Bekijk Poll Resultaten: eerste bit: welke zou je nemen en waarom?

Stemmers
29. Je mag niet op deze poll stemmen
  • dunne enkelgebroken water- of bustrens

    3 10,34%
  • dikke enkelgebroken water- of bustrens

    0 0%
  • dunne dubbelgebroken water- of bustrens

    3 10,34%
  • dikke dubbelgebroken water- of bustrens

    6 20,69%
  • myler comfort snaffle

    13 44,83%
  • anders, nl.:

    4 13,79%
Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 41 van de 41

Topic: poll: welke bit zou je kiezen voor een jong paard?

  1. #31
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: poll: welke bit zou je kiezen voor een jong paard?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Volgens mij wel, na de opmerking van Callippo ben ik er over door gaan denken, en volgens mij zit het zó bij de bustrens bitjes:
    Omdat daar de onderkant van "bus" meedraait naar achteren (richting teugel) als je aan de teugel trekt, draaite de bovenkant van de bus naar voren. En omdat die vastzit aan het bakstuk komt er dus druk achter de oren. Dat geeft een hefboomwerking.
    Volgens mij is dit effect maar heel lichtjes hoor, áls het er al is... En je zou het dan dus ook niet hebben als je losse bitringen gebruikt.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Door de bus langer te maken (zoals bv de stang van het stang en trens hoofdstel) versterk je dat nog eens.
    Volgens mij geeft een verlenging voornamelijk meer druk in de mond...
    Maar goed, ik heb nog nooit met een dergelijke optoming gereden, ik zou het dan eens grondig moeten bestuderen om er zeker van te zijn.

    [quote="lila"]
    Een lage neusriem (of een gecombineerde neusriem waarbij het onderste riempje onder het bit door gaat) die niet strak zit (2 vingers) zorgt er mede voor dat het bit wat meer steun heeft, stabieler (maar niet klemvast) in de mond ligt en niet van ]

    Bij een gecombineerde neusriem hoort het onderste riempje (het sperriempje) *over* het bit te lopen. Het sperriempje zorgt ervoor dat het paard -zoals de naam al aangeeft- zijn mond niet kan opensperren. Het zorgt daarbij ook inderdaad voor stabiliteit, maar als je wilt dat je bit stabiel ligt, kun je ook een slobberriempje onder het bit vastmaken (dat is dus een riempje dat je aan de bitringen vastmaakt en dat onder de kin van het paard loop). Dat heeft niet als nadeel dat het paard niet meer kan protesteren tegen teveel druk in de mond, maar het zorgt er wel voor dat je het bit niet per ongeluk door de mond kunt trekken.
    Als de hulpen rustiger door moeten komen, betekent dat dat de ruiterhand niet stabiel/rustig/zacht genoeg is en dat betekent in mijn ogen: niet met bit rijden, maar met halster, totdat je een echt onafhankelijke zit hebt verkregen. Dán pas kun je goed met een bit gaan rijden, zoals het bedoeld is. En dan heb je ook geen hulpmiddelen meer nodig om te zorgen dat het bit stabiel in de mond blijft liggen...

  2. #32
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    Re: poll: welke bit zou je kiezen voor een jong paard?

    Er bestaan wel degelijk bitten waarbij er extra druk achter de oren wordt gezet! Ik ben de naam ervan even kwijt, maar ze hebben 3 ringen boven elkaar, en dan heb je verschillende instellingen:
    bakstukken en teugels in middelste ring: gewone werking, hetzelfde als een bit met vaste ringen
    bakstukken in middelste ring en teugels in onderste ring: hefboomwerking in de mond, als je trekt aan de teugels, trek je extra hard in de mond
    teugels in de onderste ring en bakstukken in de bovenste ring: hefboomwerking in de mond én achter de oren. (zoals iemand hierboven al heeft beschreven), als je aan de teugels trekt, komt de onderste ring naar jou toe, en gaat de bovenste ring dus naar voor kantelen, waardoor er extra druk komt op de bastukken en dus achter de oren.

    arme paardjes...

  3. #33
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: poll: welke bit zou je kiezen voor een jong paard?

    Oké, dus ze bestaan wel.
    Maar dan heb je het dus wel over een apart soort bit (met extra ringen - hefboomwerking). Een gewoon D-trensje werkt dan toch nauwelijks in achter de oren?

  4. #34
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: poll: welke bit zou je kiezen voor een jong paard?

    hefboomwerking is iets anders dan 'inwerken achter de oren'
    De hefboom zit namelijk tussen je handen en het bit, waardoor je meer druk op het bit zet dan je met je handen uitoefent omdat het scharnierpunt van het bit hoger ligt (bij het bakstuk) dan waar het bit in de mond ligt.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #35
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    Re: poll: welke bit zou je kiezen voor een jong paard?

    ja marja, dat zijn inderdaad nog andere bitten dan een gewone D-trens. Als ik eens een fotootje vind...

    Callippo, het bit waar ik het over heb, heeft een hefboomwerking naar de mond én naar achter de oren! Ik zal echt eens een prentje moeten zoeken... ofwel moet ik mijn tekentalent eens laten zien (ahum).

  6. #36
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    Re: poll: welke bit zou je kiezen voor een jong paard?

    ok... fotootjes gevonden...

    dit is het bit dat ik voor ogen had, en ik heb het dus ook al op die manier zien gebruiken. De uitleg bij dit bit is:
    Conrad-Universal bit :
    Bij het Conrad-Universal bit kan de teugel op een aantal punten bevestigd worden waardoor de inwerking veranderd

  7. #37
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    Re: poll: welke bit zou je kiezen voor een jong paard?

    met het zoeken ook dit bit tegengekomen, wat dus zeker gemaakt is voor de werking achter de oren, want dit is de uitleg erbij:
    Baucher trens :
    De Baucher trens heeft een lichte hefboomwerking die een neerwaartse druk achter de oren geeft.

  8. #38
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: poll: welke bit zou je kiezen voor een jong paard?

    OK K-trien, ik ben overtuigd, er zijn dus kennelijk bitten die druk achter de oren geven.
    Weer wat geleerd.

  9. #39
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    Re: poll: welke bit zou je kiezen voor een jong paard?

    Hehe, kan ik jullie toch ook eens iets vertellen , want anders stel ik alleen maar Parelli-beginnelingen-vraagjes

  10. #40
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: poll: welke bit zou je kiezen voor een jong paard?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Door de bus langer te maken (zoals bv de stang van het stang en trens hoofdstel) versterk je dat nog eens.
    Volgens mij geeft een verlenging voornamelijk meer druk in de mond...
    Maar goed, ik heb nog nooit met een dergelijke optoming gereden, ik zou het dan eens grondig moeten bestuderen om er zeker van te zijn.
    okee, hier een plaatje waar je duidelijk kan voorstellen dat als je aan de stangteugel trekt er druk komt in de mond én aan het bakstuk. Met Ollie heb ik hier vanaf de Z-dressuur mee gereden, een mond vol, en met een veel duidelijker/scherper inwerking. Daarom mag (hoeft niet) je bij de dressuur ook pas met dat soort bitten rijden vanaf een bepaald wedstrijdniveau (wat je thuis doet controleert niemand natuurlijk, maar het was/is bij ons i.i.g. not done om eerder met stang en trens te gaan rijden dan dat je ook daadwerkelijk met dat paard daar de wedstrijdpunten voor had/hebt). Ik vind het vreemd dat ze vanaf een nog hoger niveau de ruiter verplichten om hiermee te rijden echt onzinnig, omdat je de "trucjes" er ook met een simpel trensje uit moet kunnen rijden (of zoals Pat helemaal zonder hoofdstel...)


    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Bij een gecombineerde neusriem hoort het onderste riempje (het sperriempje) *over* het bit te lopen. .
    Zo bedoelde ik het ook......onder in de zin van niet bovenlangs, maar wel over het bit heen idd.

  11. #41
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Spanbroek
    Berichten
    178

    Re: poll: welke bit zou je kiezen voor een jong paard?

    Ik heb gekozen voor anders, namelijk... geen bit.

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •