt naar voren, op de voorhand wel te verstaan. Ook je jonge paardje loopt op de voorhand, waar jij dus jouw extra gewicht even bij plaatst. In stap gaat dat nog, maar in draf wordt dat moeilijker om balans te houden. Paardje zoekt balans met het hoofd, zoekt eigenlijk naar de manier om die extra kilo's zo makkelijk mogelijk te dragen. Door het bochtenwerk en het terug halen vanuit draf wordt het vinden van balans voor het paard niet makkelijker. Denk aan kinderen die leren fietsen, die fietsen gelijk hard. In snelheid is het makkelijker balans vinden dan langzaam. Voor zo'n groen paard is dit tempo veel te laag, ze kan er duidelijk niet mee uit de voeten (en protesteert, eerst vriendelijk, maar haar fases lopen rap op!)

Daarnaast is ze ook in stap wat hol is in de rug, wel ruim loopt maar meer stuwend dan dragend. Ik heb niet het idee dat ze haar rugspieren veel gebruikt. Persoonlijk zou ik hier eerst naar laten kijken, om te voorkomen dat er ergens iets fysieks zit. Vervolgens zou ik rugspieren gaan trainen, aan de longeerlijn, aan de hand maar niet onder zadel. Eerst veel sterker maken, dan pas erop met zadel en in stevig tempo draven.

Ik geloof dat paarden eerlijk en werkwillig zijn, mits ze lichamelijk en geestelijk in staat zijn om de door ons gevraagde opdracht uit te voeren. Jouw paard schreeuwt "ik kan dit nu niet, vraag dit niet aan mij" en aan jou de nobele taak om te zoeken waarom dit nu even niet gaat. Tuurlijk kan je protest ook negeren, de kop in drukken en afstraffen. Zadel erop, zweep erbij en rijden? Om dan in galop tegen hetzelfde probleem aan te lopen?
    Hey Saar! Fijn dat je het mamavoedings/entertainmentbureau even dicht kon gooien.. Gaat het verder goed met jou en de kleine Pieter??
    Heel erg eens ... en verder vind ik het zowiezo een mooie analyse en waardevolle tips...

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Tuurlijk kan je protest ook negeren, de kop in drukken en afstraffen. Zadel erop, zweep erbij en rijden? Om dan in galop tegen hetzelfde probleem aan te lopen?
    Deze kretologie gaat mij te ver José..
    Wel even opletten hoor, ben geen schaduwaccount van Jossie Ik heb nergens vermeld dat het dier de hulp niet begrijpt. Hij begrijpt heel goed wat er gevraagd wordt, reageert al met zijn staart voordat de daadwerkelijke hulp gegeven wordt. Maar om een of andere reden kan hij het niet bolwerken en protesteert. Met protest kan je twee kanten op, je kan het accepteren of de kop in drukken. Ik pleit voor het eerste, als ik jouw stukje leest suggereer jij imo het tweede. Daarin verschillen wij duidelijk van mening.

@ Nienke: Alles goed met moeders en kind(eren). Ik wens je een veel beter zwangerschap toe als ik heb gehad en net zo'n makkelijke bevalling. Trek je het een beetje met die hitte?

Sorry sandra, genoeg gespamt in je topic. [size=99px]Ik ga weer rustig vanaf de zijlijn meelezen.[/size]
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Tja, ik had al gezien (en inmiddels gecorrigeerd) dat het niet José was die het schreef.

Ik denk dat jij mijn postje nog eens door moet lezen - je conclusie dat ik suggereer dat je dit gedrag "de kop in moet drukken" vind ik ook ongenuanceerd, en niet terecht. Maar ja, what else is new op dit forum. Wat ik wel zeg is dat je op z'n minst even zou moeten proberen om even wat bij te tikken, al was het maar om te zien wat daar het effect van is - je paard laten stoppen, maar zelf een beetje aan laten klungelen is evenmin goed.
    Het paard alleen maar longeren, zonder ruiter erop - daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens, degene die het paard longeert moet dn ook werelijk kunnen gymnastiseren en niet alleen het paard rondjes te laten lopen. Bovendien schreef Sandra al dat het paard zonder ruiter wél goed loopt:
    met lange lijnen, longeren ed loopt ze prima, mooi ruim meestal, en hals mooi gestrekt of iets hoger
    Het probleem zit eerder in de belasting van de rug, het feit dat het paard wellicht het 'aantrekken van de bilspieren'( c.q. de hulp) niet of verkeerd begrijpt.
    Ik denk dat werken aan de longe (met ruiter) een goede optie is, vooral omdat Sandra dan haar handen kan 'vergeten' , het paard niet aan het hoofd stoort en zich op haar eigen balans kan concentreren.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Ik zit net dat filmpje te kijken en ik denk heel wat anders. Ik zie niet eens zo zeer protest maar een zoek actie.

Ik kan me duidelijk herinneren (boek Irwin) dat paarden hun nek / hals nodig hebben voor balans. Wat ik zie is dat Shanna aan moet draven. Dat ze daarvan uit balans raakt en ze gaat zoeken naar die balans maar voor ze die gevonden heeft, neem je haar al weer terug in stap. Ik kan me heel erg goed voorstellen dat ze daarvan geirriteerd raakt. Dat je zonder zadel rijdt, maakt dat jij minder balans hebt.

Ik zou een zadel gebruiken voor je balans, aandraven en haar de tijd geven haar ding te doen. Door blijven draven en haar het uit laten zoeken. Geen idee of het werkt, maar das mijn gevoel bij het filmpje. Ik geloof niet dat ze wat in het lijft mankeert, althans niet zo stevig wat dit gedrag zou verklaren.

Succes !
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb al wel geprobeerd om idd door te draven. Vaak eindigde dit in ontzettend veel verzet, Shanna wordt dan werkelijk boos en doet er alles aan mij van haar rug te krijgen. Shanna is trouwens nooit erg voorwaarts geweest in draf. Wim voorspelde dit wel: pas op, San, als je shanna leert draven zal ze een behoorlijk rennerig type worden. Maar dat is nooit gebeurd. Vanaf de eerst keer draafde ze in een rustig tempo. Iets wat ik aanvankelijk erg fijn vond, maar misschien voor haarzelf wel moeilijker is.

Ik kan mij van daaruit erg goed vinden in de uitleg van saar, dat mijn houding haar uit balans haalt. de een na laatste keer dat ik aandraaf probeer ik me bewust te richten op een punt verder vooruit, zit ik iets rechter, en toen hield shanna haar hoofd een paar passen hoog. Hm... how interesting...

Ik vraag me trouwens af of ik echt eerst weer een hele tijd aan haar rugspieren moet werken. Baal een beetje daarvan want daar ben ik nu al bijna een jaar onafgebroken aan bezig geweest voor ik erop ging zitten. Ik werk nog zo'n 3/4 keer per week aan gymnastiseren met lange lijnen, lange teugelen en longeren. Dacht dat ik dat eigenlijk zo wel goed had gedaan...

Ik heb nog ees naar het filmpje gekeken.

De opmerking van Saar: je rug te rond en daardoor leg je het gewicht op de voorhand, dat klopt niet. Je gaat juist achter je eigen balans zitten en "bonkt" dus op de wervels achter het balanspunt van het paard.
    En daarna kijkend viel mij opeens nog een BASIC RULE in...
    je moet met een jong paard (met nog niet zo'n sterke rug) niet doorzitten, maar lichtrijden in de draf!!

Weer opnieuw alleen maar longeren zonder belasting op de rug heeft imo geen zin. Lichtrijden als je erop zit, wel.
    Probeer het eens.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

vervelend ben ik he, maar OOK dat heb ik al geprobeerd. Ik ben hier al enkele weken mee aan het knoeien en knutselen op zoek naar DE oplossing. Als ik met zadel rij rij ik altijd licht in draf. Helaas bleef ze ook hierbij zich rond maken. Misschien wel iets om de komende tijd gewoon vol te houden.
    Het is zo'n lastige neerwaartse spiraal waar we inzitten. Ik zit niet goed, breng haar uit balans, dan breng ze mij uit balans waardoor zij niet meer kan draven, en als we aandraven gaat het allemaal weer van voren af aan. De basis zal dan in elk geval zijn dat IK niet goed zit. FIJN! Ik ben inmiddels gewend alles op mezelf te betrekken... Hier kan ik in elk geval zelf aan werken.

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Ben heel benieuwd hoe ze loopt onder Wim (of een andere ruiter). Ik zie iets aan jouw houding dat ik niet helemaal kan plaatsen. In sommige stukjes lijk je wat teveel achterover te hellen (m.n. in stap), in andere stukjes lijkt de beweging van onderaf (Shanna's beweging dus), maar gedeeltelijk door jouw lichaam afgevoerd te worden. Alsof de golfbeweging ergens tussen je middenrif en schouders vastloopt.
    Volgens het Akasha protocol van Anne Muller kun je de rug van de ruiter voorstellen als een stapel borden, met bovenop een meloen (of iets anders, net wat je zelf leuk vindt ). Als ik dat toepas op dit filmpje zie ik de borden vervaarlijk wankelen en is het een wonder dat de meloen blijft liggen. De bovenarmen horen bij het lichaam van de ruiter, de onderarmen zijn het verlengstuk van de teugels. De schouders horen dus mee te bewegen met het ruiterlichaam, de ellebogen en de polsen zijn los.
    'k Ben hier absoluut geen expert in, maar misschien helpt het om zelf ook eens zo naar je filmpje te kijken. Als Shan dan bij Wim wel gemakkelijker draaft en je hebt daar ook een filmpje van kun je ze vergelijken en gericht zoeken of jouw lichaam de beweging inderdaad anders afvoert dan Wim.
    Anyway, interesting stuff, ben benieuwd hoe het verder gaat.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Vinden jullie dat een paard altijd 100% in balans moet lopen? even theroretisch
    Ik vind het echt enorm goed van Sandra dat ze alles uitpluist en op zichzelf betrekt, meestal ligt daar ook zeker de oplossing Op een gegeven moment (na veel geprobeerd te hebben) moet je misschien toch zeggen, nu even doorbijten en gewoon blijven draven, misschien is het allemaal zo erg niet als je denkt? Shanna heeft nog nooit langer gedraafd, ze heeft er nu al iets tegen, wrs ook door het onbewust belonen voor stappen.
    Ze wordt boos als je haar zelf probeert te laten doorlopen (met touwtje/zweep)? doet ze dat ook als iemand er naast staat en haar laat draven?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Ik heb al wel geprobeerd om idd door te draven. Vaak eindigde dit in ontzettend veel verzet, Shanna wordt dan werkelijk boos en doet er alles aan mij van haar rug te krijgen.
    In de categorie horses don't lie ben ik dan fijn mooi blij dat je niet door draaft. En verder vind ik het stoer dat je alles probeert. Uiteindelijk komt daar een oplossing. Ik zag Karianne op Lodash rijden gisteravond (filmpje bekeken bedoel ik) en daar is ook wat tijd over heen gegaan.

Hopelijk komt er bij Wim licht in je tunnel.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Ik heb nog ees naar het filmpje gekeken.

De opmerking van Saar: je rug te rond en daardoor leg je het gewicht op de voorhand, dat klopt niet. Je gaat juist achter je eigen balans zitten en "bonkt" dus op de wervels achter het balanspunt van het paard.
    En dan zijn we dus terug bij de leeftijd van Shanna, het paard is nog jong en niet hoog geschoold in dressuurmatig opzicht. Het vrije paard loopt zonder belasting op de voorhand, zoals ieder paard dat doet. Dit paard loopt dus zowiezo op de voorhand, aangezien het nog niet een dusdanig hoge dressuurmatige training heeft om het anders te kunnen doen qua bespiering en balans. Zet er dan een ruiter op en zie daar de extra belasting op de voorhand. Door je rug rond te houden, komt jouw hoofd vóór je centrum te zitten, dus extra gewicht op de voorhand. Zoals Sannie al aangeeft, de stapel is uit balans. Deze disbalans in de ruiter zorgt voor disbalans bij het paard, dus zoekt het naar een steviger fundament om te kunnen lopen. Achterhand is nog buiten bereik om aan te spreken hierbij, dus voilÃ* dan de voorhand.

Als je goed kijkt naar dit fimpje, zie je dat Sandra's onderlijf en onderbuik/rug wel goed gestapeld zijn, maar het vanaf de schouderbladen scheef naar voren gaat. Lijkt mij dat er in dit geval voor het balanspunt gezeten wordt ipv ervoor. Overigens zie ik amper gebonk hoor..., de bips van Sandra zit aardig aan Shanna's rug geplakt .

Ik kan me heel goed indenken dat het frustrerend moet zijn om na de periode die je welbewust haar rug getraind te hebben, nu te zien dat ze nog niet sterk genoeg is. Aan de andere kant is rugbespiering van het nare soort dat veel onderhoud vergt... Ik zou, maar das persoonlijk hoor, haar even alleen conditietraining aan de longe geven en haar rug weer goed trainen. Uitstappen dan gewoon onder de man en als het dan een beetje meezit, dan biedt Shanna uiteindelijk uit zichzelf een drafje aan.
    Oja... ook ik vind het een fijn idee dat je eerst kritisch naar jezelf kunt kijken alvorens het paard de schuld te geven én dat je bereid bent om Shanna's reactie als ongehoorzaamheid bestempelt! Want mijn idee was zoals Saar het verwoordde, Shanna geeft slechts aan hier nog niet klaar voor te zijn met wat voor reden dan ook.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Oja... ook ik vind het een fijn idee dat je eerst kritisch naar jezelf kunt kijken alvorens het paard de schuld te geven én dat je bereid bent om Shanna's reactie als ongehoorzaamheid bestempelt!
    Ik zie niemand die shanna de schuld geeft, of dit als ongehoorzaamheid ziet. Ik denk dat ze niet uit zichzelf een drafje zal aanbieden. Ergens in de eerste post staat dat ze er al maanden mee bezig is, juist alleen maar met lichamelijke oefeningen. Shanna snapt misschien niet eens dat ze moet doordraven. Ze doet toch precies wat Sandra haar geleerd heeft, aandraven en dan stoppen
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Oja... ook ik vind het een fijn idee dat je eerst kritisch naar jezelf kunt kijken alvorens het paard de schuld te geven én dat je bereid bent om Shanna's reactie als ongehoorzaamheid bestempelt!
    Ik zie niemand die shanna de schuld geeft, of dit als ongehoorzaamheid ziet. Ik denk dat ze niet uit zichzelf een drafje zal aanbieden.
    Zie nu ook dat de zin er behoorlijk krom staat, bedoelde:
    Oja... ook ik vind het een fijn idee dat je eerst kritisch naar jezelf kunt kijken alvorens het paard de schuld te geven én dat je bereid bent om Shanna's reactie niet direct als ongehoorzaamheid te bestempelen!
    Wat betreft het eerste, ik zeg niet dat Sandra dit doet of iemand hier, maar dat over het algemeen wel eerst het paard de schuld krijgt. Ofwel, ik zou de ruiters die de de schuld eerst bij het paard leggen/zoeken niet graag te eten willen geven, dat zijn er namelijk een beetje te veel .

Mijn ervaring is juist wel dat ze op een gegeven moment zelf een drafje aanbieden zodra ze daar lichamelijk en mentaal aan toe zijn. Maar goed, ik ben wel van de softe aanpak volgens velen. Eerst het lijf spiertechnisch voor elkaar, zodat het lijf in staat is om een ruiter te vervoeren en dan stappen, draven volgt vanzelf. Bij Shanna zal het misschien iets langer duren, maar het komt vanzelf een keertje. Uiteraard is er niets mis om het paard in kwestie uit te dagen om een paar drafpassen te laten doen, mits niet gericht op het moeten draven.

Wat ook een leuke is voor afwisseling, maar ook voor coöridnatie en balans is balkjes draven aan de longe .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Bladwijzers

Forum Rechten