Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 38

Topic: drafprobleem, nu eindelijk op film.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

drafprobleem, nu eindelijk op film.

Na maanden modderen met mn drafprobleem heb ik het eindelijk op video.
    In april leerde ik shanna aandraven onder het zadel. Dit ging toen prima eigenlijk.
    Op ten duur, weet niet precies wanneer, begon ze een soort van "nagefelijk" te lopen.
    Een soort aan te teugel, zonder aan te teugel eigenlijk (lekker vaag he)
    Eerst voelde het nog wel een soort van goed. Ze werd dan erg rond, hield haar hoofd laag.
    Maar ze begon dit steeds extremer te doen, tot ze op een gegeven moment bijna in een soort rollkur loopt.
    Of ik nu met teugels reed of alleen met een touwtje om de hals, zodra ik aandraaf gaat ze zo lopen.
    Hoewel het rond voelt, voel ik erg veel spanning. En nu ik het op film zie, zie ik die spanning ook.
    Ik rijd hier regelmatig stap draf overgangen voor de film, normaal probeer ik 1 goed pasje te belonen uiteraard.

Je zult zien dat ze begin te zwaaien met haar staart zodra ik in mn hoofd haal om aan te draven.
    Vooral bij het laatste stukje is dit goed te zien. ik denk dat ik hier alleen mn bilspieren iets aanspan, en ze begint
    direct geirriteerd te zwaaien.
    Hoewel ik soms misshcien teveel aan de teugels zit, is hier en daar ook wel te zien dat ik dat hiermee niet veroorzaak.
    Ik probeer alleen te zorgen dat haar hoofd niet tussen haar voorbenen verdwijnt (iets wat vorige week gebeurde)

Mn filmster adviseerde me even wat langer rechtuit te rijden en dan langzaam aan te draven over een rechte lijn.
    Dit is dus het laatste stukje. Hier gooit ze me er bijna af

Let alsjeblieft op wat ik doe, wat zij doet en verteld. Ik weet hier niet goed wat de reden is.
    met lange lijnen, longeren ed loopt ze prima, mooi ruim meestal, en hals mooi gestrekt of iets hoger.
    Ik heb het probleem als ik met zadel rijd, met barefoot, met barebackpad of zonder zadel. dat maakt geen enkel verschil.
    Last van haar rug zou kunnen, maar ik heb het idee dat het iets anders is. Met stappen geeft ze geen enkele
    blijk van pijn. Met opstijgen, opzadelen, op haar rug drukken ook al niet. Daarnaast is en blijft shanna met dit soort
    dingen een paardje apart, dat van een mug een olifant kan maken.

Wat ik er nog bij wil zeggen: bij het lange teugelen EN bij stick to me reageert ze vaak ook een sorot van nijdig bij het aandraven.
    Bij longeren weer helemaal niet

Ben erg benieuwd naar wat jullie zien op het filmpje. Of jullie misschien een oorzaak kunnen vinden hiervoor.

https://www.youtube.com/watch?v=e9FSVjupdag[/video]

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Re: drafprobleem, nu eindelijk op film.

Ik vind het echt wel raar . In stap doet ze het niet,maar zodra je aandraaft,gaat dat hoofd direct naar beneden zonder dat jij het vraagt en je handen bewegen nochtans niet zo veel. Misschien dat je haar onbewust toch ergens stoort waardoor ze dit gedrag gaat vertonen. Misschien eens een lesgever erbij halen?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hmmmm lastig.
    Wat gebeurt er als je haar langer door laat draven? Want ik zie nu telkens: Shanna zwaait met haar hoofd, en hup ze mag weer stappen.

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Wat Marja zegt was ook mijn eerste gedachte. Nu beloon je eigenlijk het hoofdschudden door haar weer rust te geven.

Vanaf dit filmpje vind ik dit moeilijk te beoordelen. Ik zie een combinatie van "niet snappen-ongehoorzaamheid-en-geen-leiding geven".

Wat ik zie: een paard dat meteen haar zin krijgt als ze protesteert - ik zou het eens proberen door te zetten want het lijkt erop dat ze niet snapt wat je vraagt, dus staakt en dat vind jij dan wel best. Je beloont in feite haar protest.
    Verder: ik zou nooit een paard inrijden zonder zadel - ze geeft aan dat ze dat gewicht op haar rug niet prettig vindt zo (puntbelasting).
    In stap is dat veel minder belastend - ze is nog niet sterk genoeg. Ze duikt eerst naar beneden om vaart te maken, dan drukt ze de rug meteen weg. En probeert je er zelfs af te bokken. Je ziet ook veel spanning in de onderhals ( let maar eens op die halsspier) Duidelijke signalen lijkt me.

Wat mij betreft dus: vóórdat je verder gaat, iemand met verstand van zaken die rug na te laten kijken. Karianne bv. Ik vermoed dat daar niet veel uit zal komen. Daarna: zadel erop om de belasting van de ruggengraat af te halen ( dus een zadel met boom svp!) én een zweepje erbij om bij protest even aan te tikken om even door de grens heen te gaan. Soms heeft een paard een 'thank you I needed that' nodig om door te zetten. Je zult ongetwijfeld zeggen dat je paard zo gevoelig is.. maar bedenk dan ook dat paarden zich ook zo gaan tonen als ze geen leiding krijgen, als ze niet kunnen steunen op het baasje die hen niet verteld hoe het dan wel moet als ze in het diepe gegooid worden, of iets nieuws moeten doen.

Longeer je haar wel eens met zadel? Ik zou ook het draf-oefenen aan de longe doen ( jij erop, en iemand op de grond met de longe en de longerzweep om erachter wat meer druk te krijgen).

(Voordat iedereen weer valt over zweepgebruik: ik bedoel dus een 'tikje' - niet slaan dus. Denk aan Irwin.)
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

goh... Ik zie een bruine Bruut... behalve dan dat die niet bokt.. maar als hij het ECHT zat was, ging hij in mijn voeten bijten..

Voor mijn gevoel had het bij Bruut toch voornamelijk te maken met fysiek.. met scheefheid wel te verstaan...(*edit* en met het o.a. door die scheefheid niet goed kunnen ontspannen en mede daardoor ook weer slecht achterhand gebruik en een balansprobleem) èn met daarbij (en dat gevoel heb ik bij Shanna ook heel sterk) met een vicieuze cirkel.. Hij had nu eenmaal bedacht dat draven K U T was.. dus liet hij een bult verzet zien.. niet van plan om het te proberen iig! Kleuterpuberteit/uitproberen.. dat soort dingen liggen er voor mijn gevoel toch aan ten grondslag...
    En dan bedoel ik NATUURLIJK niet dat Shanna jou 'moedwillig' dwars zit.. maar ze heeft voor mijn gevoel om één of andere reden in haar koppie dat draven 'not done' is.. (met wellicht als grondoorzaak 'ooit' wel pijn oid)..

Als ik naar het filmpje kijk, zie ik zie ik dat Shanna ook duidelijk in verzet gaat.. mijn gevoel zegt ook aan alle kanten 'NEEHEEE IK WIL NIET' ... maar waarom precies? Het blijft zoeken en puzzelen.. en het valt VET onder de noemer 'natural-handicap' .. Je denkt en denkt en zoekt en zoekt.... 'normal' als in 'ff doorpakken' (en dan zónder schuldgevoel ) lijkt me soms toch zó heerlijk ...
    Maar goed...
    Als het ff kan, zou ik toch om fysiek uit te sluiten (en mijn gevoel bij het zien van dit filmpje is toch wel heel erg dat het haar niet fijn voelt hoor....) liefst zo snel mogelijk een chiromevrouw (weet nog wel een goeie ) laten komen... Zo snel mogelijk als in morgen of dinsdag, zodat je over een week bij Wim gewoon kunt rijden.. en dan bij Wim hiermee aan de slag gaan.. onder begeleiding!!! Wim mee laten kijken naar rechtgerichtheid en tevens wellicht met hem in het midden van de bak de vicieuze cirkel proberen te doorbreken... Bij ons helpt les (van Bianca ) iig altijd wèl heel goed...
    Heel veel succes!
    Oh ja.. of het in dit stadium even uitmaakt of je het schudden nu wel of niet 'beloond' met rust.. kwee nie... 'doorpakken' voelt zowiezo niet fijn bij mij.. krijg je later op je brood.. toch maar liever zoeken naar de oorzaak... denk ik dan...
    Wat ik dus iig NIET zou doen is hier in mijn up mee doormodderen en zelf van alles uit gaan proberen.....Lekker volgende week bij Wim doen...

Verder is het een issue waar ik denk ik met Bruut volgend voorjaar ook weer tegenaan ga lopen.. dus ik volg dit even op de voet!

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Ik wil heel graag wat zinnigs zeggen maar de link van het filmpje werkt blijkbaar niet meer. `
    Sandra, kan je die even nakijken?

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

en als je met z'n tween rijd? Misschien scheelt dat ook en dan vooral lange stukken rechtuit..dan hoeft ze ook niet bezig te zijn met buigen enzo. Misschioen een keer samen met evenlien rijden en dan samen achter elkaar aandraven? Meer zo van...een goed voorbeeld voor je neus dat dat shanna helpt? Ik probeer ook maar mee te denken hoor..ik zou net als de andere ook niet weten waar de oorzaak ligt en dus wat de oplossing is maar ja..

Pfffft lastig zeg!

Ik zie stukjes Susan, stukjes Lodash... maar hoe en wat precies...?
    Unconfident, spanning, weerstand, uitgang niet kunnen vinden...

2 dingen:
    1 Uiteraard kom ik graag langs!! Ik zie ook dat ze 'er' moeite mee heeft, zou fysiek kunnen zijn. Maar hoeft niet, lastig. Dat heb ik met Lodash ook lang gehad: is het fysiek, is het gedrag, is het oud zeer, is het testen? Bij hem zat er toen altijd wel iets fysiek, dat maakte het zo lastig er mee om te gaan. ALS je dat fysieke kunt uitsluiten of verhelpen, dan scheelt dat veel vraagtekens in je hoofd. En vraagtekens in je hoofd komen meestal je horsemanship niet ten goede

2 Eventueel als testje: Kijk eens in stap hoeveel passen van Shanna je in- en uitademt. En probeer dan met diezelfde aantal stappen-ademhaling eens aan te draven met alleen draf in je hoofd, buik, hart. Niet zozeer 'hulpen', maar WEES draf, ga ergens HEEN, kijk daar ook naar. Doe NIETS in je billen/bovenbenen, hoogstens met 1 been iets drijven, geef haar tijd de draf te vinden. Kijken of dat iets uitmaakt... Liefst ook wat mij betreft met zadel...
    (Susan heeft een sterke rug, maar onder bbp wil ze ook liever alleen langzaam en nog liever helemaal niet draven... voelt toch niet zo prettig kennelijk)

Ben benieuwd wat anderen zien!

May the horse be with you!

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik zou in eerste instantie een zadel erop leggen iemand naar de rug laten kijken is natuurlijk altijd goed, maar ik kan me in dit geval niet voorstellen dat het daar iets mee te maken heeft.
    Ik vind het er gewoon uit zien als niet-begrijpen dat ze moet blijven draven, misschien ook gewoon niet willen draven, je beloont haar natuurlijk eigenlijk voor dit gedrag. Ik vind het hoofdzwiepen er gewoon uit zien als verzet. Zou in ieder geval niet draven zonder iemand ernaast, aan de lijn laten nemen zodat de ander circling/longeren kan doen en haar naar voren kan houden. Een ander paard volgen in draf kan ook een oplossing zijn. Als het niet lukt, zou ik wachten tot je dit samen met wim kan doen, want ik zou hier zeker niet nog langer mee doorgaan, gaat niet helemaal de goede kant op, denk ik. Succes!
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Bedankt voor al jullie reacies. moet ze nog even op me in laten werken hoor.
    over de zadelomerkingen. Ik reed hier zonder zadel om te voorkomen dat haar reactie zowel met als zonder zadel identiek is, en dat mensen niet verder zouden kijken dan "laat een zadelpasser komen".
    Langere stukken rechtuit, dit probeerde ik op het laatst en eindigde dus in die bokkesprongen. Dat is ook waarom ik stop met draven als zij stopt en niet "doorzet" dan geeft ze me namelijk domweg vliegles. iets waar ik niet op zit te wachten, en zij niet van leert. Ik heb voorheen weleens wat boos geworden als ze dit deed, en met de savvystring haar achterhand getikt, om te proberen of ze dan hiermee zou stoppen, maar dat ging alleen van kwaad tot erger, waarna ik een super RB paard aan mn touwtje had (was er inmiddels afgesprongen uit nood).
    Ik heb in het verleden al behoorlijk wat problemen gehad met deze dame natuurlijk, en tot nu toe was het bijna altijd terug te voeren op "niet snappen en hiervan in paniek raken". maar dat was dan altijd een RB-probleem. Dit voelt behoorlijk Lb aangezien ze zodra we stappen weer relaxed is...

Gelukkig ga ik volgende week naar Wim. mag hij eens op haar rijden

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

wat je er nu bijverteld, maakt het plaatje wat duidelijker. Eerst schrok ze van jouw touwtje, nu heeft ze zoiets van draf=stom, ze snapt het niet, gaat over in: ik wil niet, duidelijke NEE. Ik vind het er enorm LB uitzien, maar dat soort dingen zijn moeilijk te zeggen van achter de computer. Lekker naar wim, je zit nu in een negatieve spiraal, hij kan je vast vanaf de grond helpen om haar duidelijk te maken dat draf niet zo erg is
    Ik zou alleen een zadel op doen, zodat je zelf beter blijft zitten bij het bokken
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Vanaf dit filmpje vind ik dit moeilijk te beoordelen. Ik zie een combinatie van "niet snappen-ongehoorzaamheid-en-geen-leiding geven".

Wat ik zie: een paard dat meteen haar zin krijgt als ze protesteert - ik zou het eens proberen door te zetten want het lijkt erop dat ze niet snapt wat je vraagt, dus staakt en dat vind jij dan wel best. Je beloont in feite haar protest.

én een zweepje erbij om bij protest even aan te tikken om even door de grens heen te gaan. Soms heeft een paard een 'thank you I needed that' nodig om door te zetten. Je zult ongetwijfeld zeggen dat je paard zo gevoelig is.. maar bedenk dan ook dat paarden zich ook zo gaan tonen als ze geen leiding krijgen, als ze niet kunnen steunen op het baasje die hen niet verteld hoe het dan wel moet als ze in het diepe gegooid worden, of iets nieuws moeten doen.

(Voordat iedereen weer valt over zweepgebruik: ik bedoel dus een 'tikje' - niet slaan dus. Denk aan Irwin.)
    Zoo eens.

Ik zie verzet. Staart zwiept alle kanten op, en met hoofdschudden is, zoals ik het zie, ook verzet. En ze wordt daar direct voor beloond. Want ze mag stoppen.
    Ik zou zeker een zweepje erbij gebruiken, want je wilt haar daar doorheen hebben. Meer aanmoedigen, zoals je bij het bokken deed. Draven is wat je vraagt, dus daar focus je op. Niet op het stappen wanneer ze gaat schudden met haar hoofd. Smileyen en focussen op het draven. Nou, dan komt ze wel. Vraag desnoods iemand mee te draven, al dan niet met CS. Blijft dan nog in verzet, dan zou ik zeker haar rug na laten kijken.

Verder is het natuurlijk altijd nuttig om de rug na te laten kijken. Maar zoals het op mij overkomt is het gewoon een ondeugende dame, die jou aan het testen is

Over wel/ geen zadel gebruik heb ik geen mening.
    Ik ben wel erg nieuwsgierig of je een zadel hebt voor haar en zo ja, welke?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb zowel een barefoot als een thorowgood dressuur voor haar.
    Ik denk dat ik met dat doorzetten maar even wacht tot bij Wim. mag hij proberen.
    Ik zag ook niet echt rugproblemen. vooral omdat ze me gewoon op laat stappen, en ze best soepel loopt met stappen en longeren.
    Ben erg benieuwd of Wim dit op kan lossen. Hij heeft aleens eerder behoorlijk moeite gehad met d'r, hihi.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik stuur Saar even een berichtje om te vragen wat zij denkt/ziet. Ik heb wel mijn ideeën, maar kan dit niet goed uitleggen. Saar wel, dus vandaar .
    Momentje geduld dus!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten