Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Kenmerken passend zadel?

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Kenmerken passend zadel?

Zoals ik al schreef in mijn andere topic bij ITP lijkt mijn Stubben Scout zadel niet goed te liggen. Iemand die de opleiding Master Saddle Fitting Consultant deed merkte een aantal dingen op aan hoe het lag. Ik heb de zadelmaker echter gesproken en hem zeiden de genoemde punten niet zoveel. Ik weet het nu echt niet zo goed meer. De zadelmaker heeft veel meer ervaring en een heel goede naam maar ik kan me ook wel weer vinden in de bezwaren van degene die de MSFC deed. Dus wil ik jullie het volgende vragen over:

1. De mate waarin de boom de rug volgt. Moet deze precies zo lopen als de rug en mag je er absoluut niet onderdoor kunnen kijken als het zadel onaangesingeld op de rug ligt. Of moet de boom voor en achter iets meer dragen dan in het midden? Bij Pjelk kan je, als het zadel onaangesingeld op zijn rug licht, er het licht van een lampje wel onderdoor zien. Volgens degene die de opleiding deed zou het zadel dan teveel druk geven op de voor- en achterkant. Volgens de zadelmaker echter was het juist goed als er iets meer druk voor en achter dan in het midden was.

2. De lengte van het zadel: klopt het dat deze absoluut niet voorbij de achterste rib mag komen of kan dat in veel gevallen niet zoveel kwaad?
    Volgens de zadelmaker was het laatste het geval terwijl degene die de opleiding deed zei dat dat echt niet kon.

3. het verbreden van de boom. Kan je een zadel onbeperkt verbreden of maximaal 1 maat? Volgens de zadelmaker is Stubben ideaal vanwege de vele aanpasmogelijkheden en kan de boom gewoon zoveel verbreed als nodig. De persoon die de opleiding deed zei echter dat dan weliswaar de voorboom verbreed is maar de rest van de boom kan je NIET verbreden en dat zou dan dus evengoed nog te smal zijn (zelfde als een standaard Wintec met heel brede boom).

Vanavond komt de zadelmaker het zadel nog eens bekijken. Op zich goed want dan kan hij de problemen ook eens zien. Ik ben alleen bang dat hij nog dezelfde mening houdt als over de telefoon. En wat dan? Ik weet er zelf echt niet zo heel veel van af en het is dan zijn woord tegen dat van de persoon wat de opleiding deed. Ik denk dat ik in dat geval ga proberen een derde in te schakelen voor een second opinion. Het gaat toch om erg veel geld en aangezien dit ook het tiende zadel al is wat ik voor Pjelk heb zou ik gewoon eindelijk wel eens willen dat het goed ligt..
    Ik hoop dat jullie iets kunnen zeggen over de bovengenoemde punten. Ik kom er niet goed uit zo..

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re: Kenmerken passend zadel

Misschien dat je op internet wat wijzer wordt als je zoekt onder 'saddle fitting'?
    Ik zou in ieder geval nooit een te lang zadel op mijn paard willen hebben: a) omdat het waarschijnlijk dan toch in de weg ligt op één of andere manier en b) het staat meestal niet (meer zadel dan paard)
    Wat betreft de boom: mij is altijd verteld dat de boom de druk gelijkmatig moet verdelen. Daar versta ik dan onder dat de druk dus niet op de voor- en/of achterzijde komt te liggen maar de gehele boom. En mij is ook altijd verteld dat je juist wel in het midden door je zadel heen moet kunnen kijken (kijken of de ruggengraat vrij ligt). Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet heel veel verstand van heb hoor!

Heel veel succes in ieder geval. Hopelijk komen jullie eruit met z'n allen
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Kenmerken passend zadel

Een zadel mag idd niet achter de laatste rib uitkomen. Daarachter kan een paard nl. geen gewicht dragen.

Je moet idd onder het zadel door kunnen kijken, maar dat is dan van achteren gezien! Zodat je dus kunt zien dat de ruggengraat vrij is. Het is *niet* goed als het zadel vooraan en achteraan meer contact maakt met de rug dan in het midden (en met midden bedoel ik dus aan de zijkant van het paard, midden onder het zadel, volg je het nog...). Als het dat wel doet, heb je en zadel dat 'bridget' en dan is de druk ongeliik verdeeld, niet goed dus. Dat bridgen kun je ook met je hand voelen, als je naast je paard staat en je je hand onder het zadel door laat glijden. Pas dan wel op dat je het zadel niet teveel optilt, want van voel je het nog niet goed.

Over het breder maken van de boom kan ik niets zeggen; weet ik niet voldoende vanaf...

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: Kenmerken passend zadel?

Ik wil je dit nog even meegeven:

Vertrouw op je eigen gevoel. Je merkt heus aan Pjelk als er wat is. Je ziet als het mis is. Je voelt of er voldoende ruimte is.

Neem jezelf serieus!

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Bedankt voor de reacties!
    Vanavond heeft de zadelmaker het zadel bekeken en vond het meteen prima liggen. Ik heb hem gevraagd naar voornoemde problemen en daar, naar mijn mening, erg bevredigende antwoorden op gekregen.

1. De zadeldruk hoort iets meer voor en achterin het zadel te zijn en NIET pal achter de schoft. Vandaar loopt de halsspier naar hals en schouder en daar mag geen druk op komen. Het zadel mag daar hooguit aan liggen, het mag echter niet drukken.
    Linda: ik was denk ik niet zo duidelijk voor wat betreft onder het zadel door kunnen kijken. Inderdaad moet je onder het midden, de ruimte tussen de kussens door kunnen kijken. Maar bij Pjelks zadel was het ook zo dat je, vanaf het punt waar de achterkant van het zweetblad overgaat in zadel/zitting, het licht van een lampje kon zien waarmee vanaf de voorboom van het zadel onder het zadel doorgeschenen werd.. Volg je het nog? Het zadel ligt zodoende in het midden niet helemaal aan maar dat zou volgens de zadelmaker niet zo erg zijn.

2. Voor wat betreft de lengte van het zadel: dat viel toch mee. Het is maar net hoe ver je het naar achter schuift.. We hebben het samen netjes achter de schouder gelegd en toen zat de achterkant nog een handbreedte voor de kruin bij het achterbeen. Dat zag er dus goed uit naar mijn mening
    3. Naar het verbreden van de boom heb ik niet meer gevraagd omdat ik daar niet echt problemen in zag.

Verder was het nog zo dat Pjelk een soort kuiltjes achter in zijn rug had. Ik heb de zadelmaker gevraagd wat dat zou kunnen zijn. Volgens hem lag dat zowel aan de leeftijd (Pjelk is 12 en dan vallen paarden wat in of krijgen die vorm) en het duidelijke verschil met het vet wat achter die plek lag. Het zijn in geen geval weggedrukte spieren. Zadels zouden die niet kunnen laten verdwijnen. Alleen slecht rijden kan dat doen.

Even voor de duidelijkheid: dit is zoals ik de uitleg begrepen heb en ik vond dit wel bevredigend. Verder was het eigenlijk ook niet zo dat ik zelf grote problemen had met het zadel. De aanmerkingen erop maakten me echter erg onzeker. Maar de zadelmaker heeft alles heel prettig en rustig uitgelegd en kwam gewoon betrouwbaar over. Daarbij vertrouw ik ook wel op zijn jaren lange vakkennis en goede naam. Als Pjelk na schuurplekken / witte haren / woede of angst jegens het zadel of wat dan ook voor opvallendheden vertoonde was het anders geweest. Maar ik zie er nu geen aanleiding voor dat het zadel niet passend zou zijn en hou het dus maar zo.
    Dat is wel een opluchting dat besloten te hebben!
    En antheman: bedankt voor je advies! Daar gaat het inderdaad maar om..

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mellien
    Linda: ik was denk ik niet zo duidelijk voor wat betreft onder het zadel door kunnen kijken. Inderdaad moet je onder het midden, de ruimte tussen de kussens door kunnen kijken. Maar bij Pjelks zadel was het ook zo dat je, vanaf het punt waar de achterkant van het zweetblad overgaat in zadel/zitting, het licht van een lampje kon zien waarmee vanaf de voorboom van het zadel onder het zadel doorgeschenen werd.. Volg je het nog? Het zadel ligt zodoende in het midden niet helemaal aan maar dat zou volgens de zadelmaker niet zo erg zijn.

Ik snap 'm
    Je gevoel is inderdaad het allerbelangrijkste, en jij kent Pjelk natuurlijk het beste. Dus kan ik je alvast wel feliciteren met het zadel denk ik hihi...gefeliciteerd!
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Vervelend he die twijfel, ik weet er alles van

Om te zien of je zadel brugt (dus teveel druk voor en achter geeft) wanneer je rijdt kun je goed kijken naar de zweetplek op je dekje. Hier zie je een duidelijke tekening, is deze niet overal gelijk dan zou de druk niet goed verdeelt kunnen zijn.

Succes
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bladwijzers

Forum Rechten