Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 32

Topic: Trailerlaad-vraagje

Trailerlaad-vraagje

Ik heb met Troy het trailerladen weer opgepakt omdat we over ruim een week naar Wim Vonck gaan met hem.
    Op zich gaat hij op een send de trailer in, maar.... hij komt er ook nét zo rap weer uit. Dus gaan we voorwaards, achterwaards, voorwaards, achterwaards. De tijd die hij er zelf in wil staan is niet lang genoeg om de stang erachter te doen.

Wat kan ik nou doe om ervoor te zorgen dat hij het comfortabeler vind in de trailer? Hij vind het nog steeds erg spannend, zijn broek is zo gespannen als een snaar. Op deze manier wil ik de stang er niet achter doen (áls het me al zou lukken).

Moet ik nou telkens als hij achteruitkomt, hem ook laten komen en hem dan weer opnieuw erin senden, of kan ik beter iets eerder ingrijpen en bij zijn eerste aanstalten om achteruit te komen met de stick een seintje op zijn rug/kont geven dat hij weer voorwaards moet gaan en zodoende de tijd in de trailer verlengen?

Moet ik een emmer brokken (of grasjes) vóór in de trailer zetten om hem comfortabeler te krijgen? Ikzelf heb het idee dat hij eten wel opschrokt, maar er niet geruster van wordt.

Ik weet effe niet, hóe nou verder.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re: Trailerlaad-vraagje

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Moet ik nou telkens als hij achteruitkomt, hem ook laten komen en hem dan weer opnieuw erin senden, of kan ik beter iets eerder ingrijpen en bij zijn eerste aanstalten om achteruit te komen met de stick een seintje op zijn rug/kont geven dat hij weer voorwaards moet gaan en zodoende de tijd in de trailer verlengen?

Moet ik een emmer brokken (of grasjes) vóór in de trailer zetten om hem comfortabeler te krijgen? Ikzelf heb het idee dat hij eten wel opschrokt, maar er niet geruster van wordt.

Hmm, ik zou hem alleen een seintje op zijn rug/kont geven als hij al redelijk relaxed in de trailer staat. En zo te horen is hij nog niet echt oké met de trailer als hij erin staat. Ik zou hem gewoon elke keer wel naar achteren laten komen en dan de tijd tussen de send steeds iets korter maken. Naarmate hij dan meer relaxed wordt Ã*n de trailer zou ik kijken of ik dan over kan gaan tot een seintje geven op zijn rug/kont. Of een emmer met brokken of zo iets oplost...Als hij er verder toch niet echt geruster van wordt, heeft het niet veel nut denk ik. Hoewel ik wel eerlijk moet zeggen dat ik het zelf vaak wel een prettig idee vind als er in ieder geval iets van een hooinetje ophangt

Het is natuurlijk de bedoeling dat hij de trailer steeds comfortabeler gaat vinden. Zolang hij die comfort nog niet heeft Ã*n de trailer, betekent dat imo dat hij de meeste comfort dus duidelijk nog buiten de trailer kan vinden. Niet dat je nu Troy helemaal rond moet gaan 'jagen' of zo natuurlijk, maar misschien dat je het hem nog iets oncomfortabeler kan maken als hij buiten de trailer staat? (een steeds snellere send kan dan dus ook al voldoende zijn). Maar is moeilijk te beoordelen vanachter de computer, want kan niet zien of hij juist op dat moment meer vertrouwen nodig heeft (in dat geval zou ik het niet oncomfortabel maken maar meer aan het vertrouwen werken, op/om/rond en Ã*n de trailer) óf dat hij wat meer motivatie nodig heeft. Maar ik moet er dan ook uitdrukkelijk bijzeggen dat dit meer mijn gevoel is wat spreekt dan de daadwerkelijke trailerlaad-ervaring

Maar misschien kun je er wat mee?...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Willem deed dit ook altijd en op cursus heb ik het zo geleerd:
    Als hij erin staat op je eigen commando terug laten komen. Dus voordat hij er zelf uit gaat. Als hij er dan uitkomt belonen, even rust geven etc. Als hij er zelf uitkomt hem geen rust geven, maar in beweging houden en zo snel mogelijk er weer op.
    Uiteindelijk moet hij op jouw commando eruit gaan, dus niet uit eigen initiatief. Eerst haal je hem er dan na 10 s uit, dan 20 etc etc. Tot hij op een gegeven moment blijft staan zonder achteruit te stormen.

Daarna ga je achter hem 'rommelen'. Doen alsof je de stang dichtdoet, door het na te bootsen met iets.Of hem op zijn kont aaien etc. Zodat hij gewend raakt aan gedoe achter hem.
    Uiteindelijk kan je dan de stang dichtdoen.
    Ik had hooi en wat wortels in de trailer liggen, zodat hij de trailer met iets goeds (eten) ging koppelen.
    Met Willem heeft dit erg goed geholpen en de trailer is nu geen probleem meer.
    Ik weet niet of het voor Troy helpt, maar met Wil heeft het goed geholpen dus misschien heb je er wat aan.
    Veel succes in iedergeval!

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

in mijn ervaring (bij een onrustig paard) helpt voer niet echt. Ze gaan enorm onrustig staan eten, alleen als hij meer motivatie nodig heeft, kan het handig zijn. Ik zou gewoon doorgaan met erin en eruit. Kijken of hij nog iets specifiek eng vind? Gerommel op de klep, een bepaalde zone die enger is? Met zone 5 of 3 tegen de klep en trailer aan, heel veel rommelen ook als hij er nog niet in staat. Om confident te zijn, moest ik tas er gewoon heel vaak in en uit laten gaan, totdat ze uitzichzelf langer blijft staan.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik heb ditzelfde probleem met Sunny gehad, met onze nieuwe (en kleinere, donkerdere) trailer.

In de normale trailer liep ik altijd mee, en kon ik er voor weer uit, maar mn nieuwe trailertje is een schapentrailer zonder deurtje, dus ik kan er niet meer uit.

In het begin ben ik wel gewoon in de trailer meegegaan, daar voorin op de grond gaan zitten, en steeds sunny een pasje verder naar me toe laten komen. Door de trailer heen wat biksjes verspreid, zodat de trailer zelf ook steeds prettiger werd.
    Pas vanaf het moment dat hij netjes, ontspannen de trailer opkwam, ben ik zelf buiten de trailer blijven staan. Iedere keer bleef hij echter halverwege staan, en met tikken op de kont kwam hij alleen maar achteruit. Nu help ik hem door een longeerlijn aan het halster te bevestigen, en die rond de stang te halen, en hem er zo in te senden. Voorwaarts gebruik ik absoluut geen druk, maar als hij weer achteruit wil komen, loopt hij net tegen een grens aan. Op dat moment geef ik ook een stemhulp ("nee, komop, voorwaaarts" en twee tong-klakjes) en dat is voor hem voldoende aansporing om die laatste paar pasjes voorwaarts te zetten.

Toen ben ik hem eerst overal gaan aaien, gaan rommelen, de stick tegen de billen aangehouden, etc. etc. Net zo lang tot hij netjes ontspannen stil kon staan.

Nu op dit moment kan ik mijn pony in de trailer krijgen zonder al te veel gedoe, netjes de klep dicht doen, en dan staat hij heel ontspannen in de trailer. Ook een rondje rijden gaat prima.

Ik gebruik nog wel altijd een longeerlijn zoals hierboven beschreven om hem even die extra hulp te kunnen geven. Ook heb ik nog moeite hem op een vreemde plaats in te laden, en zit ik met het probleem dat hij de trailer niet achterwaarts af wil lopen, maar dat komt omdat hij dat nooit aangeleerd heeft gekregen.

Groetjes, Lacuna

Thank you all!
    Weer een berg arrows erbij! Ik kan weer vooruit.

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

ik moest ook stap op sprong op de dag dat we naar wim gingen zorgen dat ie niet eruit racede als ie er net instond..wij hebbne het met z'n tweeen gedaan..wel erin geparelliet..en dan mee naar voren om brokjes te geven..dan blijft ie wel een seconde of 2 staan..ik bleef gewoon voeren in de trailer..en het was zijn eigen keus om te blijven staan. Ik heb wel idd als ie zelf er weer uit ging..zo snel mogelijk weer erin! Toen hij wat langer bleef staat heeft hilde vanalles achter gedaan...geaait over z'n kont enzo..en dat opgevoerd naar stang wiebelen..stang laten voelen..en dan dichtmaken..

Ik moet ook zeggen..nadat we van wim terug kwamen..en ik wer trailerladen ging oefenen ging het tig keer beter..mbt het blijven staan...hij ging er super relaxed in..maar bleef ook staan..

parelli zegt wel it's not about the trailer..en dat geloof ik met het erin staan...

maar ik denk dat paarden zih wel die ritten kunne herinneren..en dat ook de meeste trauma opleverd..
    Ik geloof er gewoon best in dat Diesel het vertrouwen van de trailer nu te pakken heeft doordat Hilde gewoon super rustig heeft gereden en de rit dus juist het comfortabel maakt..

dus als je op dat punt komt...als de klep rustig dicht kan..ga dan es meteen een klein stukje rijden..maar dan gewoon super relaxed..en dan de volgende dag ofzo nog een keer oefenen..zodat ie weet dat niet alleen het laden fijn gebeurt maar ook het rijden..

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

En misschien als juist zijn achterhand zo gespannen blijft een TTouch bandage om zijn achterhand vastmaken zodat hij tijdens het laden bewust blijft van wat er vanachter gebeurt.
    Sommige paarden willen nog weleens vergeten dat ze een achterkant hebben.

Ook zou ik het inderdaad buiten de trailer minder comfortabel maken...Wel er zover uit laten lopen als hij aangeeft maar direct weer terug naar de trailer senden en dan niks....wat er ook gebeurt.

En misschien kan een 'flag' aan de carrotstick hem nog meer motiveren om maar in de trailer te blijven ik heb het hier al bij veel paarden zijn werken...al wil je dan wel eerst desentiseren met dat ding natuurlijk.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wat is jullie laatste trailerervaring met Troy geweest? Toen hij kwam? Hoe ging hij er toen in? En hoe kwam hij eruit? Misschien vind je daar de sleutel? Als hij comfort vind bij jou, wat gebeurt er als je nadat hij met een send de trailer in is gegaan je hem achterna loopt en even bij hem Ã*n de trailer gaat staan? Heb je dat al eens geprobeerd? Dan misschien een snoepie geven en dan jij via het deurtje eruit?
    Goed joh, dat je het rustig oefent nu

O Lila.. toen hij kwam was dat een drama! We hebben hem erin "getrickt", door tijdgebrek en invallende duisternis. De keer daarvoor (vertelde me zijn vorige eigenaresse) is hij erin getakeld.
    Vandaar dat we hier al langer - vanaf het begin - al mee aan het oefenen zijn. Toen hij eenmaal goed de trailer inging heb ik de training gestopt. Nu dus al enkele maanden niets meer gedaan.

Er was wel sprake van enige terugval, bleek gisteren, maar we hebben het redelijk goed weer op kunnen pakken.

Er is één heel belangrijk verschil met eerdere trailerlaadsessies.Toen raakte hij introvert. Ik heb er destijds nog een topic over geopend.. iets in me zei dat hij bang was, maar ik kon het niet zien. Hij liet niks zien. Bij drukverhoging staakte hij, raakte in zichzelf. Daarom heb ik de methode "subtiel trainen" van Conrad van Pruysen toegepast en niet die van Parelli.

Gisteren was hij echt báng. Hij heeft zichzelf helemaal leeggepoept voor de trailer, leek aan hyperventilatie te lijden en was echt heel gespannen, oogwit zichtbaar.

Mede door Roos en de tips hier, vandaag toch een bak voer aan de horizon gezet en het hem oncomfortbeler gemaakt buiten de trailer. De bak voer haalde hem over om langer in de trailer te blijven. Ik kon op de klep op en neer wandelen en heb gerammeld met de stang (waarop hij wel achteruit kwam trouwens).
    We bouwen het zo wel verder uit. Ik vond het zeer frappant dat hij nu emoties liet zien. Het is nu voor mij veel duidelijker.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dat hij zich laat zÃ*en is inderdaad een onwijze stap voorwaarts! Klinkt al een stuk beter dan gisteren gelukkig. Met nog een kleine week te gaan gaat dat vast goedkomen nu.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik vond het zeer frappant dat hij nu emoties liet zien. Het is nu voor mij veel duidelijker.

Nou, dat is inderdaad een goed teken Trea! Hij vertrouwt je genoeg om zijn emoties nu te laten zien!
    Gaat vast goedkomen met die trailer
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Hebben jullie dit ook vaker gemerkt dat je stopt als het heel goed gaat.. er de volgende keer dat je begint tóch weer een kleine terugslag en/of aarzeling is??

Heb twee filmpjes ge-upload. De eerste is gemaakt in de eerste minuut dat we begonnen, de tweede is een kwartiertje later...
    Vreemd he!? En zoals we nu geindigd zijn.. daar beginnen we de volgende keer niet mee. Alsof hij een stukje vertrouwen verliest in de tussentijd.
    https://www.youtube.com/watch?v=ehI6JeQyjlc[/video]

https://www.youtube.com/watch?v=yD_3WZtUFkA[/video]

We hebben afgesproken; klikken met tong is voorwaardse beweging (soms ondersteund door opgooien leadrope), "back" is achterwaards (heeft soms nog ondersteuning met lichte wiggel nodig). Hij kent deze stem-cues inmiddels heel erg goed. Je hoort het niet zo goed (misschien als je het geluid heel hard zet) maar ergens blijft hij staan bij het oplopen, ik klik met de tong en hij loopt verder. Tof dit..

En waar ik ook sta (voorkant trailer, of zijkant.. ik zeg "back" en hij komt eruit.

Ik ben wel trots op de tot nog toe geboekte vooruitgang, maar heb wel twijfels of we het qua confidence helemaal redden binnen 8 dagen. Hij is al lang niet meer zo gespannen (kan nou ook rammelen met stang zonder dat hij erafgestormd komt) maar het zit erg, erg diep..

Dit gaat super !

Don't worry about the 8 days, just keep doing what you do.
    Wat je duidelijk ziet is dat hij zich naar binnen DENKT, ipv naar binnen rent of wat dan ook. Zo heb ik er echt alle vertrouwen in.

Dames, petje af!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Je verhaal doet me aan Piablo denken. Die gaat er ook goed op, maar net zo graag terug af.
    Heb ik stilaan iopgebouwd, zo kon hij op den duur ritten van een uur aan, met rustig afstappen er bij.
    Maar de laatste rit zaten we in de file, na 2 uur was hij het ECHT beu en wilde er NU uit. Kon niet, midden op de snelweg. Het duurde nog een uur voor hij er uit kon. Het uitladen ging moeilijk, zodra ik de stang er wilde uit nemen was het dringen en steigeren.
    Nadien kon ik weer helemaal overnieuw beginnen met trainen (clickeren), een voetje er op, terug, twee voetjes, terug,...
    Hij laadt nu terug, maar aan rijden zijn we nog niet toe.

Oefen dus niet alleen het laden, ook het rijden moet je opbouwen.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten