Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 38 van de 38

Topic: drafprobleem, nu eindelijk op film.

Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Re: drafprobleem, nu eindelijk op film.

Ik leef hier helemaal met je mee. Het is net of ik mijn paardje zie lopen in het begin van onze huidige sessies.
    Ik kocht ze als 4jarige omdat ze iedereen eraf gooide in de manege. Ze is nu 7, heeft al vaak mank gestaan en kan ontzettend moeilijk te rijden zijn. Sinds vorige maand heb ik nu wekelijks lessen in het recht richten volgens Antoine Debodt zijn methode.
    In mei volgde ik de cursus van Chris Irwin maar hij kon me geen raad geven.
    Je paardje is zeker niet nukkig of zo. Ze probeert je iets te vertellen en volgens mij heeft ze een ongelijke bespiering. Mijn paardje is extreem links gebogen. Als je rechtdoor rijdt en je hebt het gevoel dat je meer gewicht in de ene dan in de andere hand hebt dan is ze niet in balans en dat is de eerste vereiste en daaruit komt de ontspanning. Ik heb al vele oplossingen gelezen in de verschillende antwoorden en vat ze graag nog even samen. Om het ons allebei gemakkelijk te maken kon ik beter met teugels rijden. Altijd lichtrijden in draf zolang de rug nog niet sterk genoeg is. Ik moet dan iets meer gewicht op mijn binnenbeugel nemen en buitenstelling aan het hoofd vragen. Omdat ze zo moeilijk hun balans kunnen vinden gaan ze vanzelf over in galop. Dit toestaan en ook tijdens de galop niet doorzitten maar goed meeveren met de knieën. Het hoofdschudden gaat er nu nog vaak heftig aan toe, zodat de teugels soms over haar oren vliegen, ik moet dan het tempo verhogen en het lukt me steeds vlugger om ze ontpannen te krijgen. Als mijn lesgeefster komt dan rijdt zij er eerst mee en dan komt de ontspanning nog veel vlugger. Zij weet dan ook precies wat te doen op welk moment en voelt mijn paard veel beter aan. Als ik op het eind van de les dan eens mijn hoofdstel af doe om te rijden is ze zoveel makkelijker te besturen omdat ze zich zoveel beter in haar vel voelt.
    Bij ons gaat het nu al zoveel beter dan een maand geleden dat ik terug eraan denk om mijn level 2 eens te filmen.
    Ik ben zeker dat Wim je probleem zal kunnen oplossen en wens je veel suc6 met je paardje
    keep it fun!

Actief Forumlid *Sylvia*'s Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    53

Volgens mij is het een ik voel me niet goed in men vel probleem.
    Ikzelf ben helemaal niet goed in uitleg, maar ik ben er vrij zeker van dat lessen van Ingrid Pas (woont in Dordrecht) je verder gaan kunnen helpen.
    Ik neem nu al even les van haar en heb er net een weekend opzitten. Tjonge je paard veranderd echt wel hoor en er wordt rekening gehouden met respect naar het paard toe.
    En het is bovenop een fantastische vrouw met heeeel veeel kennis !

Eigenlijk zijn haar lessen voor iedereen goed, niet alleen als je problemen hebt
    Parelli is een virus, mijne Oliver een passie

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

jammer dat ik hélémáál aan de andere kant van he land woon , maar bedankt voor de tip. Ik hoop vooralsnog dat Wim bekwaam genoeg om mij én Shanna te leren normaal te draven... Ik heb het zelf proberen maar even opgegeven, aangezien ik toch volgende week naar wim vertrek. Het lijkt me weinig zin mijn fouten steeds weer te bevestigen.

Ik heb onlangs een filmpje gekregen van Lieke dat ze had gemaakt toen ik voor een van de eerste keren met shanna draafde, Hierbij valt ze direct stil toen ik even mn evenwicht verloor en naar voren hing. Wellicht ligt daar de oorzaak van dit hele gebeuren. Want daarna begon ze steeds weer zelf geirriteerd stil te staan, tóen al! Alleen vond ik het toen al heel knap dat ze het aandraven uberhaupt snapte en besteedde ik er niet teveel aandacht aan.

Actief Forumlid *Sylvia*'s Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    53

Zoveel ken ik niet in Nl Ik weet ook niet tot waar ze gaat, kan het altijd is vragen natuurlijk.
    Maar ik zou er juist wel veel aandacht aan geven, jou houding, gewichtverleging, balans e.d. is uitermate belangrijk. Maar je moet natuurlijk wel weten hoe en dat ben ik nu aan het leren. Bv doorzitten doe je niet op en neer, maar zijdelings met je heupen, in kadans met je paard, alsof je aan het dansen bent, net hetzelfde in stap. Het is iets klein maar je paard vind het duidelijk veel leuker.
    Zij leert jou echt één worden met het paard en je ziet hem duidelijk genieten en briezen dat hij zich goed voelt in zen vel.
    Ik hoop dat Wim je verder kan helpen, veel succes !

Moest je toch interesse hebben of anderen, kan je me altijd pb'en.
    Parelli is een virus, mijne Oliver een passie

Actief Forumlid Fam's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

@Aylakim: dat klinkt heftig zeg. Is het niet wat voor jouw paardje om eens naar een chiro/osteopaat te gaan? (heb je waarschijnlijk al gedaan, maar toch)
    Well-behaved women rarely make history

Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Heb ik idd gedaan. In mei is ze de eerste keer geweest en heeft 4 punten behandeld. thv de bovendste nekwervel, de schoft, lumbaal en aan het bekken. Ze heeft de 2e keer geen vaste punten meer gevonden, mijn paard kan zich gewoon moeilijk ontspannen. Omdat ze nog steeds mankte heeft ze toen pijnstillende en ontstekingsremmende medicatie gegeven en een pijnstilende kruidenpoeder voor na die behandeling. Zodra ze beter liep zijn we dan gestart met DeBodt zijn methode en nu loopt ze toch stukken beter dan toen terwijl alle pillekes en poederkes al op zijn.
    "A brace in the body is a brace in the mind" klopt niet altijd heb ik nu al duidelijk ondervonden. Bij het begin van iedere sessie is ze gewoon stijf. Daardoor komt die brace in the mind en al dat gedoe met haar hoofd. Vroeger dacht ik dat het was van op stal te staan maar ze is sinds eind maart verhuisd en loopt nu altijd buiten.
    Ik kom nu net terug van mijn les en we zijn al heel tevreden dat ze nu al slangevoltes kan rijden zonder om te vallen. In het begin was dat helemaal niet mogelijk zonder op of over de schouder te vallen.
    keep it fun!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik hoop maar dat ik met shanna dit proces NU stil kan zetten en na mn week les weer op betere voet verder kan gaan. Klinkt inderdaad vrij heftig, Aylakim. Gek genoeg loopt ze met grondwerk erg soepel, zowel linksom als rechtsom. Heeft totaal géén probleem om voltes te vergroten en te verkleinen en haar achterhand er verder onder te zetten, laat haar rug vaak mooi los op de volte, en doet schouderbinnenwaarts op de kleinste aanwijzing zonder protesteren. Rechtsom is wel iets moeilijker hoor, maar omvallen of dat soort drama's nee... Het duurt dan gewoon iets langer voor ze ontspant, een logische reactie vind ik, omdat ik zelf ook rechtsom wat meer zit te klunsen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Wat ik zie: haar stap wordt nu en dan iets onregelmatig, vooral voor het aandraven. ik zie er ook eerder een zoeken/grenzen verkennen in van een jong paard wat het allemaal nog moeilijk vindt. Ze draaft ook erg op de voorhand aan en gebruikt haar hals dan om evenwicht te zoeken, vindt dat niet en gaat dna wat in verzet.
    Verder lijk je heel erg nu en dan iets met je billen/bovenste deel bovenbenen te knellen.
    Wat ik zou doen: MET zadel rijden, absoluut, correct en in balans lichtrijden, lange teugel, als ze zo diep komt hoofd iets omhoog vragen. Maar nog daar voor haar stap onder de ruiter proberen te verbeteren. Lange stukken rechtuit met tempowisselingen in de stap, balkjes, ongelijk terrein,...
    En dan als je draaft niet meer zo snel stoppen, gewoon duidelijk zijn, tempo draf met je zit regelen en het zoeken en grenzen testen negeren, heel erg belonen bij goed lopen.
    Geef je verslag van hoe het bij Wim was? Ben benieuwd!

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten