Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: anti-stress-pasta

anti-stress-pasta

Ik wil Troy zaterdag eigenlijk iets ter ondersteuing aanbieden, zodat hij rustiger blijft in de trailer. Tenminste.. ik ga op mijn gevoel af en dat gevoel zegt dat hij wel goed trailerlaadt nu, maar hij blijft zeker geen tweeënhalf uur stressvrij. Het lijkt me gewoon prettiger voor hem om hem gedurende de reis te sederen.

Welk middel komt daarvoor in aanmerking?
    Jossie, jij hebt Kate gedurende langere tijd gesedeerd, toch? Wat gaf je, en geeft het bijwerkingen?

Zijn er ook nadelen?

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Re: anti-stress-pasta

Ben ook wel benieuwd naar de rest van dit topic Trea dus als het het niet erg vind even een berichtje zodat ik het weer makkelijk kan terugvinden

En een vraagje aan Trea, als je Troy gesedeerd hebt, zou je dan ook je ervaringen willen delen met ons. Hoe hij onderweg was enzo. Misschien nl. ook iets voor als ik ooit met zwarte stresskip monster op vervoer ga (of zeg ik dat verkeerd, zwart monster met stresskip baasje )

Weet trouwens wel dat ik Est vroeger toen we op vakantie gingen naar de veluwe een soort hagelslag gaf, geel spul was dat......was ze inderdaad wel altijd rustig op vervoer. Maar dat is al zo lang geleden dat ik geen idee heb wat voor spul dat nou precies was.....
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Het lijkt me niet verstandig om een paard dat vervoerd wordt, te gaan sederen. Hij zal al zijn concentratie nodig hebben om op de been te blijven in een rijdende wagen, en een sedatiemiddel als Sedalin of zo, daar worden ze veel te suf van om op een trailer te staan.

Misschien werkt Bach Rescue Remedy wel om het paard wat kalmer te maken ( een paar dagen van tevoren beginnen) alhoewel ik het idee heb dat het dan meer een geruststellende gedachte voor jou is dan dat het echt effectief werkt voor het paard. Maar proberen kun je dat wel.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

de dierenarts raadde bij Damat sedatie af, als het niet ECHT nodig was, om hem erin te krijgen. Ook vanwege zijn evenwicht. Ik zou ZEKER niet zelf gaan verdoven. als je perongeluk iets te zwaar sedeert kan je paard zo omvallen bij het vervoer. Aangezien elk paard anders reageert op een bepaalde dosis, is dit denk ik niet aan te raden om zelf te doen.

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik dacht ook aan Bach-Bloesem iets (heb 't zelf nooit geprobeerd maar oké). En weet dat er ook een soort rustig-maak-biksjes bestaan. Die kregen we toen we Jeppe kochten "voor als 'ie te druk werd" . Nooit gebruikt en na een jaar de hele pot maar weggegooid. Maar 'k kan wel kijken of er nog een bonnetje van is in z'n mapje

Ik heb net even met de dierenarts gebeld hierover.
    Hij vertelde me dat het spul wat zij hiervoor hebben, geen omvalgevaar en zo, oplevert. Ze gebruiken het altijd voor als er veulens vervoerd moeten worden.
    Ik heb dom genoeg, vergeten naar de merknaam te vragen, maar het zou een half uur voor vertrek gegeven moeten worden en de duur van de werkzaamheid is korter dan tweeënhalf uur. Eventueel zou ik onderweg wat bij kunnen geven, afhankelijk van hóe Troy zich herstelt (volgens de dierenarts zijn meestal de eerste kilometers van de rit bepalend. Verlopen die goed, blijft het paard op het laatst meestal ook wel kalm).

Ik ga het vanmiddag even ophalen en dan vermeld ik de naam nog wel.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik denk dat dat middel hetzelfde is wat Aspen gekregen heeft onderweg naar de kliniek. Dat moest een paar minuten inwerken en daarna mochten we verder rijden en moesten we opletten of hij rustiger werd of niet. Na 5km was het zeer stil in de trailer en hebben we hem niet meer gehoord tot we daar waren. Alleen weet ik de naam niet meer,ik weet wel dat de dosis 4ml was.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Hai...

Ik heb Kate langere tijd gesedeerd met Tranquigel en dan 2 streepjes per dagdeel. Later gaf ik haar 2 streepjes per dag. Kate zou volgens de VA 4 streepjes per dagdeel moeten hebben, maar eigenwijs als ik ben, besloot ik het eerst met de helft te proberen !
    Kate reageerde prima op die 2 streepjes en door het 2 maal daags te geven had ik haar na anderhalve dag op een buffer, zodat ze continue iets verdoofd was. Het werkt dan hetzelfde als een bepaalde therapeutische spiegel in het bloed zoals dat ook werkt bij middelen als Leponex en Depakine (dan weet Trea wel hoe ik dat bedoel) !

De vader van Kate, Stijn, heeft alvorens hij naar Utrecht moest voor zijn castratie, ook Tranquigel gehad voor vervoer. Stijn kreeg meer als Kate (hoeveel weet ik niet, maar Saar wel) en is prima door de reis heen gekomen.
    Hetgeen wat Marianne aangeeft herken ik dan ook pertinent niet en ben het er ook niet mee eens. Tuurlijk kan je een paard ook dusdanig sederen dat het paard totaal van de wereld is, maar dan geef je wel heel veel van dat spul of het paard reageert er niet goed op. Stijn is ook behoorlijk gesedeerd en wel anderhalf uur vervoerd op de trailer en dat ging prima, niets instabiel en omvallen. Het middel Tranquigel en ook het vroegere Sedalin hebben een werkzame stof die lijkt op Phenergan, ofwel... de ontstane sedatie is een bijwerking van het middel en niet het hoofddoel.

Kortom, ik zou voordat je op reis gaat Troy gewoon eens een paar streepjes Tranquigel geven en kijken hoe hij erop reageert. Doet het amper iets, dan meer geven voor de reis, wordt hij wat duffer maar blijft hij stabiel op zijn benen is het precies goed. Niet schrikken als hij enorm begint te zweten, ook dat is een bijwerking . Ik vermoed gezien de korte werking, dat het middel van je VA ook iets van Tranquigel is. Werkt inderdaad een paar uurtjes (tenzij je zoals ik een bepaalde spiegel in het bloed opbouwt).
    Overigens heb ik voor Kate wel een Bachje laten maken, dit omdat een VA-bezoek en behandeling een soort drama dreigt te worden (lees: gevaarlijk) en binnenstaan ook niet lijkt te lukken zonder sedatie. Misschien dat dit werkt, maar dat laat ik zeker nog weten!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Marie Claire gaf Origan ook iets tegen stress en ik weet niet meer hoe het heet maar wel dat het werkende bestanddeel vitamine A was....
    Hij moest 5 dagen voor vertrel dagelijks 50 ml hebben en op de dag van vertrek 100 ml.

Het zo stress verminderen maar is verder niet verdovend ofzo... Ik geloof ook dat er kruiden zijn en ik heb ook goede verhalen gehoord over de rescue druppels van bach bij paarden.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Actief Forumlid dusi's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    59

Toen ze bij ons de paarden terug uit Hongarije haalden, hebben ze de twee hengsten ook moeten sederen. Ze sloegen nl. de hele wagen aan gort en moesten toch een heel eind. Volgens mij ook met Tranquigel.
    Engelen bestaan , alleen hebben ze soms geen vleugels en noemen we ze vrienden.

Bladwijzers

Forum Rechten