Ongeveer 4 weken geleden ben ik begonnen met rijden op Boris. Niet zo natural: met zadel, hoodstel , cap en laarzen. Ik had het idee dat hij dit nodig had, dat hij teveel energie had en dit kwijt wou. Bovendien moest ik iets doen want hij werd –hoe zal ik het zeggen- erg lomp, en zeg maar gerust gevaarlijk. Voordat ik met hem over het erf naar de binnenbak wou stuurde ik eerst alle kinderen veilig de kantine in. Want als meneer zich losrukt dan staat hem niets in de weg.
Ik moet zeggen dat het lijkt alsof hij dit rijden wel op prijs stelt. Als ik aankom lopen komt hij nog steeds naar me toe, lijkt blij te kijken en ook als hij het zadel en hoofdstel ziet loopt hij niet weg.
Maar hij blijft (gelukkig) Boris, hij heeft zo zijn buien.
Met grondwerken rukt hij zich nog af en toe los. Ik vind het moeilijk om te omschrijven hoe dat in zijn werk gaat, maar hij duwt zijn schouder “in mij”, ik doe dan vaak een stap naar achteren (fout ik weet het, maar anders heb ik blauwe tenen) en roetsj daar gaat hij.
Doet hij dit in de binnenbak dan is het vaak dat ik een onterechte fase 4 gebruikte, of niet erg duidelijk was, in de buitenbak doet hij het echter veel en veel vaker, aan de achterzijde hiervan is namelijk een heuvel met gras. Mede hierdoor ga ik vaak grondwerken in de binnenbak, het gebeurt weinig dat ik alleen ben in de buitenbak, er zijn vaak mensen zeer serieus aan het rijden en die vinden het nooit zo leuk om gestoord te worden door een tinker die met wapperende manen en leadrope de kortste weg naar het gras toe rent. Gevolgd door een woest kijkende hanneke die er toch maar achteraan stampt.
(en dat is nog niet zo erg, maar voordat je hem dan daar weg hebt….)
Eergisteren was de kust veilig, niemand te bekennen, en bovendien moest ik als ik iets wou doen wel naar de buitenbak, de binnenbak ligt bezaaid met matrassen, matjes en slaapzakken. (leuk: ponykamp!, niet dus)
Ik wou toch graag weer eens grondwerk doen, dus opgezadeld, hoofdstel aan de kant, Boris gehaald en op naar de buitenbak. Ik had zo'n vermoeden dat hij zich wel los zou rukken. Ja hoor, we waren het hek nog niet door of daar ging ie al. Roetsjjjj. Mijn plan was om het hem daar zo oncomfortabel mogelijk te maken dus ben ik er very high energy heen gelopen, ondertussen met de CS en string zwaaiend. Dit vond hij irritant, hij at liever rustig zijn gras. Om mij dit duidelijk te maken trok hij alles uit de kast, steigeren, vanaf de heuvel naar me toe springen. Reading your horse was niet zo moeilijk.
Het grappig (...) is wel dat hij dit vaker doet en telkens wanneer ik het echt niet meer weet, in huilen uitbarst of hem alleen nog maar heel hard wil gaan slaan (helaas wat ik soms ook doe) neemt Boris een extra grote hap gras en loopt al smakkend met me mee. Dus dan heb je een heel LB paard met naast zich een schuldig voelend iemand (oooo nee, ik wou Boris slaaan) En dan is ie ook echt super braaf. Loopt netjes mee, gaat op een vinger omhoog achterwaarts, disengaged met 1 blik naar zijn achterhand, voorhand wijkt als ik dat wil.... ik snap er niets van. Totdat hij het zat is, zich weer omkeert en roetsjjjjj.... we beginnen weer opnieuw.
Dit heeft zich donderdag 3 keer herhaald, daarna heb ik zijn hoofdstel omgedaan en ben gaan rijden.
Onder het rijden kreeg ik inene het idee "wat zou er gebeuren als ik hem zostraks weer zijn halster omdoe en dan naar dat gras toega? "
Dus dat hebben we uitgeprobeerd. Ging eigelijk supergoed. Hij liep mee, wou alvast beginnen aan zijn gras, maar begreep ook wel vrij snel dat dat pas mocht als de CS het gras raakte. En het mooiste van alles was dat hij ook wel weer terug wou. Mijn life up, leadrope oppakken en hij liep zonder morren mee.
Zou dit komen doordat
- hij doorhad dat de andere paarden ondertussen hun voer kregen?
- hij toch moe was van het rijden, het zat was en naar zijn stal wou?
- hij mij voor die dag toch als leider had geaccepteerd en dus maar deed wat ik vroeg?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeen hierover.
En Pat Parelli zegt: you have to train the mind before you can train the body, maar ik krijg toch wel de indruk dat paarden ook wel lichamelijk voor je willen werken.
Bovendien veel paardenrassen zijn speciaal gefokt om te werken. Op het land, voor de koets, in de oorlog, allemaal situaties dat paarden voor mensen "werkten".
Dit kun je toch niet zomaar wegdenken? Wat is jullie mening hierover?
En tips over omgang met Boris zijn ook altijd welkom want af en toe heb ik overduidelijk te weinig EF. (als je dat ergens kan kopen hoor ik het graag)
Bladwijzers