Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Pipa rolt tijdens rijden?!

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Pipa rolt tijdens rijden?!

Hoi

Vandaag ging ik na lange tijd nog eens rijden in de piste. Heb eerst wat grondwerk gedaan, ging goed, Pipa was rustig. Opgezadeld en beginnen rijden. Ze was niet super LB, maar wel rustig genoeg om mee te rijden. Ik heb een halfuurtje allerlei oefeningetjes gedaan, focus games enzo. Pipa werd hoe langer hoe rustiger.

Toen ging Cindy er eens op. Ook zij heeft een beetje rondgehobbelt Pipa schrok soms wel eens maar ze begon ook meer en meer te likken en te kauwen.

En opeens zakte Pipa door haar benen Ze lag al op dr knieën maar ik ben naar haar toegelopen en heb geklapt in mijn handen zodat ze weer rechtsprong. Ik was wel geschrokken hoor Ze heeft dit nog nooit gedaan.

Waarom deed ze dit nu? Ik heb Linda eens horen zeggen op een dvd dat sommige paarden dit doen om adrenaline kwijt te geraken...zou wel kunnen kloppen, maar wat zo raar is, enkele minuten ervoor was ze nog een beetje RB en schrikachtig. En dan opeens gaat ze rollen?

Zou het ook kunnen omdat we het zadel nu geshimt hebben en ze zich nu zo 'vrij' voelt dat ze wil rollen met zadel enal?
    Nu, vandaag liep ze niet zo ontspannen als gisteren hoor, ze hield haar hoofd in de lucht omdat er zoveel was dat ze wou zien! Maar toen Cindy erop zat begon ze echt haar hoofd naar beneden te doen..en toen deed ze haar neus in het zand en dacht ik: ah nu doet ze dr hoofd pas echt naar beneden (dat was in stap) en het volgende moment stopt ze en zakt ze door dr knieën...

Of...als er nog iemand iets anders kan bedenken..
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Re: Pipa rolt tijdens rijden?!

Nou volgens mij geef je deels het antwoord (mogelijk) al zelf.

Ik heb Linda eens horen zeggen op een dvd dat sommige paarden dit doen om adrenaline kwijt te geraken
    enkele minuten ervoor was ze nog een beetje RB en schrikachtig
    Als een paard RB is, maakt het volgens mij adrenaline aan. Je zegt dat ze een paar minuten van te voren RB was en dus adrenaline aan maakte. Een paar minuten later gaat ze rollen en je zegt zelf dat Linda zegt dat paarden wel eens rollen om adrenaline kwijt te raken! Dan klopt het toch wat Pipa deed als je er van uit gaat dat wat Linda zegt klopt?

Of heb ik het nou verkeerd begrepen....

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik weet niet hoe het bij Pipa zit, maar Bully van mij vertoont zulk gedrag ook als er anderen op zitten. Terwijl hij echt overdreven left brained is, alleen heel erg dominant. Hij presteert het zo om te gaan rollen onder het rijden. En als hij moet draven laat hij zich door zijn achterhand zakken. Als er iemand opzit waar hij enig respect voor heeft of een klein kind gedraagt hij zich wel.

Of het van de stress kan komen heb ik nooit van gehoord. Het lijkt me wel vrij logisch. Ging ze daarvoor ook rillen? Dat doen ze namelijk ook wel in zo'n situatie.

Zei gisteren niet een verstandig persoon in een van je bijbehorende topics dat je rustig aan moest doen omdat het paard wel eens spierpijn zou kunnen hebben vanwege de gewijzigde halshouding? Ik meen dat het Lila was. Welnu, toch eens naar die raad luisteren want rollen kan ook zijn omdat het paard ontspanning zoekt voor stijve spieren. Zo ook het rollen vanwege stress. Overslag-gedrag noemt men dat.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Apr 2006

Hoi,

ja, het zal wel zijn omdat ze LB was...ze was al de hele tijd haar met haar hoofd aan het 'uitschudden' en aan het smekken om adrenaline af te geven, en toen dat paardje op de dvd begon te rollen tijdens grondwerk zei Linda dat dit heel goed was omdat ze zo erg kalmeren. en Margot, wat jij daar zegt over vreemde personen zou ook wel eens kunnen kloppen.

@Marianne: We hebben hooguit een halfuurtje 'gereden', nou ja wat je rijden noemt...de helft van de tijd stappen, een beetje draven en één keer gallopperen...maar het kÃ*n. Natuurlijk kan het. Ik houd er iig rekening mee voor de volgende keer.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

ze was al de hele tijd haar met haar hoofd aan het 'uitschudden' en aan het smekken om adrenaline af te geven
    Hoofdschudden en smekken kunnen ook tekenen van pijn zijn.
    Hoe is het er nu mee?

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    ze was al de hele tijd haar met haar hoofd aan het 'uitschudden' en aan het smekken om adrenaline af te geven
    Hoofdschudden en smekken kunnen ook tekenen van pijn zijn.
    Hoe is het er nu mee?
    Nou...ik denk niet dat ze pijn had? Want ze smekte als Cindy iets van haar vroeg en ze schudde met haar hoofd van ]/images/smilies/regular_smile.gif[/img] dat kon je zien aan Pipa
    Groetjes
    Ariane xxx

Bladwijzers

Forum Rechten