Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 33

Topic: probleempje met de left lead

  1. #1
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    probleempje met de left lead

    Sunny springt ALTIJD aan in de rechtgalop, ook wanneer we linksom circlen. Onder het zadel exact hetzelfde, maar aangezien ze dit ook met grondwerk doet, wil ik dit eerst met grondwerk oplossen. Waarschijnlijk lukt het dan onder het zadel ook wel.

    Wat ik doe is, ik zet ze vrij kort op de cirkel (linksom), zodat ze goed gebogen is en vraag haar vanaf de draf aan te springen in galop. Ze springt dan eigenlijk altijd met rechts aan. Ik vraag haar terug naar draf en opnieuw galop. Constant eigenlijk netzolang totdat ze met rechtsvoor aanspringt (en dan ben ik al behoorlijk duizelig!) dat beloon ik direct door te disengagen.

    Is dit een goede oplossing?

    Heb overigens ook geprobeerd voor het aanspringen haar ribben te porcupinnen maar hier raakte ze eigenlijk alleen maar van in de stress, en aangezien ze toch al goed gebogen is.. had dat m.i. geen toegevoegde waarde.

    Wie heeft eenzelfde soort probleem en heeft dat met grondwerk opgelost? en hoe dan?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: probleempje met de left lead

    Ik heb hetzelfde probleem gehad (en nog wel een beetje, Atli's rechtergalop is nog altijd slechter dan zjin linker), maar dit niet met Parelli grondwerk opgelost

    Het is bij Atli sterk verbeterd door hem meer te gymnastiseren, eerst vanaf de grond en toen onder het zadel. Dresuur dus! Hij is hierdoor soepeler en sterker geworden, waardoor die rechtergalop ineens ook beter ging.

    Het kan ook nog zo zijn dat er echt fysiek iets dwars zit wat je met gymmen alleen niet op kunt lossen. Is Sunny na het ongeluk wel eens nagekeken door een osteopaat?

    En pas je zadel goed?

    Ben je zelf niet scheef?

  3. #3
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: probleempje met de left lead

    Weet je écht heel zeker, dat alle fysieke problemen uitgesloten zijn? (knieproblemen?) Iets fysiek is het eerste waar ik aan denk, als ze het ook zonder ruiter doet. Doet ze het ook @L ?

    Je kan haar wellicht laten aanspringen met contrastelling. Goed voorbeeld staat op de DVD eenvoudige wissels van de nieuwe L2. (disengage tégen de bakrand tot draf en spring weg). De goede buiging is (in-dit-stadium) niet het belangrijkste; wel de juiste plaats van het afzetbeen (buitenachter).
    Je kan ook laten aanspringen vanuit een hele korte keertwending (bowtie). Of -weer een andere variant-: vanuit travers (ook weer vanwege de plaatsing van buitenachterbeen)

    Ik zou stoppen met wat je nu doet. De kans dat Sunny een link legt met het goede aanspringen -- rust is helaas minimaal. Ik zou eerst fysiek zoeken (zeker weten dat er geen problemen zijn) en dan -in dit geval- de bovenstaande varianten proberen. (Mits ze OL en @L wel normaal in linkergalop kan galopperen). Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  4. #4
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: probleempje met de left lead

    Ik vindt de suggustie dat er misschien fyiek wel problemen zijn, niet zo'n slechte.
    Als dit echt uitgesloten is dan is jouw idee van eerst op de grond en dan in het zadel oplossen ook heel logisch, er schoot mij alleen een oefening met het rijden te binnen, wie weet heeft iemand er wat aan.
    Ik heb hem ooit op parellicursus geleerd: en ik hoop echt dat ik hem goed ga beschrijven.

    Start - wegdraven, overgang naar de stap door middel van een indirect rein met bijvorbeeld links, en dan gelijk weer een overgang naar de draf met daarbij een direct rein naar rechts.
    In een later stadium maak je tegelijkertijd met de direct rein een overgang naar de galop in plaats van naar de draf.
    Wij moesten hem toen op de AC lijn doen, en er waren een paar paarden bij die problemen hadden met aanspringen in de juiste galop en op deze manier niet meer.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  5. #5

    Re: probleempje met de left lead

    Naast osteoptathen wil ik u graag beleefd chiropractors aanbevelen

    May the horse be with you!

  6. #6

    Re: probleempje met de left lead

    In dat geval Karianne, waar blijf je?

    Poca en ik hebben al 6 jaar een linkergalop issue.

    Gelukkig springt ze buiten, in de wei en meestal op de cirkel wel links aan dus heb ik er nog vertrouwen in, dat alles werkt. En soms ook wel onder het zadel. Het is natuurlijk een mentaal een 'issue' geworden inmiddels. Waar ik zelf hard aan mee heb gewerkt, dat realiseer ik me terdege.

    Om Poca in the left lead te krijgen op de cirkel, laat ik haar wat sneller draven. Ik zal proberen het goed uit te leggen. Op de cirkel links om, in een reguliere draf, zie ik beduidend minder energie in het linker voorbeen dan in het rechter voorbeen. Bij een gemiddeld drafje, kan dat ook.

    Laat ik Poca sneller en actiever draven, meer actie ook van achter naar voren, dan kan dat niet meer en moet ze de energie gelijk verdelen over twee voorbenen. Vanuit een actieve draf, springt ze met gemak links aan.

    Dan nog iets fysieks ed. Volgens mij gebruiken paarden hun rechter achter been om in de linkergalop aan te springen, daar zetten ze af. In de tijd dat Poca en ik alletwee gezond waren en veel reden, deed ik veel gymnatische oefeningen. Het aanspringen ging toen vele malen makkelijker.

    Gymnastiseren en sterker maken is hier zeker een basis. Er inderdaad van uitgaand dat Sunny fysiek in orde is. Dat zou ik eerst laten checken.

    De Parelli manier om contra te buigen en de ribben los te maken, klinkt mij heel logisch in de oren. Ik heb het ook een tijdje geprobeerd maar Poca werd er echt heel erg druk, onzeker en dan ook boos van. Wellicht nog eens proberen nu ik ze wat meer bij elkaar heb.

    Succes.

    Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  7. #7
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: probleempje met de left lead

    Inderdaad zou ik alle fysieke problemen proberen uit te sluiten.

    Met Est heb ik vroegah (16 jaar geleden) toen ik nog dressuurde altijd problemen gehad met de right lead. Ik moest dan van mijn instructeur haar vanuit renvers (effe denken dat heet toch zo met de kont naar binnen, omgekeerde schouderbinnenwaarts zeg maar ) aan laten springen. Enige nadeel was dat Est vooruit ging denken renvers = galop en al begon te hupsen als ik de renvers inzette

    In mijn hedendaagse daglicht gezien was ze gewoon zo krom als een banaan, daarom liep ze altijd met haar linker achterbeen buiten de massa op de rechterhand en bij aanspringen sprong ze dan in een boogje naar buiten in de linkergalop aan (lekker warrig verhaal, snapt iemand het nog ).

    Dus ik denk dat gymmen en rechtrichten ook enorm veel verschil zouden kunnen uitmaken (net als de rest eigenlijk zegt).
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  8. #8
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: probleempje met de left lead

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    Ik moest dan van mijn instructeur haar vanuit renvers (effe denken dat heet toch zo met de kont naar binnen, omgekeerde schouderbinnenwaarts zeg maar ) aan laten springen. Enige nadeel was dat Est vooruit ging denken renvers = galop en al begon te hupsen als ik de renvers inzette
    Kont naar binnen is travers. Voor een galop op de 'goede' hand (op linkerhand-linkergalop / rechterhand-rechtergalop) gebruikt het paard het *buiten*achterbeen voor de afzet. Door de kont naar binnen te zetten zet je dat buitenbeen onder de massa en zet je de situatie zo op, dat hij dát buitenbeen gebruikt voor de start van de sprong. En dus in de goede galop springt. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  9. #9
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: probleempje met de left lead

    Bedankt voor de tips!

    @Marja, aangezien ze het met grondwerk ook doet, verwacht ik eigenlijk niet dat mn zadel of ikzelf de boosdoener is.
    @Els; nee ik heb fysieke problemen nog niet uit kunnen sluiten, in zoverre... Ik verwacht niet dat er iets pijnlijk is of zeg maar een medisch kwaal. Ze beweegt zich verder nl goed, geen verdachte bewegingen.
    @L springt ze ook met rechts aan, maar dat is ook wel logisch, aangezien dat haar comfortabele kant is.

    @Hanneke1980; Bedankt voor de uitleg van de oefening. Ik ben sinds kort in het gelukkige bezit van het oude level 2 pakket, en hier staan echt veel van dat soort oefeningen. Uiteraard met een goede voorbereiding vanuit de draf en dan naar de galop. Zoals jij m omschrijft zijn we ook aan het doen, nog wel in draf.

    Voor het ongeluk was ze vrijwel even makkelijk te buigen naar beide zijden. Vanuit stilstand is dit nog steeds (smell the tail of ORS is geen enkel probleem), maar links om is wel haar moeilijke kant wanneer ze in beweging is.
    Circle op links (in stap en draf) maar ook bijv clover leaf naar links vind ze moeilijker als rechts om.
    Ik verwacht inderdaad dat ze na het ongeluk om zichzelf te ontlasten ze zich meer draagt met rechts en daardoor links wat onderontwikkeld is.
    Het plan is daarom om haar linkerzijde wat meer te oefenen dan de rechterkant en dan vooral in stap en draf. Als ze zich in draf net zo makkelijk beweegt naar rechts en naar links gaan we weer eens naar de galop kijken.
    Niets forceren en zolang ze blijft meedoen (lees: geen verzet) en er progressie is, hoop ik hiermee het probleem te hebben opgelost. Als er geen progressie is of dat ze zich slechter gaat bewegen, gaan we op zoek naar een osteo of chiro ofzo.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: probleempje met de left lead

    Als ik jou was, zou ik toch beginnen met die osteo of chiro.
    Ze heeft een enorme klap gehad van die auto; kan goed dat er daardoor iets scheef of geblokkeerd is geraakt waardoor ze nu moeilijker linksom kan. Dit is dan wellicht met 1 of 2 behandelingen te verhelpen, waarna je training veel sneller zou moeten vlotten.

    Zeker omdat je zegt dat ze voor het ongeluk op beide handen evengoed reed, zou ik haar nu toch laten checken hoor.

    Hoe het precies zit met chiro's weet ik niet (kan Mafhaf je vast wel vertellen) maar een osteo hoeft echt vaak maar 1 of soms 2 keer te behandelen om resultaat te hebben. Je bent dus niet ellenlang aan het behandelen (en betalen )

  11. #11

    Re: probleempje met de left lead

    Dat is met chiro's net zo hoor Marja
    Anders heten ze wel giro's, nouja tegenwoordig postbanks dan.

    Dat ze geen 'verdachte bewegingen' maakt, wil absoluut NIET zeggen dat er fysiek niks mis zou zijn.
    Kan me goed voorstellen dat je dat zou denken, maar zo is het gewoon niet.

    Lodash kon prima steigeren, keihard galopperen, op 1 been er 3 uitslaan, maar zat eigenlijk wel redelijk in elkaar fysiek.

    Dus.... ik zou zeker fysieke problemen eerst laten bezien.

    Juist na dingen als over de kop, aanrijding, vastliggen, is het best belangrijk om hr aandacht aan te besteden.

    Hoe langer iets vast zit, hoe langer het duurt vor het weer goed los kan.

    May the horse be with you!

  12. #12
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: probleempje met de left lead

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Dat ze geen 'verdachte bewegingen' maakt, wil absoluut NIET zeggen dat er fysiek niks mis zou zijn.
    Kan me goed voorstellen dat je dat zou denken, maar zo is het gewoon niet. <snap>
    Juist na dingen als over de kop, aanrijding, vastliggen, is het best belangrijk om hr aandacht aan te besteden.
    Issiem, die ervaring had ik met Amigo. Hij had ook een smakkerd gemaakt ( op een andere manier) en leek na een paar weken (redelijk) in orde. Bij het bezoek van de osteo (doe ik standaard- preventief ieder jaar) bleek er toch behoorlijk wat scheef te staat (bekken in zijn geval; meen ik me te herinneren ). Het was niet fijn voor Amigo geweest, als ik daarmee was door blijven rijden Aan zijn doen en laten, had ik het echter niet direct gemerkt! Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  13. #13
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: probleempje met de left lead

    Hoe is ze ze eigelijk in de kudde?

    Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een paard was gevallen, en aan de bewegingen niets te zien leek. Het viel alleen op dat hij van hoog in rangorde langzaam aan verplaatst was naar laag.
    Chiro kwam, en na een paar behandelingen was meneer weer als eerste bij het hooi.

    (sorry: denk niet dat je hier je left lead mee oplost, maar het schoot me ineens te binnen)
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  14. #14
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: probleempje met de left lead

    Geeft niets hoor Hanneke1980, jullie opmerkingen zetten me aan denken, en dat is ook de bedoeling. Want de mogelijkheid bestaat wel dat ze het niet kan ipv dat ze het moeilijk vind.

    Nu ik er wat meer over nadenk was het volgens mij ook zo dat ze voor het ongeluk rechts iets moeilijker vond dan links, niet benoemenswaardig, gewoon een klein verschil.
    Ze is na het ongeluk bekeken door een fysio en qua bespiering, pezen etc lijkt het allemaal wel goed te zitten, aldus deze mevrouw.

    Dus ga even het Internet napluizen voor info! Hoop snel verbetering te kunnen melden!
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  15. #15
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: probleempje met de left lead

    Een oud topic van ons waarin duidelijk wordt dat ze voorheen rechts "iets" moeilijker vond als links.

    viewtopic.php?t=7868

    Nou, dat bevestigt alleen maar dat het waarschijnlijk een lichamelijk probleem is.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •