Bekijk Poll Resultaten: eerste bit: welke zou je nemen en waarom?

Stemmers
29. Je mag niet op deze poll stemmen
  • dunne enkelgebroken water- of bustrens

3 10,34%
  • dikke enkelgebroken water- of bustrens

0 0%
  • dunne dubbelgebroken water- of bustrens

3 10,34%
  • dikke dubbelgebroken water- of bustrens

6 20,69%
  • myler comfort snaffle

13 44,83%
  • anders, nl.:

4 13,79%
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 41

Topic: poll: welke bit zou je kiezen voor een jong paard?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Re: poll: welke bit zou je kiezen voor een jong paard?

Ik heb ook een myler loose ring comfort snaffle (hele mond vol, hopelijk voor het paard niet ) en heb dr ooit eens een topic over geschreven. Ik heb dit bit gekocht omdat dat mij het meest mond-vriendelijke bit lijkt.

Wat hoogt van het bit betreft: van Parelli moet je je bit zo laag hangen, dat het paard zelf het bit hoger in de mond kan dragen als hij dat wil. Met een bustrens kan dat niet, omdat het bit niet langs de ringen omhoog kan glijden.
    Ook werkt een bustrens een heel klein beetje met hefboom en de myler die jij op het plaatje laat zien heeft dan ook nog ringen voor extra hefboom effect.

De loose ring van Myler is ook het goedkoopst en lijkt het meest op het bitje wat Parelli gebruikt (incl koperstrips). Als je hem in amerika bestelt is hij maar 50 dollar (ex verzenden ...)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Chrissie's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004

Ik ga voor rijden zonder bit. Gewoon met een rijhalster of bitlooshoofdstel. Mocht je echt met een bit willen rijden, dan kun je kiezen voor een leren bit. Heb er goeie ervaringen mee (paarden rijden van anderen) en ook goeie dingen over gehoord.
    Mijn dieren zijn mijn alles.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Wat hoogt van het bit betreft: van Parelli moet je je bit zo laag hangen, dat het paard zelf het bit hoger in de mond kan dragen als hij dat wil. Met een bustrens kan dat niet, omdat het bit niet langs de ringen omhoog kan glijden.
    Ook werkt een bustrens een heel klein beetje met hefboom en de myler die jij op het plaatje laat zien heeft dan ook nog ringen voor extra hefboom effect.
    Dat van een beetje hefboom: ja, dat is idd waar! Ook omdat het aan het bakstuk vastzit, nooit aan gedacht!
    Maar als je paard het bit hoger of lager in de mond wil dragen, waarom wordt het dan aan het bakstuk vastgemaakt. Dat is toch juist om een beetj hefboomwerking te krijgen zodat er druk achgter de oren komt? Dan was het handiger een hoofdstel uit te vinden waarbij het bit niet aan het bakstuk vastzit en je dus ook nooit druk achter de oren op kan bouwen (of bestaat dat al...).
    en dan nog een vraag: dan mag bij een watertrens er zeker geen plastic rondje overheen om de lip te beschermen? dat is een beetje mijn bezwaar tegen watertrenzen, dat hun lip tussen mondstuk en ring kan komen. Of belemmert dat plasticje deze bewegingsvrijheid niet?

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik denk niet zozeer dat de bakstukken bedoeld zijn om hefboomwerking te veroorzaken maar om te voorkomen dat het bit niet uit de mond valt
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

, hihi, ja, dat ook, maar ik bedoel een constructie waarbij het bit vastzit aan de neusriem en die vervolgens weer vastzit aan een bakstuk.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Huh? Het bit vast aan de neusriem? Nooit gezien...
    Ik rij trouwens ook niet met neusriem.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Volgens mij bestaat het ook niet hoor, maar ik bedoel (soms lastig als je niet met handen en voeten je verhaal kan begeleiden....) dat met de huidige constructie van de hoofdstellen (waarbij het bit dus "hangt" aan het bakstuk) je al heel snel druk op kan bouwen via dat bakstuk naar het gedeelte dat over zijn hoofd loopt. En idd met een bustrens of met een bit met extra ringen een hefboomwerking. Die druk gaat dus naar de plek achter de oren. En dat is ook de plek waar (Vash helemaal) paarden heel erg gevoelig zijn.
    Vandaar mijn uitvinding (of het bestaat al) dat je de neusriem zodanig is gemaakt dat het bit daaraan kan worden bevestigd. Als ik eens een crea bui heb kan ik wel eens een prototype tekenen (misschien kán het niet eens). De bedoeling is dan dat je geen druk op kan bouwen achter de oren.
    Maar ja, bij die uitvinding moet dan wel een neusriem gebruikt worden.... !
    enfin....ik draaf soms (....) wat door.....waar hadden we het ook weer over: de bitten. Super dat er al zoveel mensen hebben gestemd en hun mening hebben gegeven. Van het weekend ga ik die sites doorspitten en dan ben ik prepared.

Of zo'n voest bitje, daar rijdt een jongen bij ons op stal mee: enkel een bitje met een kinriempje en teugels?

May the horse be with you!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

ach, nou ga het octrooi missen ....maar zoiets inderdaad! Ik zal eens even snuffelen naar een foto ervan....maar nu eerst....goodnight!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Uhm Lila, volgens mij bouwt een bit helemaal geen druk op achter de oren hoor!
    En als je graag een paardvriendelijk bit wilt gebruiken, dan zou ik dat zeker niet combineren met een neusriem. Een neusriem is niet erg paardvriendelijk: je ontneemt hem daarmee de mogelijkheid te protesteren tegen de (te harde) ruiterhand. Ik wil het graag wél zien als mijn paard protesteert, want dan weet ik dat ik iets anders moet doen dan ik deed...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Volgens mij wel, na de opmerking van Callippo ben ik er over door gaan denken, en volgens mij zit het zó bij de bustrens bitjes:
    Omdat daar de onderkant van "bus" meedraait naar achteren (richting teugel) als je aan de teugel trekt, draaite de bovenkant van de bus naar voren. En omdat die vastzit aan het bakstuk komt er dus druk achter de oren. Dat geeft een hefboomwerking. Door de bus langer te maken (zoals bv de stang van het stang en trens hoofdstel) versterk je dat nog eens.
    Een lage neusriem (of een gecombineerde neusriem waarbij het onderste riempje onder het bit door gaat) die niet strak zit (2 vingers) zorgt er mede voor dat het bit wat meer steun heeft, stabieler (maar niet klemvast) in de mond ligt en niet van links naar rechts door de mond kan worden getrokken. De hulpen komen dan rustiger door.

Aangemeld
    Nov 2004

Er is dacht ik wel een hoofdstel waarbij het bit vast zit aan de neusriem. Hierbij kun je het bit losmaken waardoor je een halster overhoud (voor recreatie ruiters die het bit eruithalen tijdens buitenrit om te laten grazen) Maar wat marja idd al zegt, een neusriem is ook niet altijd alles. Als ik met bit rij, dan heb ik ook geen neusriem.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Ehm, volgens mij heeft het bit geen 'steun' aan de neusriem. Want de neusriem zit OF een stuk onder het bit, OF een heel stuk erboven.

Het bit kan dan niet door de mond getrokken worden omdat de mond gewoon niet ver genoeg open kan om die bitringen erdoor te laten
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Nov 2004

Nee ik heb me vergist Je moet het hele bakstuk eraf halen.

Maar aan een hoge neusriem zou je een klein riempje kunnen maken voor het bit. Tja maar is vast wel een reden waarom hier niet mee gereden wordt

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2004

Nog een handig testje om de werking van het bit (enigszins) te zien, is het bit om je blote bovenarm te doen en dan iemand druk op de teugels laten zetten, (is het zo duidelijk?). Kijk (en voel) wat er met je huid gebeurt!
    Overigens is Myler zelf tegen losse ringen (watertrensen dus), omdat teugelhulpen daarmee niet eenduidig zouden doorkomen bij je paard ... ook de enkel en vooral dubbel gebroken trensen zouden onprettig zijn voor een paard, omdat het onrustig in de mond ligt en bovendien vanwege het notenkrakerseffect die deze trensen hebben. Hoe dan ook, de hand van de ruiter is en blijft volgens mij altijd de meest belangrijke factor!

Bladwijzers

Forum Rechten