Op Paardnatuurlijk was een tijdje geleden de discussie over "going with your horse". Nu durf ik daar nauwelijks nog wat te posten en hier lekker wel. Daarnaast staan jullie er stukken opener tegenover dan hun![]()
Wat is going with your horse? Dat is eigenlijk dat je meer vriendje wil zijn van je paard dan een leider. je gaat mee met zijn beslissingen en laat veel vrijheid over voor eigen inbreng van je paard. Een voorbeeld van zo'n principe is Mark Rashid. Hij noemt zijn manier van NH passief leiderschap. Hij wil geen hoogste rang innemen maar de plaats van maatje, ranggelijke.
Op zich spreekt mij dit best wel aan. ware het niet dat, hoewel al die PNers zeggen dat ze allemaal gwyh doen, ik me er weinig beeld van kan vormen. Ik heb er veel over nagedacht en denk dat ik niet geschikt ben voor zoiets. ben ik nu een machtsliefhebber?
Zaterdag ging ik buitenrijden met Galand. lekker met halster over de hei stappen en draven (galop durf ik nog niet). Maar galand was super irritant. De heenweg wilde hij constant omdraaien en op de hei had hij een vreselijke afwijking naar rechts (richting huis) waardoor ik geen moment teugelvrij kon geven anders vloog hij de hei over naar huis. Op de terugweg wilde hij het liefst heel hard.
Ik vond er niets aan dat getrek en gesjor. dat constant corrigeren. Volgens het going with your horse had ik Galand naar huis moeten laten gaan. En meegrazen als hij een lekker plukje gras zag. Ja daaaaaag!
Maar ja, door dit niet te doen hebben we eigenlijk allebei geen leuke rit gehad.
Hoe vind je hierin een middenweg? Moet jij altijd degene zijn die de beslissingen neemt? In hoeverre kun je eigen inbreng van je paard accepteren?
Wat doen jullie als je op zo'n mooie dag als zaterdag een heerlijke lange buitenrit hebt gepland en je paard heeft een bui als Galand? Is het onredelijk dat ik hem toch door liet lopen? galand vond van wel, dat liet hij duidelijk merken met wat rodeos en hoofdschudden.
Was benieuwd hoe jullie hierover denken, want het speelt al de hele week door mn hoofd.
Bladwijzers