M'n paard lijkt een eigenaardige gedragsverandering te hebben ondergaan na een rit in de regen. Misschien is het toeval, misschien heeft iemand een logische verklaring of heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt. Het gaat om het volgende:
Vorige week zondag besloot ik dat het tijd was om weer eens een wat langere buitenrit te maken. De buienradar voorspelde regen in de middag. Toen ik om half 12 in de zon wegreed vond ik dat ik het wel ging halen om voor de regen terug te zijn. Dus alleen een t-shirtje aan en op naar de hei.
Waar het begon te stortregenen.![]()
Nou ben ik al maanden bezig om paardlief aan z'n verstand te peuteren dat een overgang naar draf buiten niet gelijk staat aan een overgang naar rengalop. We zijn inmiddels zover dat hij niet meer uit stap in 1 keer doorschiet naar de hoogste versnelling, maar hij vindt zichzelf als heel sociaal als hij tussen stap en rengalop een meter of 30 steeds sneller draaft.![]()
Buiten ben ik dus in het algemeen bezig met beheersing van het draftempo tot 'ie ontspant. Maar koukleum als ik ben wilde ik echt niet in een sukkeldrafje terug naar het bos en het regende echt hard. Dus ik vroeg galop, met in m'n achterhoofd de gedachte dat ik in dit weer toch niet veel boswandelaars tegen zou komen en ik dus best een stukje onbeheerst het bos in kon denderen.
En toen kreeg ikGeen rengalop, maar gewoon een galopje dat ons snel onder de bomen bracht. En dat eenmaal daar weer keurig op m'n zit terugkon naar een draftempo dat toch echt wel in de categorie 'arbeidsdraf' viel. Dat had ik nog nooit meegemaakt dus ik heb m'n plan om linea recta naar huis te rijden omgegooid en kwam een paar uur later steenkoud maar erg blij en relaxed in een waterig zonnetje terug. Paard uitgebreid laten rollen en terug in de wei gezet, waar hij eerst een uitgebreid ging staan geeuwen.
Afgelopen week en weekend verder niet naar buiten geweest, tot ik dinsdagavond wegens zwembad in de buitenbak op het idee kwam om dan maar gauw voor donker een rondje buiten te gaan rijden. Tot mijn stomme verbazing kon ik gewoon aandraven. Niks geen gedram. Na een paar kilometer werd Pathos toch een beetje heter, galoppeerde aan (op een normale manier, niet de manier waarbij ik ineens een halve meter lager zit en hij in uitgestrekte galop de horizon tegemoet scheurt) en kwam na vijf galopsprongen op mijn verzoek terug! Toen hij daarna nog eens aangaloppeerd heb ik 'm niet teruggenomen, maar afgewacht of hij hetzelfde tempo aan zou houden en jawel, de verbinding bleef. Dus heb ik 'm dat pad uit laten galopperen.![]()
Zou dit toeval zijn en heb ik de volgende keer weer 'gewoon' een drammerig paard dat alleen wil rennen onder me. Of zou het kwartje bij Pathos gevallen zijn omdat ik om galop vroeg i.p.v. dat tegen te houden, of zou hij tijdens de lange rit braver zijn geweest vanweg de regen (Pathos haat water, is geen angst, is echt een ongelooflijke hekel aan nattigheid)?
Bladwijzers