Pagina 5 van de 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 97

Topic: Dixie zwaar hoefbevangen

  1. #61

    Re: Dixie zwaar hoefbevangen

    Ik hoop dat dit herstel zich doorzet Gudrun. Als ik heel eerlijk ben, heb ik geen hoge pet op van Raf. Hij heeft Troy ook bekapt voor hij van mij was, en die hoeven zagen er verschrikkelijk uit! Veel te lange tenen en te lage hielen, fatsoenlijk afrollen kon Troy helemaal niet en de hoeven waren dusdanig scheef bekapt dat Troy zijn ene voorbeen moest uitzwaaien om te kunnen draven.

    Ook heeft ie Troy behandeld met die lecher, vanwege het zomereczeem en je wilt niet weten hoeveel ditjes en datjes en musli's en kruiden en andere sjit hij "moest" hebben! Bij mij staat hij enkel op ruwvoer en de jeukklachten zijn al een stúk minder! Zijn staart en manen zijn inmiddels alweer zo'n 15cm aangegroeid.

    Die lange tenen en lage hielen zie ik terug in jouw bekapfoto's. Voornamelijk de voorhoeven vind ik helemaal uit balans.

    Maar nogmaals, Troy is Dixie niet. Misschien werkt het bij hem wel. Ik hoop het.

    Succes met het laatste stukje.

  2. #62
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: Dixie zwaar hoefbevangen

    Goed nieuws Gudrun. Hopelijk gaat het nu alleen nog maar bergop!
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  3. #63
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007
    Locatie
    Diepenbeek
    Berichten
    366

    Re: Dixie zwaar hoefbevangen

    @ Trea, ik zou niet weten wie anders hier in de buurt natuurlijk bekapt en makkelijk aan huis komt. De hielen zijn inderdaad laag, de tenen lijken nu lang maar als je goed kijkt groeit het bovenste deel van de hoef, wat dus nieuw is, in een steilere hoek. Deze hoek is goed, onderaan worden het (sterk overdreven) een soort eendebekken omdat de hoef daar uiteraard nog in de oude stand staat.
    Kan zijn dat het voor Troy niet goed was, en vriendin van me laat Raf ook niet meer komen voor een van haar paarden, voor de andere wel.
    Hij komt hier nu 6 of 7 jaar en tot nu toe lopen mijn paarden en ponies zonder problemen op elke ondergrond (met licht voorbehoud voor de pony op gravel).
    Over voer verschillen we van mening, Raf geeft veeeel krachtvoer, ik vooral hooi en zo min mogelijk.

    Dixie lijkt nu echt te ontdekken dat lopen geen pijn meer doet, hij wordt met de dag beweeglijker. Nog niet rennen en spelen, maar veel soepeler iin zijn lijf en zijn voeten ook echt optillen bij beweging, niet zoals voordien een voet gewoon laten staan en passief mee draaien.
    Ik ben nu alleen nog heeeeel voorzichtig met beweging opbouwen, moet er neit aan dneken dat de doorbloeding plots erg toeneemt en hij een terugval krijgt.

    Hij krijgt nu een extra supplement, het heet "missing link", dat helpt misschien ook wel wat.

  4. #64
    Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006
    Locatie
    Bredene(B)
    Berichten
    4.012

    Re: Dixie zwaar hoefbevangen

    Goed nieuws!

  5. #65
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: Dixie zwaar hoefbevangen

    hey! heb alleen je eerste post gelezen (ben ziek dus kan t niet allemaal lezen, sorry), maar mijn stalgenootje haar fjord is ook zwaar hoefbevangen geweest een halfjaar geleden. Ze is naar de kliniek in Bodegraven gegaan, het gaat steeds beter en mag nu alweer longeren. Tevens nog een vriendin van me, bijna zelfde verhaal, ook naar bodegraven gegaan en boekt ook zeer goede resultaten! In ieder geval als je nog problemen hebt: de kliniek in Bodegraven kan ik je echt aanraden.

  6. #66
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007
    Locatie
    Diepenbeek
    Berichten
    366

    Re: Dixie zwaar hoefbevangen

    Ik houd het in gedachten, 't is alleen een beetje ver en ik heb geen trailer. En longeren vind ik op dit moment vrij belastend, liever stappen op het harde (desnoods aan de hand, ondertussen fijne oefening om met mijn dochtrs veulen te wandelen) en zo opbouwen.
    Gistren voor het eerst er even 5 minuutjes op, stap ging wel. Eerst wat "ik wil niet" en gebok en toen plots een ommezwaai: er stonden pionnetjes van een les en daar begon hij spontaan door te slalommen in draf, roll-backje en terug. Leek hij wel leuk te vinden. En ook de geïmproviseerde "enge brug" vond hij leuk. Maar in draf kreupelt hij nog en ik ben helaas niet meer zeker of het door de hoeven komt. Zijn kniegewricht lijkt ook erg instabiel, even achteruit laten gaan en dan klikt het en is het even wat beter.
    Maar op hard loopt hij beter dan op zacht (modderpiste) dus misschien drukt de modder te erg op de zool?
    Ik kijk het nog maar een weekje aan (misschien een nieuwe hoefzweer re achter), twijfel ik daarna nog dna dnek ik dat ik de hoef laat uitverdoven om te zien of hij daarna al dan niet kreupel loopt.
    We zijn er nog lang niet maar hij lijkt wel een gelukkiger paard dan een paar weken geleden en da's op dit moment het belangrijkste. Neemt ook mijn twijfels weg om wat ik hem aandoe.

  7. #67
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007
    Locatie
    Diepenbeek
    Berichten
    366

    Re: Dixie zwaar hoefbevangen

    Tja. Net een weekje terug lichtjes aan het echte werk odner het zadel, en van de ene moment op de andere terug kreupel. Twee hoefzweren aan één voet, vanmorgen is de 2e doorgebroken. Eerst vies zwart waterig vocht (net zoals de eerste) en nu ook dik wit prut. Die aan de toon lijkt leeg nu, die aan de bal nog niet, de hoefbal is daar nog ook dik en warm.

    Nog ideeën behalve sodabadje (heeft hij helaas een hekel aan maar nu moet het maar even) en bewegen?

    De drie andere hoeven doen het goed, hopelijk is dit nu echt het laatste. Mag me neit voorstellen hoe die voet er van binnen uitziet als ik zie wat er langs alle kanten uitkomt...brrrr...

  8. #68
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Dixie zwaar hoefbevangen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gudrun
    Tja. Net een weekje terug lichtjes aan het echte werk odner het zadel, en van de ene moment op de andere terug kreupel. Twee hoefzweren aan één voet, vanmorgen is de 2e doorgebroken. Eerst vies zwart waterig vocht (net zoals de eerste) en nu ook dik wit prut. Die aan de toon lijkt leeg nu, die aan de bal nog niet, de hoefbal is daar nog ook dik en warm.

    Nog ideeën behalve sodabadje (heeft hij helaas een hekel aan maar nu moet het maar even) en bewegen?

    De drie andere hoeven doen het goed, hopelijk is dit nu echt het laatste. Mag me neit voorstellen hoe die voet er van binnen uitziet als ik zie wat er langs alle kanten uitkomt...brrrr...
    Je kunt trekzalf gebruiken om de prut eruit te krijgen als het heel erg is. Verder is een sodabadje een van de weinige dingen die je kunt doen.

    Ik hoop voor jullie en Dixie dat het nu afgelopen is met de hoefzweren, maar hoogstwaarschijnlijk duurt dat nog even.

  9. #69
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007
    Locatie
    Diepenbeek
    Berichten
    366

    Re: Dixie zwaar hoefbevangen

    En de derde nu ook... achteraan de zelfde hoef is de hoef thv de hoefbal links over 2-3 cm los van de hoef gekomen en ook daar kwam prut uit. Hoefbadjes, droogstappen op het harde, isobetadine.
    Je kan echt de hoefbal bewegen onder de hoef door, brrr, eng. Nu, na 2 dagen, is er wat granulatieweefsel te zien, is aan het genezen dus daar maar ik heb geen idee of de hoef daar terug vast gaat groeien, kan het me bijna niet voorstellen.
    Maar hij stapt en laat zich heel gewillig verzorgen.
    Zolang het been niet dik wordt geen antibiotica zegt de da.
    Misschien wel foto's, om te zien hoe erg het binnen is, hoe dat hoefbeen nu zit en wat de oorzaak is, maar dat durf ik niet goed. Als de da een gekanteld hoefbeen ziet is het einde verhaal voor haar, de natuurlijke bekappers denken daar anders over.
    En aan het andere achterbeen heeft hij mok nu. Dat paard zit echt niet goed in zijn vel! Nog steeds ribben te zien, ondankt evenveel eten als Piablo die bijna elke dag werkt en volop hooi.
    Dit begint echt wel lang te duren, ik hoop zo voor hem dat het snel voorbij is...

  10. #70
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: Dixie zwaar hoefbevangen

    Amai Gudrun, Dixie is echt op de sukkeltoer. Dat mager zijn kan toch volgens mij een gevolg zijn van stress en pijn. Het paard dat hier staat (ik heb het je nog gewezen) wordt ook nooit dik. Altijd zie je zijn ribben en ziet hij er ongelukkig uit, ondertussen heeft hij ook allerlei andere stresskwaaltjes ontwikkeld (luchtzuigen, hoofdschudden,..). Onze hoefsmid zegt dat dit paard constant in pijn leeft, helaas is er voor dit paard met de huidige eigenaar geen hoop meer. Ik denk wel dat eens Dixie geen pijn meer heeft zijn algemene conditie er echt zal op vooruit gaan. Maar jij ziet teminste in dat er een probleem is er je probeert het beste te doen voor hem. Ik weet ik val in herhaling, denk er eens aan om silsterk bij te geven, werkt tegen infiecties en krikt de weerstand op. Zo kan je Dixie misschien het duwtje in zijn rug geven dat hij nodig heeft om te herstellen.
    Ik zou toch ook gaan voor foto's zelfs al ziet de da wat jij vreest.....Eens je weet waar je voorstaat kan je alle opties afgaan.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  11. #71
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Dixie zwaar hoefbevangen

    Amai Gudrun wat een (lang)verhaal, ik kan alleen maar zeggen: ik duim!!!
    "Dromen komen uit..."

  12. #72
    Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006
    Locatie
    Bredene(B)
    Berichten
    4.012

    Re: Dixie zwaar hoefbevangen

    De duimen draaien hier ook weer!

  13. #73
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007
    Locatie
    Diepenbeek
    Berichten
    366

    Re: Dixie zwaar hoefbevangen

    Bedankt allemaal! Doet deugd dat jullie meeleven.
    Hij stapt vandaag, met trage, ruime passen op de weide, helemaal spontaan.
    De wonden lijken droog. Verder overal bijt- en schopwondjes, 't is weer de zwakkeling die er een beetje uit gegooid wordt. Moonlight kan hij aan, maar daar laat hij weer alles van toe. Conquistador zet hem genadeloos opzij, Piablo ook maar minder heftig.
    Hoe een mens toch met een beest kan in zitten, 't is bijna net alsof er een van de kinderen ziek is of problemen heeft. Ik wordt nog sentimenteel op mijn oude dag .

  14. #74
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007
    Locatie
    Diepenbeek
    Berichten
    366

    Re: Dixie zwaar hoefbevangen

    We zijn nu sinds de eerste hoefbevangenheid 5 maand verder.
    Ik heb vorige vrijdag 15 en vanmorgen 20 minuutjes op hem gereden (eigenlijk meer gepassagiert, maar toch). Hij was braaf en voor zijn doen redelijk voorwaarts, ik kreeg zelfs een klein galopje cadeau (ik heb hem zelf maar laten aangeven waar hij zin in had, alleen een galopje gesuggereerd, ging hij die paar keren dat ik er al op kon nooit eerder op in) en zonder kreupelen of bokken of zo... Heel voorzichtig denk ik dat we er toch misschien stilletjes aan uit geraken.
    Als er nu maar geen nieuwe hoefzweren komen...
    Hij is nog altijd vrij mager, en onder de bijtwondjes van het veulen, maar heeft wel (voor het eerst in zijn leven zonder deken) een mooie dikke vacht die zowaar een beetje blinkt.
    Als het nu echt maar blijft goed gaan... ik ben van plan hem deze winter heel geleidelijk aan terug een piepklein beetje aan het werk te zetten en hopelijk tegen maart-april is hij terug klaar om normaal bereden te worden.

  15. #75
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Dixie zwaar hoefbevangen

    [quote="Gudrun"]We zijn nu sinds de eerste hoefbevangenheid 5 maand verder.
    Ik heb vorige vrijdag 15 en vanmorgen 20 minuutjes op hem gereden (eigenlijk meer gepassagiert, maar toch). Hij was braaf en voor zijn doen redelijk voorwaarts, ik kreeg zelfs een klein galopje cadeau (ik heb hem zelf maar laten aangeven waar hij zin in had, alleen een galopje gesuggereerd, ging hij die paar keren dat ik er al op kon nooit eerder op in) en zonder kreupelen of bokken of zo... Heel voorzichtig denk ik dat we er toch misschien stilletjes aan uit geraken.
    Als er nu maar geen nieuwe hoefzweren komen...
    Hij is nog altijd vrij mager, en onder de bijtwondjes van het veulen, maar heeft wel (voor het eerst in zijn leven zonder deken) een mooie dikke vacht die zowaar een beetje b]


    Ik ben blij voor julle! Help je hopen dat de hoefzweren klaar zijn nu.

Pagina 5 van de 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •