Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: circling game vs longeren?

Forumlid gingerke's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007

circling game vs longeren?

hey,

Ik heb een vraagje (uiteraard )
    Ik vraag me af of je als het paard de circling game kent, je hem niet kan verwarren als je hem ook gewoon wil longeren.
    Want bij circling mag je de achterhand niet drijven, en bij longeren moet dat wel. geraakt het paard dan niet verward bij een volgende circling game??

En dan ook een ander vraagje. Als je bij circling niet mag drijven hoe weet het paard dan dat het in een cirkeltje moet blijven lopen. Want op de dvd's staat dat je moet 'smilen' en friendly game doen als hij naar je toe draait en hem dan weer wegsturen, maar is dat in feite geen beloning voor stoppen met lopen??

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Re: circling game vs longeren?

Je stuurt je paard toch weer weg,dus dat is niet belonen. Je beloont hem niet omdat hij naar je toe komt,je negeert hem door hem weer weg te sturen. Dan weet hij: oh dat bedoelde ze niet. Ik moet op de cirkel blijven lopen.
    En tijdens het longeren moet je op dezelfde wijze je paard op de cirkel sturen zoals bij de circling game. Als je met een zweep longeert,de zweep altijd laag houden. Bij voorkeur met stick(en string) longeren.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Bij mij is longeren en circling langzaam in elkaar gevloeid. Ik doe een vorm van longeren (ik draai mee) en idd ik gebruik geen longeerzweep maar mijn stick. Ik longeer ook geen grote cirkels meer sinds ik me bewust ben van het doel waarom ik longeer. Niet om laten uit te razen voor ik op wil stappen maar om bewust te werken aan bv. binnenbeen meer onder brengen, buiging,.... Op kleine cirkels is dit bewuster en intensiever. Pas als Rengel soepel is dan mag ze eens lekker haar ding doen op een grote cirkel (als ze wil) heeft ze geen zin om eens door te gaan hoeft dat van mij ook niet. Ik zal ze nooit echt "dwingen". Tijdens het echte werk moet ik ze soms wel aansporen maar dat doe ik eerder met mijn stem of soms eens één fase 4. Voor de rest zal ik haar eerder bemoedigend toespreken, "dat doe je goed = Yes" maar dan zit ik eerder weer bij clickertraining. Je ziet bij mij loopt alles door elkaar. Echt puur Parelli is toch niet voor mij weggelegd
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

ik vraag me af waarom je nog zou willen longeren als je paard de circle game kent? Je leert bij parelli dat longeren eigenlijk alleen maar geesteloze rondjes zijn. Als je je paard d.m.v. de circle game nu ook in conditie kan houden en zijn geest kan trainen, waarom dan longeren? In verdere levels ga je je sowieso meer bezig houden met het in (lichamelijk) conditie houden van je paard, lvl 1 kan je mooi aan je relatie werken!

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door kimm
    Je leert bij parelli dat longeren eigenlijk alleen maar geesteloze rondjes zijn.
    Als je circling doet in het begin voor met je paard een band op te bouwen dan ga ik volledig akkoord. Circling is beter dan geestloze rondjes lopen!

Maar longeren is wel meer dan geestloze rondjes lopen. Sorry hier vind ik Parelli een fout maken. Sommige mensen laten hun paardjes geestloze rondjes lopen maar dit noem ik niet longeren, misschien moeten we daar nu net een andere naam voor verzinnen
    Goed longeren is best vermoeiend, intensief en heel leerrijk voor paard en mens. Mijn mening!
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Jul 2007

nog een ander vraagje. Als je dan wilt "longeren" adhv circling game, dan moet je toch drijven, of niet? voor verschillende overgangen enzo.

Ik heb de mijne nu net dit spel geleerd, maar hij stopt elke keer achter mijn rug zo e. ik begrijp niet goed waarom het paard zou doorlopen als je hem niet drijft. je haalt hem altijd terug als hij zich naar u toe draait. Ik zou ook als paard dan elke keer dat doen dan te moeten lopen.
    maar op de dvd lopen al die paarden mooi rondjes... ik snap dat ni goed eigelijk

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik heb dat ook heel lang gedacht: longeren is dom rondjes lopen. Totdat ik erachter kwam dat wat ik vroeger longeren noemde in feite gewoon kilometervreten was in rondjes aan een lijntje. En daar hebben de parelli's gelijk in: dat is geestdodend. Echter de circling game kan na een tijdje ook geestdodend worden. Vooral als hij al bevestigd is en je hem evengoed heel vaak heel lang doet, dan is het in feite niets anders dan wat ik vroeger longeren noemde, met dat verschil dat ik nu niet meer hoef te drijven... écht longeren is niet geestdodend en heeft een grote gymnastische waarde. Overgangen, voorwaarts neerwaarts laten lopen, juiste lichaamsdelen naar buiten kunnen vragen zonder dat het paard voor je zweep/stick vlucht, circel vergroten en verkleinen, balkjes,eventueel op de juiste wijze bijzetten als het paard uit zichzelf voorwaarts neerwaarts heeft leren lopen, allemaal dingen (en nog meer) om het paard te gymnasticeren maar ook mentaal bezig te houden tijdens het longeren. Ik ben er nog niet zo goed in, omdat het een pad is wat ik nog maar net in ga slaan, maar ben er nu wel van overtuigd dat longeren geen geestdodende oefening meer hoeft te zijn, maar juist heel waardevol kan zijn, voor zowel je paard als jezelf (hoe krijg je dit alles door middel van lichaamstaal voor elkaar?)

De circling game vind ik wel een goede oefening, wat je later uit kan bouwen met gymnastische oefeningen. Het is niet de bedoeling dat je hem elke keer helemaal terughaalt als hij zich naar je toedraait. Dit doe je in het begin een paar keer, maar later stuur je hem gewoon meteen weer vriendelijk terug op de circel. Uiteindelijk zal het paard al die correcties minder prettig vinden dan gewoon zonder gestoord te worden doorlopen en gaat hij doorlopen.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb de circlinggame inderdaad gebruikt als voorbereiding op het longeren. Bij de circling leer je je paard om dezelfde gang en richting aan te houden, zonder dat je hem dat steeds weer verteld door te drijven. Dat is MAKKELIJK! Hoewel shanna hem nooit helemaal onder de knie kreeg (ze was erg onzeker) hoef ik nu bijna nooit meer iets aan het tempo te doen. Eenmaal in draf, blijft ze in draf tot ik iets anders vraag. ik heb nu dus mn handen vrij om iets te doen aan de buiging, stelling, hoofdhouding, achterhandgebruik.

En dat vind mijn paard in elk geval erg leuk om te doen. Ze wordt dan echt trots en loopt als een sjieke arab te paraderen.

Goed longeren is inderdaad niet geestdodend, zeker waar! Toch voel ik er meer voor om mn paard te laten lopen zonder continu te drijven, tis toch mooier als je paard zelf gaat lopen!
    De circling game wordt in verdere levels ook uitgebreid, zodat het inderdaad niet saai wordt na veel herhaling. Dat is denk ik waarom ze erop hameren om zo snel mogelijk door level 1 heen te gaan. ...Ik merk dat veel dingen anders al gauw eindeloze oefeningen worden, zonder toegevoegde waarde. Het lijkt me erg ingewikkelt om te longeren en te circle gamen met je paard....mijn paard begrijpt mij dan niet meer, drijven en dan weer niet drijven, hide your hindy of juist draven?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Maarre, als je je paard hebt geleerd dezelfde gang te behouden op de cirkel, dan hoef je toch met longeren niet in een keer te drijven?

Daarnaast is de longeerzweep laag houden geen drijven, dus die kun je er dan als je dat wilt best bijpakken.
    Zolang je de longeerzweep goed achter je paard houdt, zal hij hierdoor niet gaan wijken.
    Ik snap het probleem niet zo. Circlinggame is voorpaard echt niet ineens compleet anders dan longeren hoor. Zolang jij je hetzelfde gedraagt.

Aangemeld
    Jul 2007

ja daar heb je wel gelijk in maar bij circling moet je toch blijven stilstaan en het paard achter je door laten gaan. terwijl als ik longeer loopt ik eigelijk met mijn paard mee op een kleinere cirkel. Anders kan ik hem niet wijzen dat hij bijvoorbeeld over een sprong moet gaan want als ik hem daarbij niet op de voorhand druk geef loopt hij er expres naast. ik moet hem dus echt wel veel stimuleren om over een sprong te gaan of over cavalettis. Ik heb dan ook wel een heel onzeker paardje hoor. Over een balkje gaat hij wel maar over een ton (vat) wil hij niet, durft zijn benen niet zo hoog opheffen. in die zin verlies ik dus wel que "minst bewegen" want bij longeren loopt ik echt veel rond,t eveel eigelijk maar zou niet weten hoe ik vanop grote afstand mijn paard kan controleren.

ik vind circling game wel echt anders dan longeren, omdat je paard zelf meer moet denken bij circling game. Waarom zou je je longeerzweep erbij pakken, als je er niet mee drijft als je hem laag houdt? dan kan je hem dus net zo goed weg leggen...? + dat voor mijn paard(....dat zal misschien niet voor alle paarden gelden....) een zweep een zweep blijft...en een carrotstick ook als een friendly iets wordt gezien. Dus het weg sturen met de carrotstick jaagt mn paard niet op, maar zorgt er voor dat hij onspannen weg loopt. Terwijl bij een longeerzweep de adrenaline omhoog komt en hij zich op gejaagt voelt....een zweep is nooit friendly geweest... dat weet hij heel goed. Natuurlijk maakt het wel uit hoe je je spullen gebruikt.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

longeerzweep kan zeer handig zijn bij gymnastiserend longeren. Een zweep hoeft net als een stick geen angstobject te zijn hoor. Gewoon even friendly doen met de zweep lijkt me. Ik gebruik gewoon de stick, omdat ik geen longeerzweep heb. maar het principe is gewoon hetzelfde. Elke nieuwe voorwerp dat je gebruikt moet je even introduceren met de friendlygame. Dus waarom dat niet de longeerzweep?

Ik denk dat we niet op een lijn zitten over de definitie van longeren. Mijn paard moet reuze nadenken bij longeren. Halthouden, aandraven, volte verruimen, schouder binnenwaarts, stelling geven, hals lager, kont meer naar buiten. Poeh, ik snap soms niet dat mijn paard dat allemaal nog snapt. Bij de circling daarentegen kunnen paarden zeker bij level 2 op de automatische piloot gaan rondlopen. Dan denken ze helemaal niet meer na. Daarom nogmaals. ik denk dat de circling een goed begin is voor het longeren. Eerst je paard leren zelfstandig 4 rondjes te lopen in dezelfde richting, en dan uitdagingen inbouwen op de volte. En af en toe de circling even herhalen misschien. Als je paard achter je langs door kan blijven lopen, dan kan hij ook blijven lopen als je meeloopt (andersom is een ander verhaal)

Aangemeld
    Jul 2007

Mag ik eens vragen hoe je dat vraagt van je paard: schouder binnenwaarts, hals lager cirkels veruimen of stelling? Is dat dan met de stick vanop afstand, gelijk de 7 games maar dan op cirkel of niet? Want ik denk dat mijn paard naar binnen zou komen als ik stelling vraag met mijn longe.

Ja ben een beginner hé

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

stelling vraag je ook niet aan het hoofd. Ik doe alles met mn centrum, soms ondersteunt met stick, maar meestal alleen met centrum en lichaamshouding.
    Hals lager vraag IK door zelf mn rug iets ronder te maken. Shanna reageerde hier direct op. Als ik hierbij mn hoofd iets knik dan krijg ik een houding die lijkt op "aan de teugel" zonder teugels
    Soms breng ik mn leidende hand wat naar beneden, om haar tot hals laag uit te nodigen. Een paard dat altijd met zijn neus in de lucht loopt zul je eerst moeten leren wat Hoofd laag IS, en dat dit prettig is. Ik heb eerst enkele weken geinvesteerd in het hoofd naar beneden brengen aan de hand, in halt en in stap. Tot ze deze houding zelf op ging zoeken.
    Ow ja, In de eerste instantie vroeg ik hoofdlaag ook bij circling short range, met de stick op haar rug, hiermee aaide ik in een vast ritme over haar hals en rug, en ik weet niet waarom precies, maar ze strekte hierbij heel makkelijk haar hals.

Cirkels verruimen en verkleinen is puur iets met lichaamshouding. Cirkels verruim je door je centrum op je paard zijn schouder te richten, cirkels verklein je door je centrum terug te trekken, en evt op de achterhand te richten of je lichaam richting achterhand te buigen (schouder aan de kant van je paard iets hoger dan de andere, en ter hoogte van de achterhand lopen)
    Stelling is iets wat ontstaan eigenlijk. Door veel met cirkels te oefenen, en elke keer als ze naar buiten keek haar achterhand weg t drijven met mn centrum (niet direct PATS BOEM met de stick, want dan ben je het ritme en de concentratie kwijt, je wilt ook maar een minimale reactie) ging ze zich steeds meer op het midden instellen.

Oeps, sorry, voglens mij wordt dit een erg vaag verhaal. Ik zou de dvd van Chris Irwin: the language of the lunge maar eens aanschaffen. Het is makkelijk het te leren door het te zien, dan zo vanaf papier te lezen.

Bladwijzers

Forum Rechten