Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: linker-rechterhoef ongelijke hielen .....

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    linker-rechterhoef ongelijke hielen .....

    Hoi,

    Ik vraag me het al een tijdje af, misschien weten jullie het antwoord ?
    Mijn paard staat inmiddels 4 jaar zonder ijzers. Achter en rechtsvoor zijn de hielen netjes kort/laag. Maar linksvoor zijn de hielen nog best hoog ( 1,5 cm hoger dan de rest ). Nu is linksvoor altijd al hoger geweest en steiler.
    Maar kan dat geen kwaad voor de belasting van zijn benen/schouders /rug ?

    Ik neem aan datmijn paard dus meer zijn rechtervoor hoef belast met gewicht. Maar houdt dat dan ook in dat hij dus scheef loopt ? En is hij dan rechts of links gebogen ?

    Groetjes,

    Maris

  2. #2

    Re: linker-rechterhoef ongelijke hielen .....

    Wat zegt je bekapper ervan? Heb je foto's? Als ik Amy's hoeven niet corrigeer, dan gaan aan haar achterhoeven de "binnenhielen" omhoog. Mijn bekapper vind dat dus NIET goed.

  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: linker-rechterhoef ongelijke hielen .....

    Hoi,

    Mijn bekapper en de hoefsmid zeggen er beide niets van.
    Maar ik bedoel dus niet dat er aan 1 hoef verschillende hoogtes hielen zitten he ! Maar dat de linkerhoef hogere hielen heeft als de rechterhoef. De hielen per hoef zijn wel even hoog.

    Groetjes,

    Maris

  4. #4
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: linker-rechterhoef ongelijke hielen .....

    Zonder foto's is een antwoord vrij lastig. Het lijkt mij als ik je verhaal lees een bokhoef te zijn. Kun je wat meer uitleggen over de situatie: hoe is je apart bekapt, merk je ergens verschil in ed? Een bokhoef is te herkennen tijdens het gazen. Als dat het is heeft je paard met grazen altijd de hoef met de lagere hielen wel naar voren.

    Dit moet je echt wel corrigeren. Is er wel totaan de zool weggesneden? Wat goed werkt voor het corrigeren hiervan is de hielen echt laag zetten bij dat been. Ookal moet je daarvoor in de zool snijden. Aan de teen moet je dan niets doen in het begin, dan dwing je het paard ook op de lage hiel te gaan staan.

    Nouja, eerst maar eens foto's voordat ik verder uitwijd zonder enige kennis van je paard. maar ik blijf er vooralsnog bij, zoals Trea ookal zegt dit MOET je (laten) corrigeren.

  5. #5
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: linker-rechterhoef ongelijke hielen .....

    Hoi,

    Mijn paard staat idd vaak te grazen met zijn lage voorhoef naar voren. Dat zal ook wel 1 van de redenen zijn dat die hielen lager zijn natuurlijk.
    Echt een bokhoef is de andere hoef weer niet. Alle hoeven zijn wel redelijk smal ( ook rotstraal in alle 4,nog steeds ). maar volgens de bekapper wel met goed hoefmechanisme.

    Lager zetten dan de zool durf ik niet. Dat is in het verleden wel gebeurd. Maar elke keer kwam er dan weer bloed tevoorschijn EN hij liep een paar weken super gevoelig. Daarnaast groeide die hielen ook weer heel snel aan.

    Verder vraag ik me af of je dat idd moet corrigeren op zo'n heftige manier ( in de zool snijden ). Mijn paard is 19 jaar, een loopt dus al 19 jaar met die hoge hielen en die ene steilere hoef. Als ik die nu in 1 keer laag zou zetten worden de pezen etc in dat been wel heel anders belast.
    Het enige wat ik weer zou kunnen proberen is de vijl er iedere week eens 1 maal over heen te halen. Dus langzaamaan verlagen. Maar in het verleden had dat geen resultaat. De hielen groeiden dan weer wat sneller zodat de hielhoogte gelijk bleef.
    En geeft een hoef dan zo niet aan dat die hielhoogte belangrijk is om zo hoog te blijven ??

    Groetjes,

    Maris

  6. #6

    Re: linker-rechterhoef ongelijke hielen .....

    Ik heb geen pretentie hoefdeskundig te zijn maar.. als jouw paard zo al 19 jaar goed loopt zou ik er mooi niks aan doen. Als je nu opeens rigoreus iets veranderd kun je veel grotere problemen verwachten.
    Dat hoeven niet 100% gelijk zijn is normaal hoor, mijn paarden heb ook verschillen in hoogte en breedte. En eerlijk gezegd ken ik geen één paard waar alle 4 de hoeven spat-gelijk zijn.

    Hoeven bekap je niet volgens een ideaalplaatje maar volgens de lijn die het paard zelf aanbiedt. Als dat wat ongelijk is, so be it.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  7. #7

    Re: linker-rechterhoef ongelijke hielen .....

    Mijn paard is 19 jaar, een loopt dus al 19 jaar met die hoge hielen en die ene steilere hoef
    Volgende keer dit soort info in het eerste bericht zetten misschien?

    Waarom stel je eigenlijk deze vraag als je hoefsmid tevreden is en jij ook?

  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: linker-rechterhoef ongelijke hielen .....

    ? Ik tevreden over zijn hoeven ? Euh ?
    en maakt het nou echt uit of mijn paard 10 jaar zo rondloopt of 19 jaar b.v. ? Zou alleen misschien wat uitmaken als hij nog een veulen was.

    Groetjes,

    Maris

  9. #9
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: linker-rechterhoef ongelijke hielen .....

    Het maakt wel degelijk verschil hoe lang je paard er al mee rondloopt ja. Buitendat het je het nu over een stukje verschil en eerst over 1,5 cm geloof ik. Vind ik niet niks eigenlijk.

    Over het gebogen lopen: waarschijnlijk, maar dit gaat niet altijd op, zou jouw paard rechtsgebogen kunnen zijn.

    Wat betreft in de zool snijden moet dat ook niet tot bloedenstoe en je kunt dan ook niet in een keer verwachten dat het goed is. Als je dat zo'n jaartje consequent doet gaat de zool zich eraan aanpassen. Niet dat je dit moet doen als je vind dat je paard zo goed loopt, maar even ter verduidelijking.

  10. #10
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: linker-rechterhoef ongelijke hielen .....

    Hoi,

    Ik snap wel dat het uitmaakt of een paard een half jaar met iets loopt of 19 jaar. Maar 10 jaar zou ook al te lang zijn waarschijnlijk.....

    Maar goed, doet er even niet toe, mijn paard loopt waarschijnlijk al 19 jaar zo. En dank jullie wel voor het meedenkwerk.

    Het bloed bij de hielen kwam altijd te voorschijn toen ik hem liet bekappen ( strasser ). Dus zelfs de bekapper zag niet op tijd tot hoever ze kon gaan. Samen met het feit dat mijn paard dan 3 weken behoorlijk gevoelig liep , heb ik toen besloten na 1 jaar strasseren ermee te stoppen.
    Dus er is een jaar lang geprobeerd die hielen redelijk rigoreus te verlagen en te verbreden. Geen enkel resultaat ! Hielen waren niets lager + hoeven niets breder. Ik ben toen zelf gaan bekappen, nu zijn 3 hielen dus laag en alle hoeven breder geworden. Kennelijk werkt langzaam aan veel beter voor mijn paard.
    Alleen die ene hoef ......
    Vandaar de vraag wat jullie daarvan vonden. Rechtsbogen is hij idd. Ik moet altijd nadenken over wat dat voor gevolgen heeft voor de beenbelasting. Rechtsgebogen is dus meer belasting op rechtsvoor ?

    Groetjes,

    Maris

  11. #11
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: linker-rechterhoef ongelijke hielen .....

    Inderdaad meer belasting op rechtsvoor. Maar een niet gecorrigeerde bokhoef betekent ook verkeerde belasting op allebei de voorvoeten. Maar het is gewoon een afweging die je zelf moeten maken. Ik neem aan dat Petra bij jouw kwam? Zij is voor zover ik weet altijd wel bereid als je dat wilt om niet te dicht op het leven te komen. Het kan ook geleidelijker.

    Bij dit corrigeren is het alleen super belangrijk dat je paard op harde bodem beweegt. Het liefst zoveel mogelijk. Hier heeft het denk ik een half jaartje gedruurd voordat Bully's bokhoef goed was. Maar hij stond dan ook wel constant op harde bodem en moest veel bewegen. Het eerste wat je moet doen is gewoon afwegen of zoiets voor jou mogelijk is en of je het de moeite waard vindt. Maar ik neem aan dat je dat al lang en breed gedaan hebt...

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •