Eerst even: leuk dat je weer hier bent
In het geval van Aramis (of andere, L2/L3 Parelli paarden) heb ik toch m'n twijfels bij deze oorzaak. Die weten echt wel waar de ruimte van hun baasje begint en eindigt, dat hebben ze in L1 namelijk allang geleerd door de 'blocks'. En die blocks werken, mits correct toegepast, precies hetzelfde als jouw armzwaaien, waarbij het essentiële leermoment is dat paard zèlf verantwoordelijk is als hij in botsing komt met een arm, had 'ie z'n hoofd daar maar niet moeten hebben. Ik zou het erg vreemd vinden wanneer een paard dat de ruimte van z'n baasje al maanden of zelfs jaren probleemloos respecteert, dat respect in het zich van een stukje appel plotsklaps vergeet. Het lijkt me dat dat ook wel behoorlijk wordt beïnvloedt door het karakter / de stemming van het paard.Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
Omdat jij veel ervaring hebt met verschillende paarden en 1 methode (clickeren) ben ik heeeel benieuwd wat jij vindt van het horsenality verhaal van Parelli? (het wordt in topic "Parelli heeft nieuwe DVD's uit" genoemd, ben niet handig in linkjes maken, sorry)Zoals ik het begrijp concludeert Parelli namelijk dat voedselbeloningen best een heel goede motivator kunnen zijn voor sommige paarden (bijv. LB introvert), maar niet voor alle. Herken jij daar iets in?
Bladwijzers