Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Hackamore aan zadel bevestigen?

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Hackamore aan zadel bevestigen?

Ik ga straks voor de eerste keer met mijn natural hackamore rijden. Buiten mijn teugels hangt er ook nog een vastbind- of leidtouw aan vast. Ik zou deze graag aan mijn zadel bevestigen,want anders gaat hij de hele tijd tegen Aspen aanzwiepen. In stap zal dat nog meevallen,maar eenmaal ik ga draven of binnenkort galloperen zal het zeker niet fijn voor hem zijn.

Maar hoe maak ik dat touw aan mijn zadel vast? Hier is een foto ter demonstratie:

Ik heb zelf totaal geen idee hoe ik aan zo'n knoop zou moeten beginnen Moet ik hem gewoon door een ring aan mijn zadel halen,dan oprollen en vanonderen een knoop maken of is het echt een speciale knoop? Iemand die dit kan of een link kan geven?

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Re: Hackamore aan zadel bevestigen?

Ik zit met hetzelfde probleem... Ik had al geprobeerd om het door de ring te steken en dan opdraaien. De plooit dan het touw dubbel en draait de rest errond. Maar mijn probleem is dat je dan je touw niet zo snel kan lostrekken in een noodgeval... Ben zo ooit van m'n paard gevallen en m'n paard is gaan lopen en ik kon tevoet terug... Had 'k toen dat uiteinde gehad had 'k m'n paard bij me kunnen houden....

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Je houdt je touw in een lus vast. Die lus steek je ergens door een ring aan je zadel. Dan heb je nog een heel stuk touw over en dat trek je een klein stukje door de lus met als gevolg dat je een nieuwe lus krijgt. Daar trek je weer stukje touw dubbel door en zo voort.
    Deze uitleg zal wel onbegrijpelijk zijn vrees ik.

Misschien iemand die het handiger kan uitleggen?

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

ik snap wel wat je bedoelt. Dus als je ondeaan trekt, dan trek je alles ineens los...
    oeps ik heb het dus altijd verkeerd vastgemaakt. Ik stak eerst het touw door de ring, en dan begon 'k pas lussen te maken. Met gevolg dus dat als 'k de heleboel los trok dat m'n touw nog door de ring bleef steken en nog steeds niet op tijd los was....

[size=99px]edit: eventjes corrigeren want 'k was chinees aan het schrijven hahaha[/size]

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ik vind m best handig tis ff uitproberen he
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Er is een website ergens met de plaatjes van de knopen van Parelli. Maar waar oh waar ook al weer.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Hihi, die foto, dan ben ik!!! da's grappig!!!
    Ik deed het altijd zo (zie foto):
    teugel dubbelvouwen, en de vouw door een ringetje halen.
    Zorg dat de lus ongeveer tot aan je knie reikt dan heb je er weinig last van.
    het stuk wat je dan nog overhoudt wikkel je om de los, waarna je het uiteinde door
    het laatste stukje lus haalt. Goed aantrekken.
    Eventueel kun je het uiteinde los laten hangen zoals op de foto, of nog een keertje door de ring terugsteken.
    net wat je prettig vind.
    Geen officiele parelliknoop, maar het werkt prima zo. Hij is ook binnen 1 seconde los. Even
    uiteinde door de lus terughalen, en je hebt het touw weer terug.
    Ik weet niet waar je die foto vandaan hebt getoverd, maar ik had in het topic hierover ook een closeupfoto geplaatst

Aangemeld
    Aug 2006

Sandra,ik dacht wel dat jij het was. Ik heb de foto van de site van Equiplay geplukt.
    Maar het probleem is: ik heb geen passende ring aan mijn zadel . Ik heb er twee van die kleine,maar daar geraakt het touw noch de lus niet door. Ik heb het gisteren een beetje opgelost door een stuk van het touw tussen mijn zadel en zadeldoek in te proppen.

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Ik heb een paniek (?) haak aan mijn zadel, past hij wel door.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aspen
    Maar het probleem is: ik heb geen passende ring aan mijn zadel . Ik heb er twee van die kleine,maar daar geraakt het touw noch de lus niet door. Ik heb het gisteren een beetje opgelost door een stuk van het touw tussen mijn zadel en zadeldoek in te proppen.
    Je kan een grote karabijnhaak kopen en deze bevestigen aan je kleine haakje. Dan past het wel, heb ik ook gedaan.

Aangemeld
    Aug 2006

Dat is een idee! Hartelijk bedankt!

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Er is een website ergens met de plaatjes van de knopen van Parelli. Maar waar oh waar ook al weer.
    http://www.parelli.com/files/instructio ... s_know.pdf grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Sorry voor het omhooghalen van een 'oud' topic hoor, maar ken je de normale 'paardenknoop' (die gebruikt wordt om paarden vast te zetten. Weet niet óf je je paard vastzet hoor, maar volgens mij leert iedere beginnende normal-ruiter deze knoop, toch? ). Het is eigenlijk die, maar dan net zo vaak als dat je touw lang is. Dus elke keer door de lus weer een nieuwe lus, dan de knoop, en door de lus die dan weer overblijft wéér een nieuwe lus met knoop.
    Wel zorgen dat je de lussen een beetje klein houd, dan kun je meer slagen maken, en het staat mooier ( )

Aangemeld
    Aug 2006

Dank je Joyce!
    Op de playday heeft iemand ook gedemonstreerd hoe je die knoop moet maken en nu kan ik hem dus!

Bladwijzers

Forum Rechten