Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 33

Topic: probleempje met de left lead

  1. #16

    Re: probleempje met de left lead

    Nou gelukkig ben je dan weer een stapje verder. Aangezien je schreef dat ze ALTIJD rechts aan springt, was ik er van uit gegaan dat dit ook al voor het ongelukig zo was. Vandaar dat ik niet over het fysiek begonnen was.

    Verder sluit ik mij dan uiteraard aan bij de overigen.

    Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  2. #17
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: probleempje met de left lead

    Ik heb er gisteren met rijden op Timber eens extra op gelet want er onder me gebeurd. Timber heeft nl. ook moeite met de left lead terwijl dit haar goede hand is

    Timber heeft dit trouwens altijd gedaan en is al door een osteo en een chiro (Karianne ) bekeken maar volgens mij is het bij ons echt rijtechnisch.

    Timber zwaait op het moment van aanspringen naar buiten en zit dan in de rechtergalop. Nou is aanspringen in galop nog echt een puntje om aan te werken want wat meestal gebeurd is dat ze nog in galop valt...op dat moment valt ze dus in de foute galop.

    Rechtsom in galop voel ik haar heel duidelijk scheef zijn.....haar achterhand galopeert zeg maar op de tweede hoefslag. Maar ik merk dat ik te veel corrigeer op mijn binnenteugel dus ik moet vooral heel goed op mezelf letten. Goed binnenbeen en met buitenteugel begrenzen en daarop liep ze al een stuk rechter. Galop is trouwens niet mijn favo gang....moeilijk om daarin te corrigeren

    Ik ga binnenkort naar de cursus rechtrichten en dan ga ik zeker hopen dat ik hier vragen over kan stellen hoe ik dit goed kan oplossen.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  3. #18
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: probleempje met de left lead

    Ik heb hetzelfde probleem met Bully, maar dan met de right lead. Hij heeft het altijd wel gehad, maar vroeger moest ik in de les veel stelling vragen en oefenen en ging het goed. Toen werd hij later ziek en heb ik 2 jaar eerst helemaal niet en daarna weinig gereden en nu is er niets meer over van al dat oefenen. Ik krijg het meestal niet voor elkaar en als het wel lukt valt hij er ook zo weer uit.

    Het gekke is dat hij verder rechts veel beter is dan links. Hij kan beter inbuigen naar rechts. Aan de andere kant heeft hij rchts wel een graasvoetje (gehad).

    Wat zou voor hem een goede oplossing zijn? Ik neem aan gymnastiseren aangezien hij het vroeger wel kon. Maar hoe dan?

  4. #19
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: probleempje met de left lead

    Heeel voorzichtig drop ik hier toch een gevoel(smening). Ik heb het vermoeden dat het toch heeeeeel vaak "een tekortkoming" van de ruiter is, die op dat moment het paard niet goed kan begeleiden, rijtechnisch gezien, snappen jullie wat ik bedoel? Maar ook het niet voldoende aanwezig zijn van het begrijpen van je paard, en je teveel laat sturen door menselijk (predator) gedrag, in de vorm van...dwang).

    Er wordt vaak direct opgeworpen dat je moet gymnastiseren, chiro, etc etc., maar persoonlijk vind ik het "te makkelijk" om een externe oorzaak te willen uitsluiten zonder eerst naar een oplossing in je eigen (..middelen) te zoeken.
    Ik lees in het bovenstaande stukje 2x dat er een chiro bij geweest is maar dat het in beide niet het probleem opgelost heeft. Ik vermoed toch dat er veel vaker een psych oorzaak is, dan we denken.

    Het toeval wil dat ik van de week met Sunny, toen ik er niet om vroeg (eigenlijk was ik in de "maak me niet uit welke lead") en wat denk je? Compleet spontaan bood ze me de left lead aan. Helemaal blij probeerde ik het daarna nog eens (hoezo human ) en helaas pindakaas. Was ik toch weer eens te gefocussed op.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  5. #20

    Re: probleempje met de left lead

    Heeel voorzichtig drop ik hier toch een gevoel(smening). Ik heb het vermoeden dat het toch heeeeeel vaak "een tekortkoming" van de ruiter is
    Dat weet ik in mijn geval wel zeker.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  6. #21
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: probleempje met de left lead

    Ik hoorde laatst dat iemand er ook problemen mee had met haar paard. Even laten kreeg ze zelf last van iets en moest ze naar de fysio. Daar deed ze allerlei oefeningen en vervolgens was haar lichamelijke probleem verdwenen, maar ook haar paard ging ineens in de rechtergalop.

  7. #22
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: probleempje met de left lead

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Heeel voorzichtig drop ik hier toch een gevoel(smening). Ik heb het vermoeden dat het toch heeeeeel vaak "een tekortkoming" van de ruiter is
    Dat weet ik in mijn geval wel zeker.
    Wil niemand voor het hoofd stoten, maar heb persoonlijk ook weleens het gevoel dat ik meer bezig ben om de "problemen" te managen ipv dat ik haar kan ondersteunen.. helpen. Zeg maar een leider zijn ipv constant te corrigeren van, dit wil ik niet, dat moet je doen, nee niet zo .. etc

    MAar goed dat is met rijden. Hoe doet Poca het met grondwerk?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  8. #23

    Re: probleempje met de left lead

    Ik ben juist te laatste tijd steeds meer bezig met de omstandigheden te verbeteren ipv te corrigeren ook. Ik vind het corrigeren ook zo onbenullig. Ik bedoel, als ik beter kon rijden, kon Poca beter lopen, dat is toch simpel weg zo.

    Poca doet het op de grond heel goed. Tijdje ook daar leftlead kwijt geweest, maar is weer goed. Toch ben ik er van overtuigd dat gymnastiseren juist heel goed is. Toen ik veel gymnastisering deed, ging het beter. Maakt het lijf toch echt veel sterker. En een sterker paard kan een scheve ruiter beter hebben dan een zwak paard. Ik heb niet de illussie dat ik ooit een fantastische zit zal hebben, maar ik kan er zeker alles aan doen om zo goed mogelijk te rijden. Buiten pakt Poca de linkergalop wel dus dat stelt me dan gerust. En als ik er veel mee aan de gang ga, gaat het ook beter.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  9. #24
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: probleempje met de left lead

    Tuurlijk, een fysiek en mentaal sterk paard kan veel meer incasseren. Er zijn maar weinig mensen die hier niet het nut niet inzien. Op een enkele nagelaten (iemand vertelde me dat hij het niet wilde dat ze de nek zo goed konden buigen, dat zou alleen maar tegen m gebruikt worden... , tuurlijk... )

    Maar gymnastiseren kan op veel manieren, toch heb ik het idee dat de term gymnastiseren vooral gekoppeld wordt aan rechtrichten, met alle bijbehorende klassieke oefeningen. Dat is toch enorm saai, ook voor je paard, maar goed... just my opinion.
    Ik probeer haar, met de games, al spelenderwijs, haar lijf te gymmen. En ik vind onze relatie het belangrijkst, ik wil haar niet "pesten" met oefeningen die haar geestelijk niets brengen.

    @Margot; Hoe is het bij jullie met grondwerk?




    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  10. #25
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: probleempje met de left lead

    Klassieke oefeningen saai? Nee hoor, dat hoeft helemaal niet! Ik denk dat gymnastiserende oefeningen net zo saai of niet saai kunnen zijn als de games van Parelli.

    Ik gymnastiseer Atli tegenwoordig tijdens elke rit die we maken en ik het niet het idee dat hij het saai vindt. Hij is er juist veel beter van gaan lopen, kan zijn lijf beter gebruiken en heeft veel meer looplust gekregen. Dus saai? Nee hoor, dat hoeft helemaal niet! Dat ligt eerder aan de uitvoering dan aan de oefeningen zelf.

  11. #26
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: probleempje met de left lead

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Maar gymnastiseren kan op veel manieren, toch heb ik het idee dat de term gymnastiseren vooral gekoppeld wordt aan rechtrichten, met alle bijbehorende klassieke oefeningen. Dat is toch enorm saai, ook voor je paard, maar goed... just my opinion.
    Saai? Geen enkele oefening is saai, hangt geheel af van hoe je het presenteerd aan je paard. Als hij er voor beloond wordt, met rust, voer, kriebel of wat dan ook, dan is niks saai. Tuurlijk hebben paarden wel voorkeuren maar met de principes van Parelli en ander horsemen in je zak is gymnastiseren een heerlijk intensief gesprek met je paard.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  12. #27

    Re: probleempje met de left lead

    met de principes van Parelli en ander horsemen in je zak is gymnastiseren een heerlijk intensief gesprek met je paard.
    Eens!

  13. #28
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: probleempje met de left lead

    Grondwerk gaat verder best ok. Ben nog maar net begonnen met level 2 grondwerk. Ik merk wel dat bij de circling galop ook heel veel moeite kost op de rechterhand. Ik denk dat als het probleem bij ligt, het niet alleen bij mij ligt. OOk op de wei zie ik hem altijd links kiezen en ook als er een ander op rijdt.

  14. #29
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: probleempje met de left lead

    YES, ze hebben net even met zn allen gespetterd in de rijbak en roundpen, en nu eens goed opgelet op welke galop ze gebruikt. En wat denk je.... Zowel rechts als linker afgewisseld afhankelijk van welke bochten ze induiken en uitkomen. Sterker nog... er wordt soms om de pas gewisseld
    Men, daar ben ik blij om! Wist wel dat het aan mij lag (voor mij is dat een hele opluchting omdat ik dat zelf kan veranderen! )
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  15. #30
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: probleempje met de left lead

    Nou dat is mooi, ben je alweer een stapje dichter bij de oplossing!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •