Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: stijve gewrichten?

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

stijve gewrichten?

Ons Rengel kraakt achteraan. Dit is waarschijnlijk het gevolg van de renpaardentraining in haar jonge jaren. Ze maakt geen of te weinig gewrichtsvloeistof aan. Soms liep ze heel stijf, echt pijn heeft ze niet.
    Ik heb er al twee DA's laten naar kijken, osteo is al geweest,....
    Op advies van zowat iedereen geef ik ze dagelijks een glucosamine/MSM preparaat. Dit krijgt ze nu ongeveer 1 1/2 jaar. Na een 3 maanden zag ik een lichte verbetering maar daar is het bij gebleven. Het werd ook in ieder geval niet erger dat is op zich ook goed.
    Ondertussen zijn we al een beetje verder in onze training en merk ik dat ze soepeler wordt. Dus eigenlijk werkt de training beter dan het preparaat.

In de winter ben ik gestart met ISO 4 olie bij te geven. Dit is gewoon olie voor mensen maar een combinatie van druivenpit, zonnebloem en koolzaadolie en Oléisol (een olie die rijk is aan oleïnevetzuur) met veel Omega 3,6. ik geef dit omdat ze heeeel veel pelletjes had en daardoor schuurde. Pelletjes zijn volledig verdwenen!
    Bij het nalezen op verschillende sites lees ik nu dat omega olie ook helpt bij problemen met gewrichten. Dus misschien helpt de olie idd echt.

Nu begin ik sterk te twijfelen aan het bijgeven van de glocosamine/MSM.
    Ik ben niet echt voor allerlei preparaten bij te geven.

Iemand raad of advies over wat eventueel wel te geven/of niet?
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Re: stijve gewrichten?

Met de glucosamine zou je echt vrij snel verschil moeten zien. Bij Piablo was dat al na een paar weken. Ik heb het hem 6 weken gegeven (dure pot van de dierenarts, 90 euro voor 6 weken) en daarna kunnen stoppen zonder terugval.
    De dierenarts zei wel dat wat zei gaf erg geconcentreerd was en beter dan het overal verkrijgbare spul.
    Moest ik wel combineren met opbouwende training zodra ik beterschap zag.
    Met de olie die je noemt heb ik geen ervaring.

Aan de andere kant, om het helemaal moeilijk te maken, een vriendin van me heeft reuma en die neemt altijd glucosamine, voelt na een week al een terugval als ze stopt.

Dareng krijgt het al lang, ik zou proberen te stoppen en kijken of je verschil ziet.

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gudrun
    Met de glucosamine zou je echt vrij snel verschil moeten zien. Bij Piablo was dat al na een paar weken. Ik heb het hem 6 weken gegeven (dure pot van de dierenarts, 90 euro voor 6 weken) en daarna kunnen stoppen zonder terugval.

Dareng krijgt het al lang, ik zou proberen te stoppen en kijken of je verschil ziet.
    Het lijkt mij wel afhankelijk van de reden dat je begonnen bent met glucosamine. Een ouder paard (weet niet hoe oud Dareng is hoor, maar ouder dan Piablo toch?) dat structureel te weinig gewrichtsvloeistof aanmaakt moet je volgens mij ook structureel glucosamine bijvoeren. Een jonger paard dat je wilt ondersteunen bij bijvoorbeeld herstel van een blessure, een te zware training of een groeispurt (ik rope maar even wat) moet inderdaad na een poosje weer zelf verder kunnen.
    Een artrose patiënt bij ons op stal (22) heeft wel baat gehad bij een verandering van de vorm waarin ze glucosamine krijgt. Eerder kreeg ze iets vloeibaars (weet niet wat voor merk) en daarna kreeg ze peoderconcentraat (wel zelfde hoeveelheid per dag). Kennelijk kon dit paard het poeder beter opnemen. Inmiddels staat ze aan de primeval gelatinaat (is ook glucosamine, met nog wat erbij geloof ik) en dat gaat ook heel behoorlijk. Ze wordt niet meer beter (kan ook niet, ze heeft echt een bot-bult op een knie zitten) maar ze wordt ook al jaren niet meer slechter, terwijl je voorheen wel een gestage achteruitgang kon merken. Als je dit paard van de gluco afhaalt (omdat het een paar dagen duurt voordat de nieuwe emmer wordt bezorgd) zie je haar per dag slechter lopen en op dag 3 wil ze de stal niet meer uit (gelukkig kwam de post op dag 4 )

Aangemeld
    Mar 2006

Bedankt beide voor de uitleg!

Dareng is 13 dus idd iets ouder dan Piablo.
    Het is dus eigenlijk structureel onderhoud dat ik moet doen, het kraken zal nooit weggaan (bot - bot), maar ik hoopte altijd dat het minder zou worden. Ze krijgt nu glucosamine, vloeibare vorm, van TRM ( 165 euro voor 3 liter) ik deed daar wel bijna 4 maanden mee.

Ik ga nu proberen met één weekje te stoppen (ben eigenlijk al enkele dagen gestopt ), alleen olie geven en eens kijken of ze slechter begint te lopen. Als dit het geval is ga ik overschakelen op een poedervorm.

Alle tips zijn natuurlijk zeer welkom!
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Merrit heeft atrose.

Zomers rij ik veel met hem en dan gaat het supergoed met hem.

Ik geef het jaar rond Gluco. Soms de gewone gluco, in de winter de gluco speciaal. Altijd in combi met olie. Soms met Trias olie, soms met zonnebloem/olijfolie. (veel goedkoper nl. Maar dan heb je niet alle 3/6/9 omegaas.) De olie zorgt ervoor dat de gluco veel beter wordt opgenomen.

Bij atrose is het het allerbelangrijkste om rustig regelmatig te blijven bewegen.

Welk merk Glucosamine geef je Hester?
    Er lijken nogal wat verschillende merken (en vooral prijzen!) te zijn - als je het 't jaar rond ( bedoel je dagelijks?) geeft is dat best prijzig denk ik.
    Jilske heeft ook een lichte artrose vorm - ik overweeg ook om haar Glucosamine te geven om erger te voorkomen. Haar vorige eigenaar heeft dat ook geprobeerd maar die is geloof ik na één bus gestopt.
    Wat zijn jouw ervaringen?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Ik geef het jaar rond Gluco. Soms de gewone gluco, in de winter de gluco speciaal. Altijd in combi met olie. Soms met Trias olie, soms met zonnebloem/olijfolie. (veel goedkoper nl. Maar dan heb je niet alle 3/6/9 omegaas.) De olie zorgt ervoor dat de gluco veel beter wordt opgenomen.
    Bij atrose is het het allerbelangrijkste om rustig regelmatig te blijven bewegen.
    Dus misschien zag ik nu verbetering omdat ik pre ongeluk de gluco samen met de olie gaf?
    Ik ben eens nieuwgierig. Echte artrose kan je het bij ons Rengel nog niet noemen. Ik probeer wel haar elke dat te laten bewegen. Nu ze staat 24/24 buiten en krijgt dus wel haar natuurlijke beweging. Sinds dit jaar is haar bewegingsvrijheid nog vergroot omdat haar wei nu groter is.

Antheman tip voor jou: misschien kan je ook een die ISO 4 olie geven die ze gewoon in de winkel verkopen. Kost 2.50 euro voor een fles van 1 liter en er zitten wel een boel omegatjes in.
    Joni Bentley

Bladwijzers

Forum Rechten