Oorspronkelijk Geplaatst door
saar
En Saar moest eerst de kids in bed leggen, na flessen en boeren en zingen en voorlezen is het mamavoedings/entertainmentbureau tot hopelijk een uur of 2 vanacht gesloten.
Heb het filmpje ondertussen 10 keer bekeken.
Wat me opvalt: Jij zelf zit rond in je rug. Hiermee leg je automatisch je zwaartepunt naar voren, op de voorhand wel te verstaan. Ook je jonge paardje loopt op de voorhand, waar jij dus jouw extra gewicht even bij plaatst. In stap gaat dat nog, maar in draf wordt dat moeilijker om balans te houden. Paardje zoekt balans met het hoofd, zoekt eigenlijk naar de manier om die extra kilo's zo makkelijk mogelijk te dragen. Door het bochtenwerk en het terug halen vanuit draf wordt het vinden van balans voor het paard niet makkelijker. Denk aan kinderen die leren fietsen, die fietsen gelijk hard. In snelheid is het makkelijker balans vinden dan langzaam. Voor zo'n groen paard is dit tempo veel te laag, ze kan er duidelijk niet mee uit de voeten (en protesteert, eerst vriendelijk, maar haar fases lopen rap op!)
Daarnaast is ze ook in stap wat hol is in de rug, wel ruim loopt maar meer stuwend dan dragend. Ik heb niet het idee dat ze haar rugspieren veel gebruikt. Persoonlijk zou ik hier eerst naar laten kijken, om te voorkomen dat er ergens iets fysieks zit. Vervolgens zou ik rugspieren gaan trainen, aan de longeerlijn, aan de hand maar niet onder zadel. Eerst veel sterker maken, dan pas erop met zadel en in stevig tempo draven.
Ik geloof dat paarden eerlijk en werkwillig zijn, mits ze lichamelijk en geestelijk in staat zijn om de door ons gevraagde opdracht uit te voeren. Jouw paard schreeuwt "ik kan dit nu niet, vraag dit niet aan mij" en aan jou de nobele taak om te zoeken waarom dit nu even niet gaat. Tuurlijk kan je protest ook negeren, de kop in drukken en afstraffen. Zadel erop, zweep erbij en rijden? Om dan in galop tegen hetzelfde probleem aan te lopen?
Bladwijzers