Ik zweer bij mijn Startrekks.
Ik zweer bij mijn Startrekks.
Ik heb een barefoot voor mijn ronde Miko, een cheyenne, en ik vind het heerlijk rijden alleen schuift het zadel enorm op Miek. Ik ben dus op zoek naar een ander zadel. Heb een guichard gepast zoals te zien is in het fotoalbum. De barefoot vind ik zelf heerlijk rijden en dat ik zo breed zit vind ik eigenlijk wel prettig. Een ghost heb ik ook getest en dat vond ik niets. Het zadel op zich vond ik persoonlijk nog helemaal niet zo héél lelijk (ik had de rode!) maar ik kon mijn zit niet "vinden" en Miko liep heel spooky (ja leuk...ghost/spooky) met het zadel. Nee, bij ons pastte dit niet.
leven is meervoud van lef
ik heb een barefoot london,(dressuuruitvoerig van barefoot) en ik ben er echt super blij mee, je zit inderdaad wel breed maar ik heb smal paard dus dat vind ik alleen maar prettig, in het begin heb ik wel spierpijn gehad omdat je je spieren heel anders gaat gebruiken naar mijn idee maar ik ben er nu echt super fijn mee hij gaat niet meer weg![]()
Ik heb ook de Barefoot London, maar kan er niet goed aan wennen. DIt omdat ik hiervoor de Barefoot Nevada had en daar zat ik heel anders in. ZOu dus toch wat zadels testen. Ben overigens wel heel erg te spreken over beide barefootzadels.
En ja dat breed zitten. Ik rijd ermee op een trekpaard en zou toch echt niet zomaar weer op een boomzadel overstappen.
Een minpunt aan de Barefoot is dat er minder vorm in zit dan in een Startrekk of boomzadel. De Barefoot`s kan je echt helemaal plat neerleggen en het grootste nadel ervan is dat er dus niks is wat de druk van de singel echt goed verdeelt. Die loopt als een strakke band om de buik van het paard heen, drukt op de ruggewervels en veroorzaakt zo dus puntbelasting. Hetzelfde geldt voor de stijbeugels: deze hangen als een smal riempje over de ruggegraat van je paard heen en veroorzaken zo dus veel druk op een smal stukje rug. Je kan je voorstellen dat het helemaal belastend voor je paard wordt als je veel druk in de beugels hebt bij het lichtrijden of wanneer je in de verlichte zit gaat..
De Startrekk is dan volgensmij een geschikter boomloos zadel omdat deze nog wel kussens hebben. Ze lijken zo meer op een boomzadel en verdelen de druk van singel, beugelriem en ruitergewicht dus gewoon over de gehele kussens. De kans op puntbelasting moet zo veel kleiner zijn.
Een voordeel aan de Barefoot vind ik zelf wel dat ze echt heerlijk zitten! Net kussen zo zacht. Maar ik denk dat de Startrekk voor je paard prettiger is. Die zitten (althans de Startrekk comfort, met andere modellen heb ik geen ervaring) echt heerlijk zacht!
Mellien.. ook de barefoot achtigen ..of eigenlijk moet ik zeggen Torsion-achtigen (want dat was de eerste.. de rest is toch een soort van afgeleid daarvan) zijn aan ontwikkeling onderhevig. Het is allang niet meer zo, dat de singel en beugels 1-punts bevestigingen zijn of ' als een band' om je paard heen zitten.. Wel ben ik het met je eens, dat de boomlozen met kussens/panelen.. waar ST er overigens maar 1 van is en waar bijvoorbeeld Ghost ook toebehoort, iets meer doen aan drukpuntverlichting..Waarbij de stalen bar van de Ghost, waar singel en beugels aan bevestigd zitten, nog eens voor extra drukpuntverlichting zorgt... Druk verdelen doet in feite gaan enkel boomloos zadel.. Daarvoor moet je echt een (flexible) boom hebben...
[size=16pt]Fijne spullen voor paard en ruiter: www.mzm-geestig.nl[/size]
[size=12pt][color=purple][b]
Oké, Nienke, bedankt voor je nuancering! Weer wat geleerd![]()
Bladwijzers