Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: diaree door vers gras

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

diaree door vers gras

Er is een ponie en die is al een aantal dagen aan de diaree..en flinke..

Nu issie ook nog op nieuwgras gezet. Omdat het andere stuk te kaal was en er jkk stond.

Ik hoef geen meningen over dat ze uit die wij moeten en wat zielig..ik vind het ook zielig. Ik wil wel graag weten wat ik kan doen. We hebben als optie al om een klein stukje af te zetten zodat die kaal word en er dus geen gras staat. Ik ben hem nu al 2 dagen aan het wassen...benen en staart want die zitten helemaal onder. Hij drinkt wel goed gelukkig. Is er iets tegen te doen of is het gewoon een kwestie van wennen? Is het goed de benen schoon te houden of heeft dat verder geen nut?

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re: diaree door vers gras

Wat ik zou doen is hooi bijvoeren. In ieder geval wat voedsel wat geven wat meer structuur heeft (en geeft). En inderdaad op een klein stukje zetten zodat hij niet al te veel gras binnen krijgt. Benen goed schoonhouden is denk ik wel prettig. Zeker omdat het nu weer wat meer 'vliegen-weer' is en de vliegen daar toch wel op af komen denk ik. Bovendien kan het ook gaan irriteren aan de benen enzo...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Is hij goed ontwormt? Heeft hij geen koorts? Zou idd vezels aanbieden in de vorm van langstengelig kuil/hooi. De poep een keer na laten kijken? Benen schoonhouden heeft idd zin, de stront kan de huid gaan irriteren en kale plekken geven.

Aangemeld
    Oct 2005

hoe weet ik of ie koorts heeft? Ontwormt zal ik navragen..kan dat helpen? En hooi zal ik ook vragen.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

ja, een wormbesmetting kan idd diarree veroorzaken.

Wanneer is de diarree begonnen? Toen de pony op nieuw gras kwam? Dat kan een oorzaak zijn ( vers gras bevat veel vocht) en je ziet soms wel dat de darmflora overstuur gaat daardoor.
    Om e.e.a. homeopatisch te herstellen geef je het best Darm Compositum van Groene Os - dat reguleert de darmflora, herstelt eventueel beschadigd of geirriteerd darmslijmvlies.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Benen schoonhouden heeft idd zin, de stront kan de huid gaan irriteren en kale plekken geven.
    Benen en bips schoonhouden is een must met dit weer! Niet alleen vanwege huidirritatie en mogelijke kale plekken, maar vooral vanwege de grote voorliefde van de groene vlieg om eitjes te leggen in warme huid met poep erop. Het laatste wat je wil voor deze pony is dat ie ook nog eens myasis (maden) oploopt...

Verder is krap zetten een goed idee, mits je daarbij flink grof hooi bijvoert. Hierdoor wordt de darmwand geprikkeld en gaat de darmpassage iets trager, waardoor er weer meer vocht uit de mest gehaald wordt. Vanaf het moment dat de mest weer goed is, dan gaan stripgrazen. Dat houdt in dan de pony iedere dag een bepaalde hoeveelheid meer gras tot zijn beschikking krijgt. Oja, ik neem aan dat de pony wel bij genoeg drinkwater en een zoutblok kan? Is ook wel raadzaam met dit weer én diarree om verlies van vocht en zouten tegen te gaan.
    Beterschap hoor!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Oct 2005

zoutblok! die was ook op..gaat meteen zo nieuwe halen. Gister even na gevraagt met wormenkuur en die heeft ie nog niet gehad dus die krijgt ie ook. Ga ook proberen een stuk af te zetten...we nemen hem al elke dag mee naar het park..daar staat geen gras...even vragen of het hooi geregeld kan worden. Iig super bedankt voor de reactie's!

De zouten die een paard nodig heeft in geval van uitdroging ( door bv diarree) zijn electrolyten en die zitten niet in een zoutblok! Als de pony uitdrogingsverschijnselen heeft ( makkelijk te controleren door een huidplooi-proefje) dan heeft een zoutblok op zich geen zin, dan moet je electrolyten bijgeven.

Ik vraag me overigens af of het verstandig is om het paard meteen een wormkuur te geven als hij al een paar dagen diarree heeft - misschien eerst even afwachten of de zaak tot rust komt en dán pas een kuurtje geven. Het is tenslotte niet zeker of wormen de oorzaak zijn.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Oct 2005

hmm..dus ja..nu zit ik met meerdere meningen..klinkt allebei logisch kwa wormenkuur. Naja ik haal er vast 1 dan kunne we heb tenminste zo gebruiken. Hij heeft nog geen uitdrogingverschijnselen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als je deze pony gaat ontwormen, moet je eigenlijk ook meteen alle andere pony's ontwormen.
    Maar misschien eerst maar even navragen hoe ze normaal ontwormd worden: hoe vaak, met welk middel, en wanneer de laatste keer is geweest.

Diarree kan overigens ook nog veroorzaakt worden door een teveel aan zand in de darmen. Omdat je schrijft dat hij op een te kaal stukje stond, zou dat ook nog wel kunnen misschien.

Bladwijzers

Forum Rechten