Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 32

Topic: Trailerlaad-vraagje

Re: Trailerlaad-vraagje

Oefen dus niet alleen het laden, ook het rijden moet je opbouwen.
    Ja dat had ik me ook gerealiseerd. Ik heb al een stappenplan gemaakt, maar het hangt van Troy af of we dat kunnen hanteren. Ik kan niet gaan rijden zolang hij nog bang wordt van de stang. Ik kan niet aan de stang beginnen zolang hij nog verstijft bij het horen van dat ding. Mijn stappenplan zou ik het liefst uitstrijken over een maand.
    Het is mijn eigen schuld, ik dacht dat de basis er goed inzat en ben véél te laat weer begonnen.

We oefenen nu twee keer daags en hij schiet met sprongen vooruit, dat wel. Volgens mijn stappenplan gaan we vanavond eens proberen de stang te plaatsen, en ik ben er nu al zenuwachtig voor.

We sullen wel sien of we het halen. Hoop alleen niet dalijk voor de vreselijke beslissing te moeten staan dat ik Troy thuis laat omdat hij nog niet helemaal klaar is (ik kan natuurlijk best met een ander paard gaan, keuze genoeg) of dat ik besluit tóch door te drammen ondanks dat hij nog niet helemaal klaar is.. (ken mezelf.. )

Ik ben met Wien nu 'op het droge' met die kont-stang aan het oefenen. Wat ijzerkettinkies aan gehangen zodat het leuk rammelt en friendly'en maar.. verschil met Wien is dat ze geen slechte ervaringen mee heeft, maar mss heb je er wat aan.

We oefenen nu twee keer daags en hij schiet met sprongen vooruit, dat wel. Volgens mijn stappenplan gaan we vanavond eens proberen de stang te plaatsen, en ik ben er nu al zenuwachtig voor.
    Zet jezelf niet zo onder druk Trea. Het gaat goed en kijk het met de dag aan.

En als je straks gaat forceren ipv een ander paard mee te nemen, zeg ik, je bent mooi gek. Troy is er voor de rest van je leven. Er komen nog heeeeeeeel veeeeeeeeel Wim mogelijkheden. Het is een takke eind rijden naar Wim vanaf jou. Vanaf hier is het al ver, vanaf jou nog veeeeeeeeel verder.

Ik heb dat gezien de eerste keer dat ik bij Wim was. Was ook een mevrouw die zonodig moest. Ze is met hangen en wurgen bij Wim aangekomen, maar ze kwam nooit meer weg. Paard heeft na de wim-week nog 3 weken daar gestaan. 3 weken is wim bezig geweest omdat paard met vertrouwen en fatsoen op de trailer te krijgen.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

wat me wel meteen opvalt is..er is geen retreat meer!! Dit vind ik eigelijk raar..maar het grote verschil met Diesel en Troy is dat als ik hem naar voren vraag en hij stopt ergens en ik vraag hem nog een keer..of klik een keer gaat hij meestal meteen heel beledigd achteruit..dan heb ik hem dus ook meteen gepushed....ik zie wel dat Troy erover over nadenkt..maar het is nog steeds niet zijn idee heb ik het gevoel...tis omdat JIJ het vraagt..en hij het voor je wil doen...misschien zit ik er helemaal naast maar dat idee heb ik er nu bij.

Diesel begint nog elke keer met trailer laden met 2 voetjes op de klep..in het begin had ik echt zoiets van..pfff...we hebben er al zooooooo vaak ingestaan..waarom moeten we nou weer beginne met zo'n mini stapje...maar tis net of DAT punt mijn test is van Diesel naar mij..want als ik dan eerst retreat doe en hem opnieuw vraag loopt ie met een veel kleinere send echt zelf...op zijn idee...de trailer vaak al in..of net bijna...en dan de keer erna erin..

Het is voor mij echt een eyeopener ALWEER geweest toen ik de dvd terug zag...de RETREAT..die was ik compleet vergeten.,..nu ben ik daar echt veel mee bezig..

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Trea, ga vooral zelf niet lopen stressen. Ben het eens met Roos, kijk het met de dag aan. Het gaat nu al heel goed, ik zie Troy zelfs onder het trailerladen gewoon even kijken naar jou om te checken, super! En kijk eens hoe lang hij zelf al in de trailer staat. Vooruitgang is er dus zeer zeker, maar is soms moeilijk te zien als je er dag in dag uit met je neus op staat
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Aangemeld
    Oct 2005

wat misschien ook helpt is de leider erin senden...en dan een lekkere beloning binne leggen...

Ik had de trailer ook pas open gezet met poepscheppen..er hing nog een klein hooizakje in..Sunny was er als de kippe bij maar de rest hoefde niet lang te aarzelen en allemaal stonden ze te dringen bij de trailer..op een gegeven moment dat Diesel genoeg had..besloot zelfs Boots het uit de enorme..nieuwesgierigheid...de trailer in te lopen...je zag wel aarzeling..ook niet echt zelf verzekert maar toch liep ie er helemaal zelf in..door de nieuwesgierigheid denk ik..

Ik vroeg me af: is er wel voldoende licht in de trailer? Voordeurtjes open (als je die hebt) of een looplamp vooraan ophangen? Dat wil ook nog wel eens helpen om de angst voor dat donkere gat op te lossen.
    Oh ja, ik vroeg me ook nog af waarom je telkens met dat touw over zijn rug zwiept?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Het is voor mij echt een eyeopener ALWEER geweest toen ik de dvd terug zag...de RETREAT..die was ik compleet vergeten.,..nu ben ik daar echt veel mee bezig..
    Wat houdt de retreat in dan? Helemaal terug laten komen en dán weer naar voren? Zolang hij voorwaards denkt of loopt doe ik niks en láát hem. Zogauw hij stilstaat wacht ik een paar seconden en begin dan met door-senden. Aangezien hij dan al met zijn hoofd in de trailer staat kan ik niet meer senden met de hand, maar ga verder met klikken alleen. Soms is dat voldoende stimulans om hem door te laten lopen, soms ook niet en komt hij achterwaards. Ik blijf dan doorklikken (want hij volgt commando immers niet op) en zet gelijk een nieuwe send in (zonder rust)
    Hoe doe jij het dan als hij stopt op de klep? Ik wil hem eigenlijk ontmoedigen (goh wat klinkt dat onaardig) om te vroeg te stoppen en geef hem complete rust als hij goed staat.
    Dit lijkt te werken. Hij loopt steeds beter in één keer door. Maar ik vraag me wel af of hem onbewust niet teveel push.

Zonet weer geoefend. Hij blijft nu heel kalm voor in de trailer staan, op rust. Hoewel er brokjes op de grond gestrooid liggen eet hij er een paar op en gaat dan staan rusten (nog niet met slapend been hoor). Dit heb ik een paar keer gedaan. Toen kwam Marjolein erbij, die is in het deurtje gaan staan om de leadrope aan te nemen als hij daar stond en ik heb heel kalm de stang erachter gezet. Hij ging was wel verbaasd, hing even zijn kont ertegen maar stapte weer voorwaards. Zo heeft ie een paar minuten gestaan, heel rustig. Daarna stang weg, backwards gevraagd, even laten grazen (uitgestelde beloning) en weer erop gesend. Hij had niks verloren aan vertrouwen want hij liep er zó weer op. Pfffffjew.

Maar ik ben wel benieuwd Lieke hoe jij het anders zou doen. Vertel!

@Marianne.. het deurtje is open, er is dus licht.
    Het zwiepen van de leadrope is een soort van stimulatie om het juiste te doen. Je moet ermee ophouden als hij voorwaards gaat. Als hij alleen bij de send zou gaan, is dit niet nodig en laat je het achterwege. Dit is iets van Parelli en ik moet zeggen.. het werkt bij Troy wel goed. Soms blijft hij gewoon staan en is de send alleen niet voldoende om hem in beweging te laten komen. Je zou het ook met de stick kunnen doen, maar ik ben niet zo handig met dat ding.

Aangemeld
    Oct 2005

yup..ik haal hem echt weer van de klep af..tot voor de klep...meer het idee..dar begint het laden? denk ik?

Aangemeld
    Oct 2005

wel fsuper dat het nu toch alweer zo goed gaat..! Misschien is het toch voor elk paard anders..

Ik zie dat op de klep staan en dan weer naar voren vragen toch weer als een soort push..dat bedoel ik met..het moet helemaal zijn idee zijn de trailer in te gaan. Diesel is dus daar erg duidelijk in..hij doet wat ik vraag maar stopt ie halverwege zegt dat dat hij om de een of andere reden niet verder wil...om hem dan toch verder te vragen is teveel voor hem en vliegt ie als een speer achteruit. Als ik hem dus zelf achteruit laat gaan..respecteerd ie dat meer dat ik dat zie denk ik en daar iets mee doe..en dan dus niet verder vragen/pushen. En is het blijkbaar veel makkelijker er weer terug in te gaan..omdat ie weet..ofja..vanuit gaat dat ik hem niet verder vraag als hij dus al stopt op de klep..

er is toch blijkbaar een reden voor dat ze stoppen en niet in een keer doorlopen..en tis aan mij dat ik dat zie denk ik dan..en er iets mee doe..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door peaches
    yup..ik haal hem echt weer van de klep af..tot voor de klep...meer het idee..dar begint het laden? denk ik?
    Ja misschien heb je gelijk. Hoe meer ik daarover nadenk.. hoe beter dat idee me bevalt.
    Ik denk eigenlijk dat paarden er behoorlijk van balen om de hele tijd weer achteruit te moeten en dan er weer op en dat dát een goede motivatie is om meteen maar door te lopen.. dan zijn ze er vanaf. Zoiets.

En als hij nou met dat ene hoefje net op de klep blijft staan terwijl de rest binnen is? Stel je je daarmee tevreden of komt er dan meteen een retreat?

Aangemeld
    Oct 2005

ik blijf retreaten..het blijft hetzelfde voor Diesel..als ik hem dan ook verder vraagt retreat ie zelf wel..haha..

naja soms...dan gaat ie wel verder als ik me weer niet kan beheersen en ik ook een klik geluid maak..maar dan baal ik toch wel weer..want ja...tis alweer mijn idee..terwijl ik WEET...als ik soms iets langer wacht hij vanzelf..doordat hij ontspannender word of het minder eng vind doordat er niet gepush word hij dus vanzelf dat beentje erbij zet...en zo niet dan helpt ik hem gewoon door idd weer helemaal eraf te halen en weer erop..

en idd..net wat je zegt..het er telkens weer erop maar vooral het er weer af gehaald worden is ook het oncomfortabel maken...en juist meer motivatie om erop te gaan..

Thank you.

aan de andere kant

als hij juist niet snapt dat je ook in zo'n ding kunt blijven staan
    dan is het wellicht handiger inderdaad om hem er even in te laten en niet constant uit te halen

leuk he, 1000 wegen naar rome

liefs
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Hm, ik denk dat je de tijd dat hij IN de trailer is steeds moet verlengen, je eisen steeds iets hoger stellen voor je retreat. Eerst is dat idd 1 seconden, en dan er weer uit (liefst op jouw commando en niet op de zijne). Na 3 keer 1 seconden, stel je de opdracht op 2 seconden. Als hij zich nu bedenkt zou ik hem gewoon met een klik weer vooruit sturen, de opdracht is nog niet af. En uitgebreid belonen als hij dan wel stil blijft staan.
    Een stapje terug is trouwens ook een retreat, bijvoorbeeld met de achterbenen er weer uit, maar verder er nog in.
    Ik heb met shanna ook geprobeerd haar in en uit te laten gaan,, maar daar werd zij erg onrustig van. Op ten duur is comfortzone ook niet meer zozeer BUITEN de trailer, maar verlegd die zich naar de klep, of naar halverwege in de trailer. Dat is tenminste wel de bedoeling.

Bladwijzers

Forum Rechten