Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Dubbele straal (met foto's)

  1. #1
    pasterza
    Guest

    Dubbele straal (met foto's)

    Gister ontdekte ik een dubbele straal bij Waldjo. De oude straal zat nog aan een heel klein stukje vast en doordat er steentjes tussen zaten heb ik de oude straal maar verwijderd. Daaronder zat een hele mooie nieuwe straal, welliswaar een smalle maar ja was hier al blij mee. In de zool naast het straalpuntje begint een gat te komen dus eerdaags zal er ook een nieuwe zool te zien zijn. Ein-de-lijk, na 3 jaar, gaat het met z'n voorhoeven waarschijnlijk toch nog goedkomen Achterhoeven waren na een jaar al wel weer redelijk.

    [attachment=0:8e860]Afb003_3.jpg[/attachment:8e860]
    [attachment=1:8e860]Afb016_1.jpg[/attachment:8e860]
    [attachment=2:8e860]Afb001_3.jpg[/attachment:8e860]

  2. #2
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Dubbele straal (met foto's)

    Mooi!

    Fijn dat je dit even wilde delen!

  3. #3

    Re: Dubbele straal (met foto's)

    Domme vraag miss, maar wat had je paardje? Wel leuk dat hij erbovenop komt! Ziet er mooi uit!
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore


  4. #4
    pasterza
    Guest

    Re: Dubbele straal (met foto's)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elineke
    Domme vraag miss, maar wat had je paardje? Wel leuk dat hij erbovenop komt! Ziet er mooi uit!
    Waldjo was 3 jaar geleden hoefbevangen, alle 4 de hoefbenen waren gekanteld. Hij was door meerdere veeartsen en hoefsmeden opgegeven maar ik heb hem, eigenwijs dat ik ben, toch gekocht. Is een erg lange weg geweest maar was het zeker wel waard. Uiteindelijk kan ie zonder gevoelig te worden draven op de weg, wordt weer bereden, doet dienst als wandeltrektochtpaard en staat weer in het gras.
    Helaas is ie 2,5 maand geleden licht hoefbevangen geworden door een combinatie van een een aantal dingen en sindsdien weer op hooi leefde. Na één week liep hij weer rad had niet verwacht dat dat zou snel zou gaan.
    Na een maand had de stalhouder hem weer in het gras gezet zonder te overleggen wat uiteindelijk er voor zorgde dat ik met paard op kon rotten. Heb hem verkast naar de buitenbak van de buurvrouw en sinds 2 weken in een weitje wat hem erg goed doet terwijl het eigenlijk misschien niet zo best is om nu al in het gras te zetten. Hou hem goed in de gaten en anders gaat ie terug de buitenbak in die ik inmiddels aan het repareren ben omdat hij dwars door de houten omheining brak richting gras vandaar ook dat ie in het weitje staat, waar ik hem wel langzaam aan had laten wennen voordat hij uitbrak. (misschien gaf hij door z'n uitbreken wel aan dat ie toe was aan gras )
    Loopt ook weer fatsoenlijk en is niet gevoelig op 't harde. Moet alleen nog een ander stekkie vinden vóór oktober maar dat gaat vast wel lukken hoop ik

  5. #5
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Dubbele straal (met foto's)

    Klinkt inderdaad positief. Straal is nog wat smal, maar dat komt vanzelf weer goed.

    Ik ben erg benieuwd hoe het nu goed is gekoomen met Waldjo? Hoe is hij bekapt, heb je hem iets gegeven van medicijnen oid en staat hij echt 24/7 op een normale wei of ben je toch nog voorzichtig?

  6. #6
    pasterza
    Guest

    Re: Dubbele straal (met foto's)

    Mede door natuurlijk bekappen, andere leef- voerwijze (hooi, geen krachtvoer, 24/7/365 buiten in paddock) en geen chemisch zooi idv entingen, wormspuiten, likstenen, voersupplementen, pijnstillers, antibiotica, medicijnen e.d. Dat kan de lever niet aan, aangezien die niet functioneerde door of voor hoefbevangenheid. Waldjo wordt ontwormt met Verm-X en enten doen we niet aan. Wel krijgt hij elk voor- en najaar een reinigingskuur van groene klei met een druppel jeneverbesolie om o.a. de lever te reininging en dus alle zooi z'n lijf uit gaat. Daarnaast maakten we vele wandelingen om de doorbloeding te verbeteren.
    Na een jaar ( 2 jaar geleden dus) stond hij al weer op de wei, wel opgebouwd.

    Om een hoefbevangen paard te bekappen moet eerst het hoefbeen in de juiste postitie worden gezet, door de hielen in te korten voor zover de zool dit toelaat. Door de voorkant kort te houden (mustangrol) wordt het afwikkelpunt naar achteren geplaatst en wordt de pijnlijke voorkant ontlast.
    Doordat de hielen ingekort werden om het hoefbeen weer in de juiste stand te zetten, lijkt de hoefwand platter/schever te zijn. Dit komt omdat de hoefwand niet meer aan het hoefbeen vast zit, zie de sterk uitgerekte witte lijn van zoveel cm.
    Door minstens elke week op deze manier te bekappen (milimeterwerk) Komt het hoefbeen steeds meer op de juiste plek waardoor de nieuw te groeien hoefwand netjes het hoefbeen volgt met als resultaat weer een normale gezonde hoef met een dunne witte lijn. Dit kan alleen heel erg lang duren maar het resultaat is het zeker waard!
    De achterhoeven waren binnen een jaar weer normaal en de voorhoeven doen er wat langer over. Zal binnenkort een topic openen met foto's van de hoeven van 3 jaar terug en nu

  7. #7
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Dubbele straal (met foto's)

    Ook dus weer door nb. Bijna hetzelfde als bij strasseren dus. Vooral wat je zegt van geen chemische middelen toedienen. Ik zat nu echt op een verhaal te wachten eigenlijk van iemand die het op een andere manier zo goed heeft gekregen dat het paard weer full-time op de wei kan. Volgens mij kan dat namelijk niet.

    Maar petje af hoor! Ik ben benieuwd naar je foto's!

  8. #8
    pasterza
    Guest

    Re: Dubbele straal (met foto's)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Ik zat nu echt op een verhaal te wachten eigenlijk van iemand die het op een andere manier zo goed heeft gekregen dat het paard weer full-time op de wei kan. Volgens mij kan dat namelijk niet.
    Uhh hij heeft 2 jaar lang fulltime op de wei gestaan zonder problemen Kan dus wel. Het is alleen mis gegaan een paar maand geleden door een opstapeling van dingen. De witte lijn raakte verzwakt doordat ze in de winter op de winterwei staan met een afdak die al jaren niet mag uitgemest worden vanwege het hoge water (heel vaag, maar het mag helaas niet) en die mest is fataal voor de hoeven. En met mn stomme kop heb ik er na 3 jaar een chemische wormspuit in gepropt wat dus de emmer deed overlopen en veroorzaakte lichte hoefbevangenheid. Door snel te reageren is ie er weer snel bovenop gekomen.

  9. #9
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Dubbele straal (met foto's)

    Ik had gelzen dat hij gewoon alleen op de wei stond. Ik ben niet echt duidelijk geweest, sorry. Ik zit nu nog op een verhaal te wachten van iemand die dat bereikt heeft zonder nb of strasseren, dat bedoelde ik eigenlijk.

  10. #10
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Dubbele straal (met foto's)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door pasterza
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Ik zat nu echt op een verhaal te wachten eigenlijk van iemand die het op een andere manier zo goed heeft gekregen dat het paard weer full-time op de wei kan. Volgens mij kan dat namelijk niet.
    Uhh hij heeft 2 jaar lang fulltime op de wei gestaan zonder problemen Kan dus wel. Het is alleen mis gegaan een paar maand geleden door een opstapeling van dingen. De witte lijn raakte verzwakt doordat ze in de winter op de winterwei staan met een afdak die al jaren niet mag uitgemest worden vanwege het hoge water (heel vaag, maar het mag helaas niet) en die mest is fataal voor de hoeven. En met mn stomme kop heb ik er na 3 jaar een chemische wormspuit in gepropt wat dus de emmer deed overlopen en veroorzaakte lichte hoefbevangenheid. Door snel te reageren is ie er weer snel bovenop gekomen.
    Bully krijgt overigens wel chemische wormenspuiten, inentingen en hij heeft zich ook wel eens te goed gedaan aan een bak biks. Niets daarvan heeft tot een bevangenheid geleden. Ik denk dat het bij hem nu niet om de druppel gaat, maar de emmer echt al half leeg is ofzo.

  11. #11
    pasterza
    Guest

    Re: Dubbele straal (met foto's)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Ik had gelzen dat hij gewoon alleen op de wei stond. Ik ben niet echt duidelijk geweest, sorry. Ik zit nu nog op een verhaal te wachten van iemand die dat bereikt heeft zonder nb of strasseren, dat bedoelde ik eigenlijk.
    Geeft niet hoor

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •