Zoals ik al schreef in mijn andere topic bij ITP lijkt mijn Stubben Scout zadel niet goed te liggen. Iemand die de opleiding Master Saddle Fitting Consultant deed merkte een aantal dingen op aan hoe het lag. Ik heb de zadelmaker echter gesproken en hem zeiden de genoemde punten niet zoveel. Ik weet het nu echt niet zo goed meer. De zadelmaker heeft veel meer ervaring en een heel goede naam maar ik kan me ook wel weer vinden in de bezwaren van degene die de MSFC deed. Dus wil ik jullie het volgende vragen over:
1. De mate waarin de boom de rug volgt. Moet deze precies zo lopen als de rug en mag je er absoluut niet onderdoor kunnen kijken als het zadel onaangesingeld op de rug ligt. Of moet de boom voor en achter iets meer dragen dan in het midden? Bij Pjelk kan je, als het zadel onaangesingeld op zijn rug licht, er het licht van een lampje wel onderdoor zien. Volgens degene die de opleiding deed zou het zadel dan teveel druk geven op de voor- en achterkant. Volgens de zadelmaker echter was het juist goed als er iets meer druk voor en achter dan in het midden was.
2. De lengte van het zadel: klopt het dat deze absoluut niet voorbij de achterste rib mag komen of kan dat in veel gevallen niet zoveel kwaad?
Volgens de zadelmaker was het laatste het geval terwijl degene die de opleiding deed zei dat dat echt niet kon.
3. het verbreden van de boom. Kan je een zadel onbeperkt verbreden of maximaal 1 maat? Volgens de zadelmaker is Stubben ideaal vanwege de vele aanpasmogelijkheden en kan de boom gewoon zoveel verbreed als nodig. De persoon die de opleiding deed zei echter dat dan weliswaar de voorboom verbreed is maar de rest van de boom kan je NIET verbreden en dat zou dan dus evengoed nog te smal zijn (zelfde als een standaard Wintec met heel brede boom).
Vanavond komt de zadelmaker het zadel nog eens bekijken. Op zich goed want dan kan hij de problemen ook eens zien. Ik ben alleen bang dat hij nog dezelfde mening houdt als over de telefoon. En wat dan? Ik weet er zelf echt niet zo heel veel van af en het is dan zijn woord tegen dat van de persoon wat de opleiding deed. Ik denk dat ik in dat geval ga proberen een derde in te schakelen voor een second opinion. Het gaat toch om erg veel geld en aangezien dit ook het tiende zadel al is wat ik voor Pjelk heb zou ik gewoon eindelijk wel eens willen dat het goed ligt..![]()
Ik hoop dat jullie iets kunnen zeggen over de bovengenoemde punten. Ik kom er niet goed uit zo..
Bladwijzers