Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: shetlander

shetlander

Hallo!

Ik heb een tijdje geleden een 8 jarige shet (ruin) gekocht, maar ik krijg maar geen band met hem. Hij heeft me al enkele keren gebeten, en nu is het vertrouwen een beetje weg. Daarom wilde ik de homestudy level 1 kopen van Pat Parelli. Maar ben ik hier wel iets mee als ik niet op hem rij?

Als er iemand andere dingen weet om uit te proberen zijn deze ook altijd welkom!

groetjes An

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: shetlander

Hier een echte shetkenner, die ook Parelli doet met haar shetten. Mij leek Parelli zelfs ideaal omdat je zoveel vanaf de grond met hem kan doen. Dus zeker niet twijfelen je kan zoveel dingen doen met (maar) een shet, je zal er echt van versteld staan:
    zie ook: viewtopic.php?f=36&t=11346&hilit=
    en
    viewtopic.php?f=36&t=8561&hilit=

En natuurlijk kan je ook gaan mennen met een licht karretje!!!

Veel plezier...
    en denk eraan: het is altijd pret met een shet...
    "Dromen komen uit..."

Aangemeld
    Feb 2005

Deze heb ik ook nog gevonden:
    viewtopic.php?f=36&t=11253&hilit=
    "Dromen komen uit..."

Hier ook een shettengek! Ja, het parellipakket brengt je echt een heel pak op weg, en zeker level 1 zit vol nieuwe grondwerkdingetjes! Verder ben je miss iets met "grondwerk met paarden" van Inge Teblick, ofwel met "Vrijheidsdressuur" van Miriam van Nieuwemege (ofzoietsindieaard).
    Euhm, heb ook nog iets leuks gehoord van het boek van Richard Hingris "Paardscholing aan de hand".

Veeeeel plezier en vertrouwen opbouwen met je shet.

Ohja, hoeveel is een tijdje geleden dat je hem gekocht had?

Xjes,
    Elineke
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Heb dan wel geen shetten, maar sluit me helemaal aan bij hetgeen hierboven gezegd is. Wij hebben andere paardjes op stal waar niet op gereden wordt en om daar toch wat mee bezig te zijn, doen we daar parelli grondwerk mee. De eigenaresse vind het geweldig omdat ze zo toch nog met haar pony kan spelen.

marleen

Dankjewel allemaal voor de reacties!
    Dat Parelli pakket moet je toch via de officiële website bestellen he? Of kan het ook op een andere manier?
    Ik ga zeker ook eens op zoek gaan naar die boeken in de bib!
    Ik heb mijn shet zo'n 2 maanden geleden gekocht. Zijn vorige eigenaar deed er eigelijk niets mee. Daar stond hij 23uur per dag alleen in een klein stalletje opgesloten. Bijgevolg kan hij dus absoluut 'niets'. Hem longeren lukt me (momenteel) amper...

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Eerst en vooral verdien je een pluim dat je deze shet terug de kans geeft om pony te zijn!
    verder ben ik het eens met wat hierboven gezegd is... Ik heb zelf geen shet, maar ik ben gestart met een jong paard dat nog niet zadelmak was. Heb héél véél vanaf de grond gespeeld met haar!
    Parelli is daar inderdaad ideaal voor!

Aangemeld
    Feb 2005

Je kan ook bieden via e-bay, ik heb nog het oude pakket level 1 en ben daar heel content van, scheelt een pak in prijs...
    "Dromen komen uit..."

Oke dan ga ik eerst eens proberen via ebay. Dankjewel!

shettys zijn leuk hoor maar wel kunnen ze flink eigenwijs wezen.
    probeer eerst vertrouwen te winnen van je shet, vraag niet te veel, of eigenlijk eis niet te veel. Doe leuke spelletjes, ga lekker wandelen met elkaar.
    Veel poetsen ook al is het eigenlijk niet nodig. Zo went hij aan jou, je beweging, je geur, je doen en laten zeg maar.
    Hou hem hierbij wel in de gaten dwz zorg dat als jij denkt, dat hij gaan bijten, dat jij hem voor bent, niet gaan slaan of zo, zorg voor afleiding in welke zin dan ook. Een paard/pony bijt nooit zomaar, er is altijd een reden voor vaak door ervaringen uit het verleden, dit hoeft niet altijd een nare ervaring geweest te zijn maar kan ook gewoon een "foutje" zijn in de opvoeding, dus respect voor de mens zijn of zo iets.
    tijdens het wandelen ga je eens stil staan, stukje hardlopen, keertje omdraaien enz..enz.zo zorg je op een speelse manier dat je pony zich op jouw richt en op jouw gaat letten. Dan denkt hij niet meer aan bijten hoor.
    Het duurt minstens een jaar voordat je je pony echt kent, zeker als je er niet hele dagen bij kunt zijn.
    zet hem op, gaat je vast lukken

Ja dat doe ik momenteel dagelijks, op de wandel gaan met mijn shet..maar ik heb wel nog niet geprobeerd om stil te gaan staan etc, ga ik zeker doen! Er is me al meerdere keren verteld geweest dat als hij me wil bijten dat ik hem moet afleiden, maar ik vraag me af hoe!?

Aangemeld
    Feb 2005

Als Woepie probeert te bijten laat ik hem in zijn eigen touw bijten.
    Wat hij nu doet is wandelen met het uiteinde van het touw in zijn mond.
    "Dromen komen uit..."

Bladwijzers

Forum Rechten