Ik heb Aron sinds kort en ik ben begonnen met grondwerk (basis van Klaus Ferdinand Hempfling, leiden) en hij pakt het goed op. Omdat hij al goed volgt en stilstaat, dacht ik wel ‘even’ in een afgezette ‘picadero’ aan het werk te gaan.
Dat viel tegen. Ik kom maar niet op de hoogte van zijn lendenen om hem te ‘drijven’. Ik sta voor hem en doe mijn linkerhand (met de leadrope) uitnodigend naar beneden en tevens doe ik de zweep (een lange zweep met een touwtje van zo’n 30 cm.), die ik in mijn rechterhand heb, een beetje omhoog. Aron draait alleen met zijn achterhand weg van de zweep, maar gaat niet vooruit. Ik zal denk ik in de weg staan, maar als ik een stap opzij doe richting zijn achterhand, volgt hij mij (dat was hem tenslotte geleerd) en draai hij met me mee. Het gevolg is een hoop gedraai met zijn tweeën.
Vandaag ging ik een nieuwe poging doen, nu zonder leadrope, gewoon los met een zweep. Hij heeft respect voor de zweep, draait met zijn achterhand van de zweep af, maar gaat niet vooruit, ik komt maar niet op de hoogte van zijn achterhand om hem de drijven, dus was het weer een hoop gedraai om elkaar heen.
Wat doe ik verkeerd?![]()
Hoe kom ik op de hoogte van zijn achterhand, zonder dat hij direct weer naar binnen komt?
Bladwijzers