Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 15 of 17

Thread: combinaties van meerdere stromingen NH?

Forum Meubilair myracara's Avatar

combinaties van meerdere stromingen NH?

Zoekende naar een manier van omgaan met Myra die echt bij ons past, vraag ik me af: In hoeverre is Parelli te combineren met andere stromingen NH?
    Het lijkt soms alsof er bij parelli vrij weinig ruimte is om eigen inbreng te hebben. Klopt dit, of ishet onzin?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid Chrissie's Avatar

Re: combinaties van meerdere stromingen NH?

Je kan zelf beslissen wat je eigen inbreng is. Ik doe zelf niet aan parelli, maar gebruik wel een paar dingen (bewust en onbewust) die bij zijn methode horen.

Ik doe verschillende cursussen, workshops en volg lessen. Dit combineer ik allemaal met elkaar en zoek de dingen eruit die mij en mijn paarden aanspreken. Ook geef ik mijn eigen draai eraan als ik vind dat dit beter werkt.

Ik vind dat je je niet vast moet pinnen om een bepaalde methode. Of dat je klakkeloos iets aan moet nemen omdat het volgens anderen zo is (in een boek staat, je dit gehoord hebt, je dit verteld is). Je moet ook zelf iets toe kunnen voegen. En niet voor iedereen werkt alles het zelfde. Kijk om je heen, zoek en probeer dingen uit en doe gewoon wat je aanspreekt. En doe wat je zelf wil!
    Mijn dieren zijn mijn alles.

het leuke is dat pat parelli dit al heeft gedaan; dit rondkijken en op heeeeeeeel veel paarden heeft hij geoefend. hij heeft dus al enorm veel fouten gemaakt. die hoeven wij niet allemaal opnieuw te maken. best handig hoor dat parelli!
    succes met je beslissing

Je leert altijd nog bij. Dus blijf altijd bij leren en rondkijken. Pin je niet vast op een bepaalde manier. Sommige mensen hebben hun manier gevonden, maar er is altijd meer...

Forum Meubilair Nacino's Avatar

Er zijn mensen die het combineren met clickeren.. ik denk dat ook Ttouch/team ermee samen kan gaan.. ennuh, wat is er nog meer
    De 'join up' komt later in het programma ook om de hoek kijken... beetje anders wel eens waar en hij heet niet zo maar toch
    Verder, pff ik zou t niet weten, maar volgens mij is het compleet genoeg

Actief Forumlid

Ik ben zelf ook helemaal fan van John Lyons.
    Maar het parelli programma zit gewoon ontzettend goed in elkaar, dat vind ik een groot voordeel.
    Ik heb ook van john lyons een oefeningenboek en daar staan overigens ook handige dingen in.

Ja, het lijkt me ook wel heel goed, maar ik vindt het niet leuk om weer in zo`n stramien terecht te komen. (net als bij de dressuur) Als ik dan zie van al die examens en levels krijg ik al de zenuwen. Misschien onterecht, maar ik wil me niet zomaar laten meeslepen. Ik merk tot nu toe dat alles wat ik met myra doe veel effect heeft. Dat zijn gewoon alleen de basis dingen, zoals wijken voor druk en aanrakingsoefeningen, het leiden aan een touw, enge dingen bekijken zonder druk op haar te zetten en vooral gebruik maken van het spiegelend gedrag van paarden -> ik rustig = paard rustig.
    Aan de ene kant juist reden om er juist in door te gaan, maar aan de andere kant vindt ik het wel lekker vrijblijvend zo.

Forumlid shavira's Avatar

Hoi Nicky,

Ik gebruik zelf ook van alles een beetje....het is wel belangrijk dat wat je ook gaat gebruiken/mengen je wel heel goed weet wat je doet! Dus veel informatie lezen voordat je dingen gaat hanteren...zelf doe ik ook van alles een beetje..maar parelli/monty/voest etc. hebben wel allen hetzelfde uitgangspunt...natuurlijk omgaan met je paard!
    Kazanova is een spetter!

Ja, maar ik vindt het verschil tussen voest en parelli toch nog best groot eigenlijk. In de basis is het nog redelijk hetzelfde, maar het principe van drijvende hand en leidende hand heb ik nog niet gehoord in parelli. Ook heeft Voest de join-up in zijn training, daar weet ik weinig van, maar ik waag me dr niet aan. Parelli gaat ook veel verder, het is een soort discipline in het rijden bijna. Dat spreekt me wel aan, maar dan moet je wel weer echt voor parelli kiezen lijkt me.
    Van hempfling vindt ik het deel over het rijden heel duidelijk, dus dat bestudeer ik nu vooral. Het gebruik van een longeerzweep trekt me weer absoluut niet. Maar hij kan goed aangeven hoe de anatomie van een paard in elkaar zit en wat daar de consequenties van zijn.
    Monty ben ik eens in begonnen, maar dat ging over hemzelf, was niet echt bruikbaar voor mij.
    Verder ben ik nu dus nog vooral bezig met het boek van emiel voest in combinatie met de video. Ook ben ik net begonnen met paardenmassage. Al met al, ben ik er heel veel over aan het lezen, om er maar achter te komen wat ik een fijne methode vindt.

Quote Originally Posted by myracara
    Ja, maar ik vindt het verschil tussen voest en parelli toch nog best groot eigenlijk. In de basis is het nog redelijk hetzelfde, maar het principe van drijvende hand en leidende hand heb ik nog niet gehoord in parelli. Ook heeft Voest de join-up in zijn training, daar weet ik weinig van, maar ik waag me dr niet aan. Parelli gaat ook veel verder, het is een soort discipline in het rijden bijna. Dat spreekt me wel aan, maar dan moet je wel weer echt voor parelli kiezen lijkt me.
    Van hempfling vindt ik het deel over het rijden heel duidelijk, dus dat bestudeer ik nu vooral. Het gebruik van een longeerzweep trekt me weer absoluut niet. Maar hij kan goed aangeven hoe de anatomie van een paard in elkaar zit en wat daar de consequenties van zijn.
    Monty ben ik eens in begonnen, maar dat ging over hemzelf, was niet echt bruikbaar voor mij.
    Verder ben ik nu dus nog vooral bezig met het boek van emiel voest in combinatie met de video. Ook ben ik net begonnen met paardenmassage. Al met al, ben ik er heel veel over aan het lezen, om er maar achter te komen wat ik een fijne methode vindt.
    Heb je les gehad in paardenmassage? Of doe je het op eigen gevoel en/of uit een boek. Via welke "methode" doe je het?

Ik heb zelf les van Vanda Oosterhuis (tteam, ttouch en centered riding). Ttouch kun je ook wel rekenen tot de paardenmassage. Ook Florien (waar ik les van heb) gebruikt wat tteam en ttouch bij haar lessen met mij.

Verder ga ik de cursus masseren met paarden doen bij Terra Natura.

Vind dit zelf ook erg interessant, dus vandaar mijn vragen aan jou.

Ik doe het nu uit het boek "paardenmassage" en waarschijnlijk neem ik binnenkort een lesje. Ik ga dat samen met iemand van mijn stal doen, die loopt bij eric laarakkers en via hem kende ze dan een lerares paardenmassage.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Blog Entries
    6

Ik denk dat je het leren met en van paarden kan zien als je eigen school jaren.
    Je gaat stapje bij beetje en na een tijdje ondek je datgym beter gaat dan natuurkunde of natuurlijk iets anders.
    Ik ben ook begonnen met voest toen roberts en daarna hempfling. Alle dingen die ik daar uit heb gehaald waren eigenlijk net te weinig om dat met mijn paard te hebben wat ik eigenlijk wilde. Die drie combineren is erg lastig en er mist nog een heel groot gedeelte. De essentie is er maar de weg er naar toe is te kort!
    Met Parelli heb je in elk geval een basis die je echt stap voor stap opbouwt en je hoeft dus helemaal geen level examen te doen om level 3 te kunnen met je paard. De level examens zijn eigenlijk alleen bedoelt voor mensen sie instructeur willen worden. Er zijn wel veel mensen die het leuk vinden om het af te sluiten maar er is dus zoveel druk als je zelf creeert.

Van alle dingen het goede meepaken of dat wat bij je past lijkt mooi maar het zou wel erg arrogant zijn om te zeggen dat jij van alle mensen die zo lang hebben gestudeert nog eens het best te halen valt. Want dat zou betekenen dat jij het wiel opnieuw hebt uitgevonden toch?

Ik zie het zo dat ik parelli eerst tot level 3 af wil maken en me daarna weer kan richten met de savvy die ik dan heb op de dingen die ik ook graag wil doen. Het is gewoon een heel erg goede start voor mensen met wat minder natuurtalent zoals ik.......
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Ja, dat is wel zo. Ik bedoel het alleen absoluut niet arrogant hoor. Mijn paard reageerd gewoon ontzettend goed op dingen en ik denk dat ze best heel gevoelig is op mijn handelen. Omdat ik echt geen fouten wil maken, wil ik niet klakkeloos aannemen wat in een boek staat of op een video.
    Parelli is denk ik een super manier om met je paard een band op te bouwen, maar wat nou als het misgaat? Ik wil gewoon niet mezelf ergens in storten waar ik nog niet genoeg vanaf weet. Ik heb zelf een paard gekocht om er zelf een band mee op te bouwen, dan moet je mijns inziens toch bepaalde dingen zelf uitzoeken.
    Hempfling zet dat ook in zijn boek; je paard is je beste graadmeter. Je kunt het beste bepalen wat je moet doen, door veel naar je paard te kijken.
    Waarschijnlijk zegt parelli dit ook wel hoor, maar ik heb het toevallig net in verzameling ad losse teugel gelezen.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Blog Entries
    6

Klaus heeft zoveel talent dat hij alles kan leren door goed naar zijn paard te kijken. De meeste van ons hebben toch wel iets meer ondersteuning en instructie nodig om te begrijpen wat je paard je nu echt wil vertellen. En door schade en schande wordt je rijk daar ontkom je niet aan.
    Hoe voorzichtig je ook bent veel fouten heb je al gemaakt.......geloof me.
    Ik denk dat je paard zich allang gelukkig mag prijzen met iemand die zo zijn best doet en dat voelen ze zeker wel. Fouten maken is menselijk en paarden krijgen onderling ook wel eens rake klappen als ze een foutje maken dus wees niet bang. Je bent nog aan het leren en van je fouten leer je doorgaans het meest.

Mij paard heeft absoluut heel wat te stellen met mij maar door geen fouten te maken kom je niet over het punt heen dat je het echt begrijpt. En gaande weg zie je veel verbetering waardoor de band met je paard steeds beter wordt. Ik had nooit gedacht (wel gedroomd) dat ik ooit zonder zadel en hoofdstel met mijn paard kon galopperen en sturen tegelijk en warempel is het me gelukt door niet op te geven als ik zag dat mijn paard niet zo happy was met mij.

Die momenten zullen er altijd blijven maar ik doe mijn uiterste best en ben bereid om te leren.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Galloperen zonder zadel en hoodstel, dat is waarschijnlijk wel een van mijn trevens. Je hebt inderdaad misschien wel gelijk dat het niet zo erg is om fouten te maken. Dat schijnt el vaker mijn valkuil te zijn, de angst om iets fout te doen. Inderdaad door fouten leer je het meest en misschien is het beter om in ieder geval je eigen fouten te willen inzien.

Page 1 of 2 12 LastLast

Bladwijzers