Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 33

Topic: droest.

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

droest.

Gister morgen ben ik me kapot geschrokken in de wei, Shakira stond er met een hele dikke kaak en een groot gezwel vol bloed en pus.
    We hebben toen snel de dierenarts gebeld die rond 2 uur kwam. Ze dacht aan een vorm van droest of een dazensteek die was gaan ontsteken.
    ze kon er in ieder geval heel weinig aan doen, ontstekingsremmers zouden de boel alleen maar vertragen en antibiotica was het al te laat voor omdat het open was.

Vandaag heb ik mijn foto-toestel meegenomen en er foto's van gemaakt.

LET OP HET IS GEEN PRETTIG GEZICHT!!!

foto's voor het wassen.

foto na het wassen, een heel gat kwam er te voor schijn.

Omdat shakira helemaal onder het bloed en pus zat van de wond kwamen er ook steeds meer vliegen op haar borst en benen. Het werd een soort cirkel, vliegen op shakira, shakira jaagt ze weg maar door haar hoofdbewegingen kwam er weer pus op haar lichaam bij, meer vliegen komen terug. Daarom hebben we vanmiddag snel een dekken voor haar gekocht waar ze erg blij mee is.

hebben jullie nog tips of ervaringen met dit soort wonden of droest?

groetjes Elianne
    The darkest hour is befor it get light!!!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: droest.

Heeft Skakira ook koorts?
    En de andere paarden?
    Als het idd droes is (zonder t) dan is het zéér besmettelijk. Zorg er dus voor dat je niet ongewassen en in dezelfde kleding naar andere paarden gaat.

Tegen droes kun je idd niets doen; wel in de gaten houden of het paard goed kan blijven ademen (als er een abces in de keel zit kan dat in uitzonderlijek gevallen benauwdheid geven, dan de DA bellen). Het ziet er heel naar uti allemaal en het paard kan er aardig ziek van zijn, maar het goede nieuws is dat het in de meeste gevallen ook vanzelf weer over gaat. Alleen jonge paarden (veulens) en paarden met een verlaagde weerstand lopen risico's, maar een gezond volwassen paard komt er over het algemeen gewoon goed doorheen.

Zat die bult er nou ineens, in 1 dag?

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Sterkte!

Met de juiste verzorging komt een paard met Droes er meestal goed over heen hoor!
    Het is ZEER besmettelijk, dus let wel op!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Antibiotica mag niet eens bij droes, aangezien er dan verslagen droes kan komen. Dus prima dat je geen AB heb gekregen. Maar áls het wel droes is, is het mega-besmettelijk, dus de anderen komen ook aan de beurt waarschijnlijk...

Wat ik me alleen afvraag, waren er vooraf geen symptomen bij Shak te bemerken? Zoals koorts, lamlendig zijn, niet helemaal fit en last but not least... is die bult in 1 nacht ontstaan en opengebroken?

Beterschap enne... hou de wond goed vliegvrij (voor zover mogelijk op zo'n nare plek).
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Pff verschrikkelijk! Pas op voor andere paarden inderdaad. Hopen dat het snel goed komt. Er zit maar 1 positief iets aan en dat is dat het in ieder geval de laatste keer zal zijn dat ze het heeft, het komt namelijk niet terug.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hmmm een paard dat eenmaal droes heeft gehad heeft niet meer zo'n grote kans het later nog eens te krijgen, maar het kán wel hoor. Een eenmaal doorgemaakte infectie geeft helaas geen levenslange garantie om het niet meer te krijgen.

Maar ik ben ook wel beniewd of Shakira niet eerder al ziek was, want meestal zie je van te voren wel al verschijnselen.
    En is ze nu ziek? Lusteloos? Of is ze net als anders?

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ahh niet zo prettig

Hou ze wel goed apart hé dat de andere paardjes het ook niet krijgen. één is al genoeg!

Veel beterschap aan Shak!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Apr 2005

Shakira heeft inderdaad ook koorts 38,5 ze is ook overdreven rustig en een beetje lusteloos inderdaad.
    Die bult is inderdaad hoe gek het ook klinkt in 1 nacht ontstaan en opengebroken. Misschien had ze dinsdag ook al wel een bultje maar dat heb ik in ieder geval niet opgemerkt toen en maandag heb ik zelfs nog op haar gereden.
    Ibbeltje onze jaarling shetlander loopt ook tussen de grote paarden en die krijg het ook al, ze heeft al net zo'n grote bult onder haar kin hangen als Shakira alleen moet hij nog open springen bij de rest van de andere paarden is nog niks te zien.

bedankt voor de tips en voorlopig kom ik even niet bij andere paarden in de buurt.

nog 1 vraagje, zijn paarden hier niet tegen ingeent?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nee, paarden worden hier niet tegen inge-ent. Er is geen goede enting tegen.

Hè bah, als Ibbeltje het nu ook al heeft, dan is het dus echt droes en geen geïnfecteerde dazenbult (dat leek me ook al nogal groot daarvoor eigenlijk).

Goed schoonhouden, regelmatig temperaturen, en verder kun je niet veel doen eigenlijk...

Hou ook in de gaten of de zieke paarden nog goed met hun hoofd bij het gras en het water kunnen komen; soms is hun keel zo pijnlijk (opgezette klieren, of door zo'n etterbult) dat ze hun hoofd niet meer helemaal omlaag kunnen brengen en dan zul je het voer/water wat hoger moeten zetten.

Het is hartstikke rot om je paard zo ziek te zien!
    Atli heeft het ook gehad, toen ik hem net een paar maanden had. Hij is er wel 2 weken ziek van geweest, en vrijwel alle paarden op stal hadden het toen ook gekregen. Paarden blijven nadat ze hersteld zijn nog wekenlang besmettelijk, ik geloof wel 6 tot 8 weken! Zoek dit even uit, voor je weer met de paarden van het erf afgaat.

Beterschap!

Aangemeld
    Apr 2005

@marja heel erg bedankt voor de tips en informatie!
    het is inderdaad alles behalve prettig om je paard zo ziek te zien.
    Ik hoop dat de rest gespaard blijven maar ik vrees van niet, het is inderdaad echt zeker dat het droes is nu.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... droes.html

Vash heeft het ook gehad en is er gelukkig ook weer helemaal bovenop gekomen. Heb de abcessen toen helpen openbreken door er trekzalf op te doen. Ze kan nog meer bulten gaan krijgen, en het is belangrijk dat ze naar buiten toe doorbreken en niet van binnen openbarsten. Op de link hierboven staat nog meer info. Ik ben in die periode wel bij Vash op bezoek gegaan, maar daarna niet langs andere stallen, direct huiswaarts en bij thuiskomst alles in de was en de schoenen in de Dettol. De droesbacterie is hardnekkig en kan lang buiten het paard overleven. Daarom duurt het op een grote stal ondanks maatregelen soms erg lang voor de infectie onder controle is.
    Nu het abces geknapt is zal ze zich allicht alweer beter voelen als daarvoor. Geef 'r maar een dikke knuf en de Ibbeltje ook. En hou de rest in de gaten, want zoals gezegd: het is onwijs besmettelijk en bijna niet te voorkomen, zeker als ze bij elkaar in de buurt staan.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    45
    Dagboek Berichten
    33

Oei, Elianne, dat is geen goed nieuws. Ik hoop dat Shakira er snel weer bovenop is, vind dat gat er maar een beetje eng uitzien brrrr...
    Beterschap!
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Pfoe! Slecht nieuws! Veel sterkte en hopelijk is het snel beter,want ik vind het echt eng! Zomaar op 1 nacht gegroeid. Droes is mega besmettelijk dus hou je andere paarden extra in het oog.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ziet er echt eng uit. Echt straf dat dit zomaar in een nacht kan groeien en openbarsten. Hopelijk voelt Shakira zich snel beter
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

he bah wat vervelend voor jullie!

Beterschap!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten